Bagaimana pemeriksaan proktologi pada wanita

Patologi kawasan rektum, usus besar, anus dan anorektal memerlukan pemeriksaan menyeluruh, diagnosis, rawatan yang dipilih dengan betul oleh proctologist (koloproctologist). Penyakit apa yang ditangani oleh proktologi, bagaimana pemeriksaan pada wanita? Apakah petunjuk untuk berkunjung ke pakar ini dan terdapat banyak peringkat pemeriksaan?

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

Permulaan kemasukan: perundingan

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

Sebelum meneruskan pemeriksaan pesakit, pakar perlu mengumpulkan anamnesis untuk mengenal pasti punca masalah yang timbul. Untuk ini, pertama sekali, pesakit ditemu ramah. Biasanya doktor berminat dengan soalan berikut:

p, blokquote 3,0,0,0,0 ->

  • berapa kerap pergerakan usus berlaku;
  • sama ada terdapat pembuangan darah, lendir atau bernanah di dalam najis;
  • sama ada terdapat rasa sakit atau sensasi terbakar pada waktu buang air besar, gatal-gatal di dubur;
  • Adakah pesakit mempunyai perasaan tidak dikosongkan sepenuhnya;
  • adakah terdapat gejala keracunan;
  • makanan apa yang sering dimakan baru-baru ini.

Penting! Untuk pengenalpastian patologi yang paling tepat, perlu memberi doktor maklumat yang paling tepat dan terperinci mengenai soalan yang diajukan, beritahu tentang semua gejala yang menarik. Ini akan mengelakkan kesilapan dalam diagnosis dan menetapkan rawatan yang betul..

Untuk perundingan yang lebih produktif, adalah wajar untuk bersedia untuk tinjauan, oleh itu penting untuk mengetahui soalan apa yang akan diajukan oleh doktor oleh proctologist dan bagaimana pemeriksaan dilakukan pada wanita.

p, blokquote 5,0,1,0,0 ->

Pemeriksaan visual

p, blokquote 6,0,0,0,0 ->

Setelah melakukan perbincangan dengan pesakit, setelah mengumpulkan semua maklumat yang diperlukan, doktor meneruskan pemeriksaan visual. Dengan bantuannya, anda dapat menemui:

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

  • buasir (bentuk luaran);
  • dermatitis jenis perianal;
  • retakan di dubur, fistula;
  • papillomatosis (papilloma, kondiloma);
  • neoplasma jinak dan malignan.

Pemeriksaan pada wanita dilakukan di kerusi proktologi, yang menyerupai kerusi ginekologi. Wanita itu berbaring telentang, kaki dibengkokkan di lutut dan tersebar, bersandar pada sokongan khas. Postur yang diambil membolehkan doktor memeriksa sepenuhnya dubur pesakit yang diperiksa.

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Perhatian! Sebelum mengunjungi ahli koloproktologi, adalah mustahak untuk menjalankan prosedur kebersihan: mandi, lap dubur dan alat kelamin dengan kain lembap.

Petunjuk untuk berjumpa doktor

p, blokquote 10,1,0,0,0 ->

Petunjuk untuk keperluan menghubungi proctologist adalah pengesanan sejumlah gejala, termasuk:

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

  • sakit atau gatal di dubur;
  • sakit di perineum, dubur, timbul dalam keadaan duduk;
  • kesukaran, ketidakselesaan pada masa buang air besar;
  • terasa bengkak, edema yang kelihatan secara visual, perubahan lain di kawasan dubur;
  • kehadiran ketuat genital, papilloma.

Untuk tujuan pencegahan, anda mesti mengunjungi doktor proktologi dan menjalani pemeriksaan pada wanita semasa kehamilan, terutama pada trimester terakhir, setelah melahirkan anak baru-baru ini, kerana pada masa ini risiko buasir tinggi, begitu juga semasa menopaus.

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Blog untuk ibu: "Selamat mengandung atau bagaimana saya mengalahkan buasir..." Baca artikel penuh

Di samping itu, lawatan ke pakar disarankan sekiranya:

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

  • gaya hidup tidak aktif;
  • berat badan berlebihan;
  • selepas rawatan pembedahan di rektum dan usus besar, di zon perianal;
  • kecederaan pada dubur atau usus besar.

Petua: banyak patologi rektum pada peringkat awal berjalan tanpa berlakunya gejala apa pun, jadi disarankan untuk mengunjungi ahli proktologi setiap tahun untuk tujuan pencegahan dan mengetahui bagaimana pemeriksaan pada wanita berlangsung. Maka anda akