Persediaan untuk kehamilan dan kelahiran anak dengan trombofilia

Pencegahan manifestasi trombofilia dilakukan, bermula dengan persiapan untuk konsepsi! Permulaan terapi awal memastikan implantasi dan penempatan janin yang normal. Penetapan rawatan ini pada peringkat kehamilan kemudian, setelah selesai proses pencerobohan trofoblas dan penempatan, secara signifikan mengurangkan peluang untuk menjalani kehamilan tanpa komplikasi.
Sebagai persediaan untuk pembuahan pada pesakit dengan trombofilia, langkah pencegahan berikut harus diambil:
- sanitasi fokus jangkitan pada rongga mulut, alat kelamin, dan lain-lain, kerana kehadirannya menyumbang kepada pembentukan trombus;
- pelantikan antikoagulan setelah campur tangan pembedahan, termasuk manipulasi invasif minimum: biopsi endometrium, kuret diagnostik yang berasingan, laparoskopi, dan lain-lain;
- terapi antikoagulan semasa kehamilan dan tempoh selepas bersalin sekurang-kurangnya 6 minggu.

Rawatan pencegahan merangkumi ubat berikut:
- Heparin berat molekul rendah (LMWH).
- Asid folik.
- Vitamin B.
- Asid lemak tak jenuh ganda Omega-3.
- Ejen antiplatelet.
- Progesteron Semula jadi (Micronized).

Penanda trombofilia

Dengan latar belakang rawatan sebagai persiapan untuk pembuahan, dan juga semasa kehamilan, perlu untuk memantau keberkesanan, keselamatan dan kecukupan terapi antitrombotik setiap 2-3 minggu sekali, dan jika perlu lebih kerap.

Coagulogram standard tidak mencukupi untuk analisis lengkap. Kaedah fungsional yang paling berkesan untuk menilai keparahan trombofilia adalah penanda berikut:

- Kompleks thrombin-antithrombin (TAT).
- Fragmen prothrombin F1 + 2.
- Produk Degradasi Fibrin / Fibrinogen (FDP).
- D-dimer (dinamik).
- Kompleks monomer fibrin larut (RCMF).
- Kiraan platelet dan petunjuk aktiviti agregasi platelet.
- Uji ketahanan terhadap protein C yang diaktifkan (APC-R, ujian Parus)

Apabila penanda trombofilia berubah semasa kehamilan dengan latar belakang rawatan yang berterusan, persoalan mengenai menetapkan agen antiplatelet antiplatelet, antikoagulan, dan perencat fibrinolisis secara individu ditentukan.

Rawatan pencegahan pada pesakit dengan trombofilia, dimulakan bahkan sebelum pembuahan, dan kawalan ketat parameter makmal adalah kunci kejayaan, kerana mereka mencegah kehilangan anak dan komplikasi kehamilan yang luar biasa lainnya.

Pengurusan kehamilan dengan trombofilia

Ibu hamil yang didiagnosis dengan trombofilia memerlukan pemantauan khas dalam tempoh yang sukar ini. Kepentingan besar harus diberikan kepada data ultrasound pada pelbagai peringkat kehamilan, serta kajian aliran darah (Doppler) di plasenta. Dengan trombofilia pada trimester pertama, terdapat penurunan vaskularisasi di pelbagai kawasan plasenta, yang merupakan prasyarat untuk pembentukan kekurangan plasenta kronik.

Wanita hamil dengan trombofilia pada trimester pertama hingga 8 minggu dapat menghasilkan ekografi tiga dimensi aliran darah uteroplacental. Ini adalah kaedah yang sangat bermaklumat untuk mengesan awal komplikasi kehamilan pada wanita dengan trombofilia. Pada trimester II dan III, perlu memantau keadaan janin mengikut fetometri, Doppler dan kardiotokografi janin (CTG).

Tempat utama dalam pencegahan komplikasi tromboemboli semasa kehamilan diambil oleh terapi anti-trombotik, yang selamat untuk ibu dan janin. Ubat pilihan pada masa ini adalah heparin dengan berat molekul rendah, yang tidak menyeberangi plasenta, menimbulkan risiko pendarahan dan trombositopenia yang disebabkan oleh heparin (HIT), dan juga mudah digunakan (1 suntikan sehari).

Terapi dianggap berkesan sekiranya ibu hamil tidak mengalami trombosis dan bentuk preeklamsia yang teruk semasa kehamilan, tidak ada ancaman penamatan kehamilan, tanda-tanda gangguan plasenta dan kekurangan plasenta.

Terapi pelengkap merangkumi:
- multivitamin untuk wanita hamil;
- antioksidan (mikrohidrin, vitamin E);
- sediaan besi, lebih baik trivalen (ferlatum, ferlatum-fol), kerana ia dapat menghilangkan radikal bebas yang merosakkan endotelium vaskular dan embrio

Dengan latar belakang terapi dan pengurusan wanita hamil dengan trombofilia yang mencukupi, petunjuk penanda trombofilia menormalkan. Pada masa akan datang, pemeliharaan parameter ini pada tahap ciri kehamilan fisiologi diperhatikan..

Bersedia untuk melahirkan anak

Pada wanita dengan risiko komplikasi tertinggi (bentuk genetik trombofilia, sindrom antiphospholipid, sejarah trombosis, trombosis berulang), terapi antikoagulan ditunjukkan sepanjang kehamilan.

LMWH dibatalkan 24 jam sebelum pembedahan caesar atau dengan permulaan kelahiran. Pencegahan komplikasi tromboemboli dilanjutkan 6-8 jam selepas melahirkan dan dilakukan selama sekurang-kurangnya 6 minggu dari tempoh selepas bersalin, dan jika penanda trombofilia meningkat berterusan, untuk masa yang lebih lama dengan pemindahan, jika perlu, ke antikoagulan tablet (warfarin).

Melegakan kesakitan semasa melahirkan pada pesakit dengan trombofilia adalah mungkin. Keputusan akhir dibuat oleh pakar bius.

Seorang wanita hamil yang menderita trombofilia memerlukan kawalan hemostasis yang ketat dan keadaan janin sehingga dan selepas melahirkan. Untuk mengelakkan komplikasi yang tidak menyenangkan, khususnya, pendarahan pada tempoh berikutnya, pemanjangan kehamilan tidak diinginkan. Persoalan untuk merangsang persalinan dan melakukan pembedahan caesar diputuskan oleh doktor.

Kelahiran semula jadi dengan trombofilia adalah mungkin. Walau bagaimanapun, lebih kerap (kira-kira 70% wanita yang bersalin dengan diagnosis seperti itu) melakukan pembedahan caesar, kerana dengan patologi sistem hemostasis, petunjuk untuk pelaksanaannya paling sering muncul: preeklamsia keparahan teruk; detasmen pramatang dari plasenta yang biasanya terdapat; hipoksia janin akut; kekurangan plasenta kronik (gangguan peredaran darah antara plasenta dan janin), dll..

Di samping itu, pilihan untuk bersalin diberikan sekiranya seorang wanita mengalami kemandulan yang berpanjangan, keguguran yang biasa, dan juga jika ini adalah kehamilan pertama dan usia ibu hamil melebihi 30 tahun..

Thrombophilia adalah diagnosis serius yang boleh menyebabkan banyak masalah semasa kehamilan. Tetapi berkat kemajuan perubatan moden, hampir semua komplikasi dapat dicegah. Penting untuk memulakan rawatan yang diperlukan tepat pada waktunya dan berada di bawah pengawasan pakar yang berpengalaman! Saya yakin, tidak ada yang akan mengganggu perjumpaan dengan bayi anda yang telah lama ditunggu-tunggu!

Untuk pencegahan kehilangan embrio semasa IVF pada pesakit dengan trombofilia dan perubahan sistem hemostatik terhadap pengaktifan patologi pembekuan darah intravaskular, disyorkan:

- pelantikan pemampatan aliran darah vena yang elastik dan bertahap menggunakan stoking mampatan;

- pelantikan asid lemak tak jenuh ganda (omega-3)

- Asid folik 1 tablet sehari. Pada pesakit dengan mutasi gen MT HFR C677T dan hyperhomocysteinemia - asid folik aktif (baca lebih lanjut di sini)

- Aspirin 75 mg 1 kali sehari dengan adanya sindrom hiperagregasi dari tempoh penyediaan pregravid, dan jika rintangan aspirin dikesan dalam aggregatogram kawalan, penambahan clopidogrel ke skema pembetulan. Selepas pemindahan embrio ke rongga rahim, penarikan clopidogrel.

- LMWH (Fraxiparine) dalam dos profilaksis 0,3 ml sc sekali sehari di hadapan trombinemia (peningkatan tahap RFMK) tanpa fakta pembentukan fibrin intravaskular.

- LMWH (Fraxiparine) dalam dos terapeutik 0,6 ml sc dan peningkatan dosis progresif dengan adanya pembentukan fibrin intravaskular, serta ketiadaan penurunan trombinemia dari segi RFMK terhadap latar belakang rawatan pada dos yang lebih rendah.

- dengan adanya pembentukan fibrin intravaskular. untuk melakukan ultrasound-USG saluran brachiocephalic dan pemeriksaan dupleks urat pada bahagian bawah kaki

Pembetulan dos ubat yang diberikan harus dilakukan dengan mengambil kira petunjuk penanda trombinemia. http://provery.ucoz.ru/news/znachenie_trombofilii_v_formirovanii_rannikh_ehmbr/2014-05-15-159

Faktor risiko komplikasi tromboemboli (TEO) dalam obstetrik dan ginekologi P.G. Lindqvist et al. terbahagi kepada empat tahap:

  • Tahap 1 (peningkatan risiko 5 kali ganda) - mutasi heterozigot gen faktor V Leiden; mutasi heterozigot gen prothrombin; berat badan berlebihan; bahagian caesar; trombosis pada saudara-mara di bawah usia 60 tahun; umur wanita itu melebihi 40; preeklamsia / gestosis; gangguan plasenta;
  • Tahap 2 (peningkatan risiko 25 kali ganda) - kekurangan protein S dan C; imobilisasi berpanjangan (rehat di tempat tidur); sindrom hiperstimulasi ovari; antikoagulan lupus; antibodi kardiolipin;
  • Tahap 3 (peningkatan risiko 125 kali ganda) - mutasi homozigot gen prothrombin;
  • Tahap ke-4:
  • berisiko tinggi (10% risiko mutlak kajian kemungkinan semasa kehamilan) - sejarah episod kajian kemungkinan; APS tanpa sejarah kajian kemungkinan;
  • risiko sangat tinggi (risiko mutlak 15% kajian kemungkinan) - injap jantung prostetik mekanikal; penggunaan warfarin jangka panjang; kekurangan antithrombin III, trombosis berulang; Sejarah APS dan TEO.

Pada masa ini, pelbagai kaedah mekanikal dan perubatan pencegahan kajian kemungkinan digunakan. Antaranya:

  • Stoking mampatan bertahap (stoking anti-tromboemboli yang disebut), yang memberikan kesan mampatan dengan pengedaran lulus pada hujung bawah, membantu mengurangkan kepanjangan dinding vena dan meningkatkan aliran darah ke dalam sistem vena dalam. Sebagai contoh, venoteks - produk pemampatan moden - adalah produk berteknologi tinggi yang memberikan kesan mampatan maksimum di bahagian distal anggota badan, yang dikurangkan secara merata dalam arah proksimal; http://mazg.com.ua/article/504.html
Bentuk trombofilia yang ditentukan secara genetik:
  • kekurangan antithrombin III;
  • kekurangan protein C;
  • kekurangan protein S;
  • mutasi faktor V (mutasi Leiden);
  • mutasi gen prothrombin;
  • hyperhomocysteinemia.

Faktor V mutasi Leiden adalah penyebab trombofilia yang paling biasa. Risiko trombosis sangat tinggi, 8 kali lebih tinggi daripada tanpa mutasi. Menurut kajian, risiko pengguguran dengan patologi ini adalah 2 kali lebih tinggi.

Mutasi gen prothrombin berlaku pada 10-15% trombofilia keturunan, apabila digabungkan dengan mutasi faktor V, trombosis sangat awal pada usia 20-25 adalah ciri, risiko trombosis semasa kehamilan meningkat ratusan kali.

Hyperhomocysteinemia.

Penyebab hiperhomosisteinemia boleh turun temurun dan diperoleh. Hiperhomosisteinemia yang diperoleh: berkembang dengan kekurangan vitamin B6, B12, asid folik, hipotiroidisme, diabetes, penyakit buah pinggang. Hyperhomocysteinemia adalah salah satu penyebab kecacatan pada perkembangan sistem saraf pusat embrio. Bagaimana Saya Mengurangkan Homosistein

Sekiranya anda menyukai siaran ini atau membantu anda, klik "Kongsi" untuk membantu orang lain.

© Semasa menyalin, mengutip catatan ini atau sebahagiannya, menggunakan bahan pos ini dan memberi komen kepadanya, diperlukan pautan ke halaman ini..

Thrombophilia semasa kehamilan - apakah itu dan bagaimana ia berbahaya

Thrombophilia adalah penyakit di mana darah menjadi "tebal", iaitu, rentan terhadap pembentukan gumpalan darah. Keadaan ini menimbulkan banyak komplikasi, termasuk yang mengancam kesihatan dan kehidupan pesakit. Thrombophilia semasa kehamilan dianggap paling biasa, kerana dalam kes ini, selain genetik dan pengaruh luaran, perubahan kelikatan darah berlaku kerana kekhususan latar belakang hormon.

Pakar sakit puan mengatakan bahawa trombofilia semasa kehamilan adalah patologi yang, jika tidak ada terapi, pasti menyebabkan kematian janin dan merumitkan kehamilan. Dengan penyakit pendam, seorang wanita mungkin sama sekali tidak mengetahui kegembiraan ibu kerana ketidaksuburan sekunder yang timbul dengan latar belakang peningkatan pembentukan trombus. Penyakit ini dapat disembuhkan sepenuhnya hanya dengan bentuk yang diperoleh. Trombofilia kongenital (ditentukan secara genetik) memerlukan pemantauan ketat terhadap ibu hamil sebelum pembuahan, sepanjang kehamilan dan beberapa bulan selepas melahirkan.

Mengapa trombofilia berbahaya semasa mengandung

Thrombophilia sangat jarang berlaku sebelum kehamilan. Peningkatan pembentukan trombus, menurut ahli hematologi, dapat diperburuk oleh perubahan hormon yang diperhatikan pada wanita hamil, oleh itu, manifestasi penyakit ini sering terjadi setelah pembuahan.

Munculnya lingkaran tambahan peredaran darah (plasenta) meningkatkan luas pembuluh vena, yaitu di dalamnya terbentuk pembekuan darah.

Kesan trombofilia semasa kehamilan pada janin dan badan wanita tidak selalu ketara, namun, jika tidak ada terapi khusus, penyakit ini mengancam dengan pelbagai komplikasi:

  • hipoksia janin dengan pembentukan kecacatan kongenital;
  • "Memudar" kehamilan dengan keguguran spontan berikutnya;
  • trombosis vena pada bahagian bawah kaki dengan perkembangan iskemia tisu lembut seterusnya;
  • trombosis urat organ pelvis, preinfarction dan infark miokard, strok iskemia.

Thrombophilia tidak kurang berbahaya semasa melahirkan. 2-3 minggu sebelum kelahiran bayi, badan ibu mengandung sedang bersiap sedia untuk melakukan ini. Salah satu mekanisme pertahanan melibatkan pencegahan kehilangan darah, iaitu sintesis sel darah yang lebih aktif yang bertanggungjawab untuk pembekuannya. Semasa melahirkan, gumpalan darah yang agak besar terbentuk di urat, yang semasa bersalin dapat memisahkan dari dinding saluran darah dan berhijrah ke lembangan koronari, paru atau serebrum. Malahan melahirkan dengan trombofilia yang agak mudah disulitkan oleh tromboemboli - komplikasi yang mematikan.

Thrombophilia sering menyebabkan kemandulan sekunder pada wanita. Peningkatan kelikatan darah mengganggu bekalan darah normal ke ovum sebaik sahaja melekat pada lapisan rahim. Rangkaian vena plasenta yang sedang berkembang mempunyai diameter yang sangat kecil, dan kebanyakan kapal tersumbat dengan pembekuan darah. Embrio tidak menerima cukup zat untuk perkembangan, akibatnya ia mati.

Akibat lain dari penyakit ini adalah kekurangan telur kerana kekurangan zat makanan. Saluran ovari tidak dapat memberikan darah yang cukup ke sel kuman kerana kelikatannya yang tinggi. Akibatnya, telur tidak meninggalkan corpus luteum. Mekanisme yang dijelaskan adalah ciri trombofilia kongenital kerana kelainan genetik.

Persenyawaan in vitro bagi banyak wanita dengan trombofilia selalunya merupakan satu-satunya peluang untuk meneruskan kelahiran. Untuk konsepsi dan kelahiran yang berjaya, doktor harus menyelesaikan banyak masalah:

  • untuk mengelakkan perubahan kelikatan darah ke arah yang besar semasa rangsangan hormon;
  • memantau peredaran plasenta;
  • ambil langkah untuk memulihkan komposisi darah normal untuk meneruskan kehamilan.

Sekiranya seorang wanita didiagnosis dengan trombofilia dan IVF adalah satu-satunya peluang baginya untuk menjadi ibu, selain pakar reproduksi dan pakar sakit puan, seorang ahli hematologi terlibat dalam rawatannya. Ibu mengandung harus mengambil ubat-ubatan lama sebelum pemindahan embrio dan menjalani pemeriksaan berkala, dipantau oleh pakar setiap minggu dan, jika perlu, pergi ke hospital untuk menjaga langkah-langkah.

Bagaimana trombofilia mempengaruhi kehamilan

Manifestasi trombofilia yang berpotensi berbahaya dapat muncul sejak hari-hari pertama kehamilan. Ini termasuk:

  • peningkatan tekanan darah kerana peningkatan kelikatan darah;
  • toksikosis awal, dinyatakan oleh loya, muntah yang tidak dapat disangkal. Pening dan pingsan;
  • bengkak kaki kerana gangguan bekalan darah;
  • kolik usus yang timbul terhadap latar belakang trombosis vaskular usus.

Gejala yang disenaraikan tidak menimbulkan ancaman maut kepada anak, tetapi secara signifikan memburukkan kesejahteraan ibu hamil. Sekiranya trombofilia tidak dikesan pada waktunya, risiko pembekuan darah terbentuk di saluran jantung, rahim dan plasenta itu sendiri meningkat. Keadaan seperti itu disertai dengan sesak nafas, peningkatan keletihan, rasa sakit di dada dan perut bawah. Gejala ini semestinya menjadi alasan untuk pemeriksaan menyeluruh oleh pakar hematologi..

Apabila gumpalan darah terbentuk di plasenta, terdapat ancaman yang signifikan terhadap keadaan janin. Dengan kurang nutrien dan oksigen, ia mengalami hipoksia. Oleh kerana itu, anomali dalam aktiviti bayi dapat diperhatikan: pergerakan berlebihan atau pembekuan, peningkatan atau penurunan kadar jantung janin. Dengan hipoksia yang berpanjangan, penundaan perkembangan pasti berlaku, dan dalam kes yang sangat teruk, pembentukan kecacatan kongenital otak, jantung dan organ lain.

Kerana peningkatan risiko kecacatan kelahiran pada janin, trombofilia pada obstetrik dan ginekologi cenderung dikesan bahkan sebelum kehamilan atau pada minggu-minggu pertama kehamilan..

Rawatan trombofilia pada wanita hamil

Penghapusan trombofilia sepenuhnya kerana kelainan genetik tidak mungkin dilakukan. Sekiranya penyakit ini dikesan sebelum pembuahan, satu set langkah diperlukan untuk mencegah peningkatan pembentukan trombus. Senarai langkah komprehensif untuk rawatan trombofilia semasa merancang kehamilan merangkumi:

  • mengambil antikoagulan (heparin, aspirin dan analognya);
  • mengambil asid folik (sehingga 400 mcg sehari);
  • mengambil multivitamin dengan kandungan vitamin B yang tinggi dan Omega-3;
  • mengambil ubat dengan derivatif progesteron.

Selari dengan pengambilan ubat-ubatan dan makanan tambahan, wanita ditunjukkan diet yang bertujuan untuk mengurangkan kelikatan darah dan menguatkan dinding vaskular. Makanan termasuk sejumlah besar buah-buahan dan sayur-sayuran segar yang mengandung vitamin C, makanan laut (sebagai sumber asid Omega dan zat besi), minyak zaitun, produk tenusu dan daging diet yang mengandungi vitamin B. Makanan dalam tin dan produk separuh siap, alkohol, minuman dengan kafein.

Rawatan trombofilia genetik semasa kehamilan memerlukan pengambilan antikoagulan dan ubat berasaskan kalsium nadroparin secara berterusan untuk meningkatkan peredaran mikro. Untuk pencegahan edema serebrum dan anomali dalam perkembangan tiub saraf janin, Magnitol dan Dexamethasone diresepkan.


Sepanjang kehamilan, pesakit ditunjukkan pemeriksaan berkala:

  • Ultrasound organ pelvis dan janin (dijalankan setiap bulan);
  • koagulogram (dijalankan setiap bulan);
  • echografi tiga dimensi saluran rahim (dilakukan pada trimester pertama kehamilan);
  • fetometry dan dopplerometry janin (dilakukan pada trimester kehamilan kedua dan ketiga).

Untuk mengurangkan risiko pembekuan darah sepanjang kehamilan, seorang wanita ditunjukkan memakai pakaian dalam mampatan, aktiviti fizikal sederhana (berjalan, berenang), dan gimnastik khas. Sekiranya perlu, rawatan urut dan terapi elektromagnetik ditetapkan.

Kehamilan dan kelahiran yang berjaya adalah perkara biasa bagi pesakit dengan trombofilia. Perubatan moden mempunyai banyak alat dan teknik untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dan mengurangkan risiko komplikasi ke tahap minimum. Sebilangan besar wanita, di bawah pengawasan pakar dan mengikuti dengan tegas cadangannya, biasanya mengandung dan melahirkan bayi yang sihat.

Hyperfibrinogenemia semasa kehamilan: apa itu, apakah norma untuk trimester, bagaimana merawatnya?

Konsep trombofilia dan akibatnya semasa kehamilan

Thrombophilia adalah keadaan patologi badan, disertai dengan peningkatan kecenderungan untuk mengembangkan pembekuan darah. Biasanya, aktiviti sistem pembekuan dan antikoagulasi dalam mekanisme peredaran darah harus berada dalam keseimbangan yang betul. Diagnosis dibuat apabila faktor-faktor salah satu sistem secara signifikan melemah. Selalunya, pada peringkat awal perkembangan, penyakit ini tidak simptomatik dan didiagnosis secara kebetulan, misalnya, semasa trauma, pembedahan, semasa kehamilan.

Salah satu ciri "kedudukan menarik" adalah peningkatan pembekuan darah untuk berpotensi mengimbangi kehilangan darah semasa melahirkan, mencegah gangguan plasenta dan kehilangan anak. Peningkatan kadar pembekuan adalah penyebab pertama pembekuan darah.

Wanita yang terdedah kepada peningkatan pembekuan darah, atau pesakit yang didiagnosis dengan trombofilia sebelum kehamilan, harus hati-hati mendengarkan perubahan dalam tubuh mereka. Mereka dapat melahirkan dan melahirkan anak yang sihat, tetapi walaupun demikian, mereka berisiko mengalami pelbagai komplikasi pada trimester ke-1 dan ke-3, terutama jika pembekuan darah terbentuk di saluran yang berdekatan dengan tempat di mana janin berada. Thrombophilia pada ibu hamil berjalan dengan lancar, pada peringkat awal secara amnya tidak bergejala. Akibat trombosis untuk kanak-kanak perempuan yang berada di kedudukan termasuk:

  • kehamilan yang merosot;
  • toksikosis teruk;
  • gangguan atau kekurangan plasenta;
  • buruh pramatang;
  • kelahiran anak yang masih pegun;
  • patologi perkembangan bayi.

Punca patologi

Gejala trombofilia dan tahap manifestasi mereka bergantung kepada pelbagai faktor - usia, keadaan fizikal, dll. Semasa mengandung, pesakit mungkin terganggu oleh semua tanda-tanda penyakit ini. Pada kanak-kanak perempuan dalam kedudukan, mereka dinyatakan pada tahap tertinggi. Ini disebabkan oleh penampilan lingkaran ketiga peredaran darah (plasenta) pada ibu hamil, yang menyebabkan kesesakan dalam peredaran darah. Tidak ada kapilari di plasenta ibu, sehingga darah segera memasuki plasenta dari arteri, di mana ia mengalir di antara vili korionik, jatuh ke tali pusat.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, jumlah orang yang menderita trombofilia kongenital telah meningkat. Faktor keturunan:

  • Kekurangan protein C Gangguan sintesis antikoagulan, termasuk protein C, boleh menyebabkan pembekuan darah yang berlebihan.
  • Faktor lemah dalam sistem pembekuan. Kemajuan penyakit boleh berlaku dengan latar belakang patologi pembekuan darah.
  • Kekurangan antithrombin yang ditentukan secara genetik. Bahan ini adalah salah satu antikoagulan, tetapi, tidak seperti protein C, kekurangannya boleh menjadi kongenital atau diperolehi.
  • Mutasi gen. Dalam kes ini, anak, ketika masih dalam kandungan, kerana mutasi primer, menerima gen yang memprovokasi perkembangan penyakit ini..

Selain faktor keturunan, trombofilia juga boleh disebabkan oleh sebab yang diperoleh. Ini termasuk:

  • penyakit yang bersifat autoimun;
  • pelanggaran fungsi sistem kardiovaskular;
  • dehidrasi yang disebabkan oleh polisitemia;
  • patologi onkologi;
  • penggunaan kateter jangka panjang;
  • tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi.

Apa algoritma untuk memeriksa wanita dengan kemandulan dan gangguan hemostatik dalam program IVF

Wanita dengan kemandulan harus diperiksa untuk mengetahui semua penyebab kemandulan. Yang utama adalah gangguan endokrin, jangkitan, malformasi rahim, pembentukan intrauterin, gangguan hemostasis. Berdasarkan hasil pemeriksaan, dibuat algoritma untuk merawat pesakit. Ini mungkin salah satu sebab yang disenaraikan, mungkin gabungan.

Dalam program IVF, pesakit diberi pemeriksaan genetik laten dan trombofilia, hemostasiogram, penanda pembekuan intravaskular yang tersebar. Bergantung pada hasilnya, rawatan individu dan kawalan hemostasiogram dinamik ditetapkan setiap dua minggu sekali dengan pembetulan terapi berdasarkan hasil pemeriksaan.

Varieti trombofilia dan gejala yang menyertainya

Doktor mengelaskan trombofilia mengikut etiologi:

  • Utama ditentukan secara genetik. Gejala pertama muncul pada zaman kanak-kanak.
  • Sekunder - diperoleh. Pesakit belajar tentangnya, secara kebetulan, secara kebetulan semasa pemeriksaan yang tidak dijadualkan..

Jenis trombofilia berikut juga dibezakan:

  • Hematogen. Ia berkembang akibat patologi yang berkembang dalam sistem pembekuan. Dengan trombofilia hematogen, risiko mengembangkan keadaan berbahaya seperti serangan jantung dan iskemia meningkat.
  • Vaskular. Perkembangan penyakit ini dikaitkan dengan patologi yang disertai dengan lesi vaskular, misalnya, aterosklerosis.
  • Hipodinamik. Dalam kes ini, patologi dapat dipicu oleh gangguan aliran darah..

Tanda-tanda trombofilia muncul lama selepas bermulanya perkembangannya. Gejala utama adalah:

  • sensasi yang menyakitkan dan bengkak di tempat pembentukan bekuan darah;
  • sesak nafas dan sakit di dada semasa menyedut;
  • batuk dengan pelepasan berdarah;
  • kebas anggota badan;
  • peningkatan kadar jantung;
  • keletihan yang tidak wajar;
  • kelemahan;
  • sakit kepala yang kerap;
  • tindak balas perlahan terhadap peristiwa yang berterusan.

Semua simptom di atas boleh mengganggu pesakit dengan penyakit lain. Seorang wanita hamil harus ingat tentang perlunya membuat diagnosis yang tepat hanya selepas beberapa langkah diagnostik.

Bagaimana ia menampakkan

Thrombophlebitis semasa kehamilan paling ketara pada bahagian bawah kaki. Selepas melahirkan anak, perkembangan trombosis urat pelvis adalah mungkin. Gejala pertama penyakit ini muncul pada separuh kedua kehamilan, ketika rahim menjadi besar. Dengan kerosakan urat dalam, gejala trombotik mungkin muncul kemudian..

Hasil daripada proses keradangan, gejala keracunan muncul:

  • Peningkatan keletihan;
  • Demam;
  • Sakit kepala;
  • Fenomena dyspeptik.

Terdapat tanda-tanda keradangan tempatan - urat menebal, kulit di sekelilingnya memerah dan membengkak. Anggota badan menjadi panas apabila disentuh. Semasa menyiasat, terdapat rasa sakit di sepanjang urat. Dengan trombosis mendalam, wanita hamil tidak mempunyai tanda-tanda keradangan luaran. Seorang wanita bimbang akan sakit kaki, kelesuan.


Gejala trombophlebitis semasa kehamilan

Diagnostik penyakit semasa kehamilan

Pengesahan diagnosis "trombofilia" dilakukan setelah pesakit menjalani pemeriksaan. Diagnosis penyakit ini merangkumi ujian darah berganda. Buat pertama kalinya, kajian ini dijalankan sebagai sebahagian daripada ujian saringan. Dalam kes ini, pakar dapat mengesan penyetempatan patologi dalam sistem pembekuan walaupun dalam ujian darah yang tidak spesifik. Kali kedua, pesakit mesti lulus satu siri ujian khusus untuk menentukan diagnosis "trombofilia".

Ujian darah tidak spesifik mendedahkan sejumlah gangguan yang mungkin menunjukkan perkembangan trombofilia:

  • peningkatan ketumpatan darah;
  • peningkatan kepekatan platelet dan eritrosit;
  • ketidakseimbangan jumlah unsur yang terbentuk dalam plasma;
  • penurunan kadar pemendapan eritrosit.

Sekiranya gejala yang disenaraikan dijumpai, wanita hamil dirujuk kepada pakar profil sempit. Ahli hematologi biasanya menetapkan ujian khusus untuk mendiagnosis parameter seperti APTT, masa trombin dan indeks prothrombin, serta kandungan fibrinogen.

Ciri-ciri rawatan trombofilia pada wanita hamil

Rawatan trombofilia pada pesakit hamil sangat diperlukan. Sebaik-baiknya, terapi harus dimulakan sebelum kehamilan dirancang. Sekiranya penyakit itu dikesan dalam tempoh melahirkan anak, 3 pakar khas sempit - pakar sakit puan, pakar hematologi dan ahli genetik - akan mengambil bahagian dalam penyediaan rawatan. Terapi trombofilia memerlukan pendekatan bersepadu. Untuk mencapai kecekapan, doktor mengesyorkan kepada pesakit dalam kedudukan:

  • mengambil ubat yang ditetapkan;
  • makan mengikut diet yang ditetapkan oleh doktor anda;
  • terlibat dalam latihan fisioterapi;
  • sentiasa bergerak.

Thrombophilia adalah penyakit yang membolehkan pesakit dengan diagnosis seperti itu bertahan dan selamat melahirkan bayi yang sihat, tertakluk kepada semua cadangan pakar profil sempit.

Seorang wanita dalam kedudukan harus bertanggungjawab untuk kesejahteraan dan keadaan kesihatan anaknya. Seorang wanita hamil mesti berjumpa pakar sakit puan, pakar hematologi dan ahli genetik secara berkala. Sekiranya terdapat gejala yang mencurigakan, pesakit mesti memaklumkannya kepada doktor.

Terapi ubat

Terapi bergantung kepada keparahan, bentuk trombofilia dan tempoh kehamilan. Sekiranya seorang wanita mempunyai trombofilia genetik, maka rawatan harus dimulakan semasa merancang kehamilan atau pada peringkat awal. Mustahil untuk mencapai pemulihan sepenuhnya bagi pesakit dengan trombofilia genetik, namun, rawatan ubat membantu menstabilkan keadaan wanita hamil. Terapi penggantian untuk mereka termasuk suntikan dengan ubat-ubatan yang mengisi unsur-unsur yang hilang dari sistem pembekuan, atau pengenalan plasma dengan penitis.

Rawatan bentuk yang diperoleh dengan antikoagulan dilakukan hanya dengan kombinasi lebih dari 3 faktor yang mengancam. Seorang ibu mengandung dengan borang yang diperolehi biasanya diberi ubat berikut:

  • asid acetylsalicylic;
  • ubat dengan heparin - Dalteparin, Fraxiparin;
  • asid folik;
  • asid nikotinik;
  • vitamin B dan E.

Terapi ini bertujuan untuk menghilangkan pembekuan darah sebanyak mungkin. Kursus rawatan perubatan adalah 2 hingga 4 minggu. Dalam beberapa kes, pesakit memerlukan terapi ubat seumur hidup. Rawatan dibatalkan beberapa hari sebelum bersalin atau pembedahan caesar. Jauh lebih mudah bagi doktor untuk membatalkan ubat untuk wanita hamil sekiranya terdapat pembedahan caesar.

Sekiranya bersalin secara semula jadi, seorang wanita dimasukkan ke hospital beberapa minggu sebelum tarikh lahir yang dijangkakan untuk memantau keadaannya setelah penarikan dadah.

Tiga hari selepas tamat kursus ubat, wanita hamil dihantar untuk menjalani semua ujian yang diperlukan. Dengan peningkatan petunjuk utama darah dan air kencing, pakar sakit puan, dengan mempertimbangkan semua risiko, memutuskan kelahiran anak buatan.

Makanan diet

Terapi kompleks untuk trombofilia juga merangkumi pematuhan terhadap diet ketat. Pesakit harus mempelbagaikan diet mereka dengan makanan sihat yang membantu menipiskan darah. Diet trombofilia merangkumi ramuan herba, halia, makanan laut, sayur-sayuran segar dan buah-buahan, dan buah-buahan kering. Peraturan pemakanan asas untuk pesakit yang didiagnosis dengan trombofilia:

  • had maksimum makanan goreng dan pedas;
  • penghapusan rempah dan rempah dari diet;
  • penghapusan makanan yang kaya dengan kolesterol.

Transfusi plasma

Transfusi plasma adalah kaedah lain untuk merawat trombofilia pada wanita hamil. Sekiranya penyakit pesakit ringan, suntikan intravena dengan plasma lyophilized atau darah yang disumbangkan kering dapat membantunya. Dalam bentuk yang teruk, ubat fibrinolitik ditambahkan ke dalam plasma. Suntikan dibuat di tempat di mana penyumbatan saluran darah berlaku.

Ubat-ubatan rakyat

Penggunaan ubat-ubatan rakyat harus diselaraskan dengan doktor yang merawat. Kesemuanya hanya berkesan jika digabungkan dengan ubat-ubatan, yang dosnya mesti ditentukan hanya oleh pakar sakit puan. Ubat-ubatan rakyat yang berkesan yang membantu menghilangkan pembekuan darah dan menstabilkan keadaan wanita hamil tanpa risiko mengalami akibat yang tidak menyenangkan:

  • minuman teh yang diperbuat daripada cranberry atau meadowsweet;
  • jus anggur;
  • suntikan pelbagai ramuan dan bijinya - semanggi manis, chestnut kuda atau Sophora Jepun.

Teh, sebagai peraturan, mesti diminum beberapa kali sehari selama setengah gelas. Infus disediakan dalam perkadaran 100 g biji atau ramuan per 0.5 liter alkohol. Tempoh infusi mereka adalah 14 hari. Pada akhir tempoh di atas, kuahnya mesti dicabut. Dos infusi siap pakai adalah 20 ml 3 kali sehari.

Kemungkinan komplikasi

Kecenderungan pembekuan darah adalah keadaan berbahaya yang penuh dengan komplikasi. Rawatan yang tidak dimulakan atau tidak berkesan, ketidakpatuhan terhadap diet adalah prasyarat utama untuk perkembangan akibat yang tidak menyenangkan. Ini termasuk:

  • iskemia;
  • gangren;
  • kemunduran kehamilan sekiranya kapal yang terjejas berada di dekat plasenta;
  • nekrosis tisu usus;
  • proses keradangan yang mempengaruhi seluruh rongga perut.

Wanita yang merancang kehamilan harus sangat bertanggungjawab dalam pendekatan mereka untuk diagnostik untuk mengelakkan komplikasi yang tidak menyenangkan di masa depan. Pemakanan yang betul, termasuk makanan yang mencairkan limfa, tidur nyenyak, berjalan di udara segar, mengelakkan tekanan psiko-emosi adalah langkah utama untuk mencegah keadaan berbahaya seperti trombofilia.

Berkongsi dengan rakan anda!

Pencegahan

Untuk pencegahan trombosis semasa kehamilan, beberapa langkah harus diikuti:

  • Gimnastik biasa untuk bahagian bawah kaki;
  • Diet seimbang;
  • Permohonan kaus mampatan;
  • Mengelakkan pengangkat berat;
  • Kursus phlebotonics berkala.

Thrombophlebitis semasa kehamilan adalah patologi yang tidak dapat diramalkan yang pada bila-bila masa boleh menyebabkan perkembangan komplikasi. Untuk mengelakkan ini, perlu berjumpa doktor secara berkala dan, jika perlu, mendapat rawatan yang sesuai..

Thrombophilia dan kehamilan

Semasa kehamilan, seorang wanita menjadi lebih terdedah kepada jangkitan, penyakit, kerana kekebalannya berkurang dengan ketara. Oleh itu, doktor selalu mengesyorkan agar ibu hamil merancang kehamilan sekiranya terdapat penyakit kronik di dalam badan. Ini bermaksud pemeriksaan perubatan menyeluruh dan pengenalpastian kemungkinan masalah dengan tujuan menyembuhkannya, mempersiapkan tubuh untuk melahirkan anak. Sesungguhnya, semasa kehamilan akan sukar untuk mengubati penyakit kerana kesan negatif ubat pada janin. Jadi, apa yang mengancam trombofilia pada ibu hamil? Apakah penyakit ini dan bagaimana merawatnya untuk wanita hamil?

Secara ringkas mengenai trombofilia

Thrombophilia adalah gangguan pada tubuh yang menyebabkan tubuh membentuk gumpalan darah (penyumbatan). Penyakit ini boleh dipicu oleh kegagalan genetik atau kegagalan fisiologi. Penyakit ini menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Selalunya, dia sama sekali tidak memberitahu siapa pun tentang dirinya sendiri, dan sekiranya berlaku kecederaan, pembedahan, kehamilan, masalah kesihatan yang berbahaya mungkin timbul akibat gangguan ini..

Terdapat beberapa jenis trombofilia. Ia boleh diperoleh dan turun temurun (kongenital). Diperoleh timbul sebagai akibat kecederaan dan operasi, dan keturunan diwarisi oleh seseorang atau muncul sebagai hasil dari pelbagai mutasi. Dalam kes terakhir, doktor membincangkan gangguan pada tahap genetik..

Sebagai tambahan kepada pembahagian trombofilia di atas, bergantung kepada penyebab berlakunya, terdapat klasifikasi penyakit lain:

  1. Trombofilia hematogen. Jenisnya adalah yang paling berbahaya, dan terutama bagi wanita hamil. Ia boleh menyebabkan kecacatan atau kematian..
  2. Trombofilia vaskular. Jenis ini merangkumi aterosklerosis dan vaskulitis..
  3. Trombofilia hemodinamik dikaitkan dengan gangguan pada sistem peredaran darah.

Apakah risiko trombofilia semasa kehamilan?

Selalunya berlaku bahawa trombofilia genetik pertama kali muncul semasa kehamilan. Ini disebabkan oleh penampilan lingkaran ketiga peredaran darah - plasenta. Ini memberi tekanan tambahan pada sistem peredaran darah. Dan lingkaran plasenta mempunyai ciri-ciri yang menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah. Plasenta umumnya tanpa kapilari, dan darah ibu memasuki plasenta dengan segera, di mana ia mengalir di antara vili korionik dan kemudian memasuki tali pusat.

Ciri badan wanita hamil adalah peningkatan pembekuan darah. Ini disebabkan oleh keperluan untuk mengurangkan kehilangan darah semasa melahirkan atau komplikasi lain (gangguan plasenta, keguguran). Tetapi peningkatan pembekuan meningkatkan risiko pembekuan darah. Dan dalam kes trombofilia kongenital pada ibu masa depan, risiko ini sudah cukup tinggi.

Dalam kebanyakan kes, trombofilia tidak berbahaya bagi wanita, tetapi ketika kehamilan berlaku, semuanya berubah. Risiko trombosis pada wanita sedemikian meningkat 5-6 kali! Bahaya utama adalah kemungkinan keguguran, yang dengan trombofilia dapat terjadi baik dalam jangka waktu kehamilan dan pada trimester ketiga. Sekiranya, dengan trombofilia, seorang wanita berjaya melahirkan bayi, maka kelahiran anak biasanya berlaku lebih awal dari jadual. Ini boleh antara 35 hingga 37 minggu. Hasil ini dianggap baik..

Di samping itu, pembekuan darah di saluran plasenta dapat menimbulkan kekurangan plasenta. Dan ini, seterusnya, boleh menyebabkan kelewatan perkembangan janin dan kebuluran oksigennya (hipoksia).

Dalam kes ini, nutrien berhenti memasuki tubuh bayi yang belum lahir, yang mengakibatkan pengelupasan plasenta dan malformasi janin, kehamilan pudar dan keguguran, kelahiran pramatang.

Doktor menyatakan bahawa komplikasi muncul selepas 10 minggu kehamilan. Sehingga tempoh ini, tidak ada data mengenai kesan trombofilia pada melahirkan anak. Adalah dipercayai bahawa penyakit ini tidak mempengaruhi kehamilan sehingga 10 minggu..

Trimester kedua wanita dengan trombofilia biasanya tenang. Dan risikonya meningkat selepas 30 minggu. Dalam tempoh ini, kekurangan phyto-plasenta dan bentuk gestosis yang teruk sering terjadi..

trombofilia keturunan dan kehamilan banyak maklumat !

THROMBOPHILIA WARISAN DAN PREGNANCY

PENERANGAN

Dengan trombofilia keturunan, seseorang mempunyai gen yang cacat yang menyebabkan pelanggaran dalam sistem pembekuan darah dengan kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah di saluran. Kecacatan ini pada lelaki muncul lebih kerap selepas empat puluh, pada wanita - semasa kehamilan..

Thrombophilia adalah gangguan pada sistem hemostasis, yang dicirikan oleh peningkatan kecenderungan untuk mengembangkan trombosis saluran darah dari pelbagai kaliber dan lokalisasi.

Kecacatan hemostasis kongenital pada populasi diperhatikan pada 0,1-0,5% menurut literatur, dan di antara pesakit dengan tromboemboli mereka adalah 1-8%.

ALASANNYA

Kehamilan adalah keadaan yang meningkatkan risiko trombosis vena sebanyak 5-6 kali, yang disebabkan oleh keadaan hypercoagulability fisiologi. Dengan perjalanan kehamilan, kelahiran anak dan tempoh selepas bersalin yang rumit, risiko komplikasi tromboemboli meningkat.

Kriteria pemilihan wanita hamil untuk pemeriksaan trombofilia yang ditentukan secara genetik adalah:
  • sejarah keluarga - tromboemboli pada saudara-mara di bawah usia 40 tahun;
  • episod trombosis vena dan / atau arteri yang tidak jelas sebelum usia 40 tahun;
  • trombosis berulang pada pesakit dan keluarga terdekat;
  • komplikasi tromboemboli semasa kehamilan, selepas melahirkan, ketika menggunakan kontrasepsi hormon;
  • keguguran, kelahiran mati, kelewatan pertumbuhan intrauterin, gangguan plasenta;
  • permulaan awal preeklamsia, sindrom HTLLP.
Bentuk trombofilia yang ditentukan secara genetik:
  • kekurangan antithrombin 111;
  • kekurangan protein C;
  • kekurangan protein S;
  • mutasi faktor V (mutasi Leiden);
  • mutasi gen prothrombin;
  • hyperhomocysteinemia.

Kekurangan antithrombin 111. Antithrombin 111 adalah antikoagulan semula jadi yang disintesis dalam sel hati dan endotel. Kekurangan antithrombin 111 diwarisi secara autosomal dominan. Sebilangan besar pembawa patologi ini adalah heterozigot, homozigot mati sangat awal akibat komplikasi tromboemboli. Kekerapan kejadian pada populasi 0,3%, di antara pesakit dengan tromboemboli 3-8%.

Kekurangan protein C. Protein C adalah antikoagulan semula jadi, glikoprotein yang bergantung pada vitamin K disintesis di hati dalam bentuk tidak aktif. Semasa kehamilan, tahapnya meningkat beberapa kali, lebih banyak lagi dalam tempoh selepas bersalin. Kekurangan protein C diwarisi secara autosomal dominan. Pembawa homozigot mati di rahim atau selepas kelahiran. Pada bayi baru lahir, kekurangan protein C dikaitkan dengan penyakit ini, pemutihan purpura neonatal. Pada kulit, fokus nekrosis dan bisul terbentuk, selalunya trombosis pada saluran otak.

Kekurangan protein S. Protein S disintesis di hati, bergantung pada vitamin K, kekurangannya diwarisi secara autosomal dominan. Pembawa mutasi gen paling sering heterozigot.

Faktor V mutasi Leiden adalah penyebab trombofilia yang paling biasa. Risiko trombosis sangat tinggi, 8 kali lebih tinggi daripada tanpa mutasi. Menurut kajian, risiko pengguguran dengan patologi ini adalah 2 kali lebih tinggi.

Mutasi gen prothrombin berlaku pada 10-15% trombofilia keturunan, apabila digabungkan dengan mutasi. Faktor tersebut dicirikan oleh trombosis yang sangat awal pada usia 20-25 tahun, risiko trombosis semasa kehamilan meningkat beratus kali ganda.

Hyperhomocysteinemia. Penyebab hiperhomosisteinemia boleh turun temurun dan diperoleh. Hiperhomosisteinemia yang diperoleh: berkembang dengan kekurangan vitamin B6, B12, asid folik, hipotiroidisme, diabetes, penyakit buah pinggang. Hyperhomocysteinemia adalah salah satu penyebab kecacatan pada perkembangan sistem saraf pusat embrio.

GEJALA

Kehamilan fisiologi pada semua wanita disertai dengan peningkatan pembekuan darah - ini adalah unsur "kadar kehamilan" - satu set perubahan fisiologi dalam tubuh wanita yang bertujuan memenuhi keperluan janin yang sedang berkembang yang semakin meningkat.

Peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan bertujuan untuk mencegah kehilangan darah patologi semasa melahirkan. Tetapi jika seorang wanita hamil mempunyai gen yang cacat untuk hemostasis - trombofilia keturunan, maka pembekuan meningkat dengan ketara dan boleh menyebabkan pembentukan gumpalan darah di saluran plasenta, yang menyebabkan perkembangan komplikasi seperti ancaman penamatan kehamilan, kekurangan plasenta dengan perkembangan janin yang tertunda dan kelaparan oksigennya ( hipoksia); dalam kes yang teruk, dengan trombosis yang teruk, kehamilan boleh berakhir dengan hasil yang tidak baik - kematian janin pada peringkat kehamilan yang berlainan.

Aduan biasa termasuk sakit di kaki, berat dan kelesuan di betis, kekejangan malam di kaki, dan banyak lagi..

Pada wanita hamil, trombofilia keturunan dapat menyebabkan perkembangan gestosis dengan peningkatan tekanan darah, menyebabkan pendarahan pranatal yang berkaitan dengan detasmen prematur plasenta yang biasanya berada.

RAWATAN

Rawatan merangkumi penggunaan antikoagulan yang mengurangkan pembekuan darah, yang utama adalah heparin dengan berat molekul rendah. Bersama dengan antikoagulan, pesakit menerima ubat-ubatan yang mempengaruhi fungsi platelet, serta meningkatkan fungsi hati, di mana semua faktor pembekuan dan pembekuan antikoagulan dihasilkan. Untuk beberapa bentuk trombofilia keturunan, persediaan asid folik diresepkan, yang juga membantu mencegah peningkatan pembekuan darah.

Semua pesakit dengan peningkatan risiko trombosis diberi diet antitrombotik menurut (J. Casper, 1973), yang tidak termasuk daging berlemak, lemak babi, kekacang, keju keras, susu penuh lemak, sayur-sayuran berdaun (bayam, saderi, pasli). Makanan yang diinginkan yang membantu mengurangkan pembekuan darah: makanan laut, akar, beri (cranberry, lingonberry, anggur, viburnum, chokeberry); buah-buahan kering (buah ara, kurma, prun, aprikot kering, kismis), rumput laut, halia.

Dan juga dengan trombofilia keturunan semasa kehamilan, perlu:

  • Normalisasi tenaga kerja (penghapusan berdiri berpanjangan, mengangkat berat),
  • Memakai pembalut elastik atau kaus pemampatan perubatan,
  • Angkat kaki di atas katil sejauh 10 - 15cm,
  • Fisioterapi,
  • Urut sendiri,
  • Berenang,
  • Pemakanan yang rasional, tidak termasuk pengambilan makanan pedas dan berlemak,
  • Phytotherapy,
  • Terapi elektromagnetik.

Semua ini membantu meningkatkan aliran darah, yang seterusnya, mencegah pembentukan gumpalan darah. Tetapi berdiri lama dalam kes seperti itu sangat tidak digalakkan. Oleh itu, jika pekerjaan wanita dikaitkan dengan kedudukan lama di satu tempat, lebih baik mencari aktiviti lain atau berbincang dengan bos mengenai perubahan dalam keadaan kerja. Di samping itu, sangat tidak digalakkan untuk mengangkat dan mengangkat beban..

Dan, tentu saja, kita tidak boleh lupa bahawa kehamilan pada wanita dengan trombofilia harus dilakukan di bawah pengawasan doktor yang tetap dan berhati-hati. Seorang wanita mesti kerap mengunjungi pakar sakit puan, dan juga ahli hematologi.

Oleh itu, ternyata trombofilia bukanlah ayat, bukan sinonim untuk kemandulan. Sekiranya anda mengikuti semua cadangan doktor, maka kemungkinan melahirkan dan melahirkan anak yang sihat cukup tinggi. Namun, ada satu lagi nuansa: hampir tidak mungkin membawa anak ke 40 minggu dengan trombofilia. Tenaga kerja biasanya berlaku antara 35 dan 37 minggu. Ini dianggap hasil yang baik..

Harap maklum bahawa bayi pramatang tidak bermaksud bayi yang sakit. Perubatan moden membolehkan anda menjaga anak-anak yang dilahirkan pada tarikh yang lebih awal. Oleh itu, sangat penting bagi seorang wanita untuk mengingati risikonya, dan mempercayai yang terbaik..

Merancang kehamilan dengan trombofilia

Faktor yang sangat penting dalam kejayaan kelahiran anak adalah merancang kehamilan dengan trombofilia. Sebenarnya, rawatan trombofilia ketika merancang kehamilan tidak jauh berbeza dengan rawatan selepas pembuahan. Namun, kelebihan pendekatan ini adalah dalam pencegahan, dan mencegah perkembangan masalah selalu lebih mudah daripada menyelesaikannya setelah manifestasi.

(JADUAL DOSA DIUNDUH DARI INTERNET)

Kursus rawatan ubat trombofilia termasuk mengambil ubat-ubatan yang menguatkan dinding saluran darah, meningkatkan peredaran darah darah, sifat reologinya (Nadroparin, Aescin, Mannol, Troxerutin, Dexamethasone).

Rawat inap wanita hamil diperlukan untuk urat varikos, trombosis urat serebrum, dan komplikasi vena. Dalam kes seperti itu, lebih baik bagi wanita dengan usia kehamilan apa pun berada di bawah pengawasan doktor di hospital obstetrik dan ginekologi.

Langkah pencegahan utama adalah gaya hidup aktif yang meningkatkan aliran keluar vena, mengambil phlebotonics, agen antiplatelet - penghambat siklooksigenase dalam platelet, mencegah trombosis vaskular.

Pemampatan dan terapi tempatan dijalankan selepas melahirkan anak, selama 4 bulan. Konsultasi berkala dengan ahli phlebologist juga diperlukan. Sebulan selepas bersalin, pemeriksaan dupleks ultrasound pada urat dilakukan, latihan fisioterapi disyorkan.

Petunjuk keberkesanan rawatan trombofilia adalah peningkatan peredaran darah, normalisasi sifat realologi darah.

tetapi saya tidak menemui latihan fisioterapi dengan trombosis - saya menggali seluruh Internet))))))))))) Jika ada yang mempunyai INFA - sila buang)

Thrombophilia semasa kehamilan

Thrombophilia semasa kehamilan agak biasa. Bagi banyak orang, patologi pertama kali didiagnosis pada tempoh perinatal. Bagaimana kehamilan berlanjutan dengan trombofilia, kita akan mempertimbangkan lebih lanjut dalam artikel ini.

  1. Sebab-sebabnya
  2. Jenis
  3. Gejala
  4. Mengapa penyakit ini berbahaya?
  5. Jenis ujian trombofilia
  6. Cara mengenal pasti penyimpangan
  7. Petua Pencegahan
  8. Video berguna: peranan trombofilia dan gangguan imun dalam keguguran

Sebab-sebabnya

Faktor berikut boleh menimbulkan risiko pembekuan darah yang tinggi semasa kehamilan:

  • kehamilan lewat - ibu berusia lebih dari 35 tahun;
  • berat badan berlebihan;
  • penyakit jantung dan sistem vaskular;
  • patologi hati pelbagai alam;
  • kehadiran penyakit kronik;
  • kecenderungan keturunan;
  • proses keradangan terpendam;
  • kelahiran anak yang kerap;
  • merokok;
  • urat varikos yang didiagnosis;
  • mengambil pil perancang;
  • kekejangan kepala dan migrain yang berpanjangan.

Sekiranya anda mempunyai satu atau lebih faktor risiko di atas, anda cenderung menghidap trombofilia semasa kehamilan. Akibatnya, ibu hamil seperti itu memerlukan pengawasan perubatan yang ketat..

Thrombophilia dikelaskan kepada 2 jenis utama:

  • trombofilia kongenital atau keturunan;
  • memperoleh trombofilia.

Bentuk patologi kongenital disebabkan oleh keanehan faktor genetik.

Dalam struktur DNA, pelanggaran dikesan yang mengubah proses pembekuan darah pada manusia.

Trombofilia genetik semasa kehamilan boleh menjadi asimtomatik untuk waktu yang lama dan tidak didiagnosis dengan ujian.

Dorongan untuk memburukkan lagi keadaan adalah penampilan beban berlebihan pada tubuh ibu hamil.

Trombofilia yang dialami berlaku akibat kesan negatif dari faktor persekitaran. Ini termasuk:

  • sindrom antiphospholipid;
  • diabetes;
  • kehadiran neoplasma pelbagai alam;
  • lupus erythematosus;
  • fungsi hati yang tidak normal.

Dalam kes pertama, sistem imun wanita menghasilkan antibodi khas yang memberi kesan negatif terhadap keadaan dinding vaskular dan memusnahkannya.

Gejala

Gejala mungkin tidak muncul untuk waktu yang lama dan kerana ini sukar untuk menyembuhkan bentuk yang teruk di mana patologi berlalu..

Pada wanita hamil, tanda-tandanya lebih cerah, kerana ketika lingkaran ketiga peredaran darah muncul, beban meningkat tajam dan tubuh tidak dapat mengatasi.

  1. Kesakitan di tapak pembentukan trombus.
  2. Ketidakselesaan nafas.
  3. Sensitiviti dari anggota badan hilang.
  4. Nadi cepat.
  5. Keletihan dan apatis berterusan.
  6. Sakit kepala yang kronik.
  7. Reaksi perlahan terhadap apa yang berlaku di sekitar.

Ramai wanita menganggap gejala ini sebagai kehamilan yang sederhana, walaupun ada bahaya besar di sebalik ini..

Sekiranya terdapat tanda-tanda yang mencurigakan, anda perlu membuat analisis untuk trombofilia keturunan dan analisis untuk jenis genetik penyakit ini.

Mengapa penyakit ini berbahaya?

Mengabaikan dan perlakuan pelanggaran yang tepat pada masanya boleh menyebabkan:

  • keguguran spontan;
  • pudar kehamilan;
  • kelahiran mati akibat kebuluran oksigen pada anak;
  • penampilan kecacatan intrauterin pada kanak-kanak dengan tahap keparahan yang berbeza-beza;
  • gangguan plasenta;
  • berlakunya pendarahan;
  • bentuk toksikosis awal dan lewat yang teruk;
  • bengkak teruk;
  • tekanan darah tinggi pada seorang wanita.

Selain itu, trombofilia dimanifestasikan sebagai akibat kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini..

Sekiranya saudara-mara ibu hamil mempunyai kes penyakit vaskular, vena varikos atau kematian akibat penyumbatan saluran oleh trombus, adalah mustahak untuk memantau keadaannya.

Jenis ujian trombofilia

Untuk mendiagnosis trombofilia semasa kehamilan, seorang wanita perlu lulus 3 ujian:

  • analisis darah umum;
  • koagulogram:
  • ujian trombofilia.

Coagulogram adalah analisis komprehensif yang menentukan petunjuk utama pembekuan darah.

Untuk kajian itu, darah diambil dari urat di siku seorang wanita. Petunjuk utama analisis adalah masa yang diperlukan untuk pembekuan darah terbentuk..

Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, anda mesti:

  • amati kemandulan lengkap semasa mengambil sampel darah;
  • anda tidak boleh menggunakan tourniquet pada masa pengambilan darah;
  • anda mesti menggunakan jarum dengan lubang lebar;
  • semua manipulasi mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati untuk mengelakkan tromboplastin tisu memasuki sampel;
  • dalam tabung uji di mana darah dikumpulkan, mesti ada koagulan dengan segera.

Tidak diperlukan langkah-langkah persediaan khas. Pada malam sebelum analisis, anda tidak boleh menyalahgunakan makanan ringan dengan kandungan garam dan rempah yang tinggi.

Cara mengenal pasti penyimpangan

Untuk mendiagnosis penyakit, petunjuk berikut dikaji:

  • tahap fibrinogen;
  • masa termoplastik separa diaktifkan;
  • kepekatan prothrombin;
  • kepekatan platelet;
  • Kepekatan D-dimer.

Sebagai tambahan, kajian antibodi terhadap kardiolipin kelas IgG dan IgM, serta faktor antinuklear dan koagulan lupus.

Dengan trombofilia, tahap fibrinogen dalam darah wanita melebihi 6 g / L, dan masa termoplastik (selang ketika pembekuan darah terbentuk) menurun.

Kepekatan penunjuk lain juga meningkat dengan ketara dan memenuhi standard berikut:

  • prothrombin melebihi 142%;
  • platelet melebihi 180-320 109 g / l;
  • D-dimer pada trimester pertama - 750 ng / ml, pada yang kedua - 1000 ng / ml, pada yang ketiga - 1500 ng / ml.

Petua Pencegahan

Semasa mendiagnosis trombofilia semasa kehamilan, cadangan berikut harus diikuti:

  • perlu mengambil ubat-ubatan yang membantu penyerapan semula pembekuan darah di saluran darah;
  • disarankan untuk memakai seluar dalam dan stoking mampatan khas, yang mengurangkan beban pada saluran darah dan mencegah munculnya gumpalan darah;
  • dengan kecenderungan keturunan, pertimbangkan dengan teliti perancangan kehamilan;
  • dengan trombofilia yang teruk, rawatan ubat diresepkan di hospital.

Peningkatan pembekuan darah adalah perkara biasa pada wanita hamil. Faktor memprovokasi utama untuk perkembangan patologi adalah kecenderungan keturunan.

Dengan pemeriksaan tepat pada masanya, masalah dapat diketahui dan langkah-langkah dapat diambil untuk rawatan dan pencegahan.

Sembelit pada awal kehamilan

Buasir selepas melahirkan anak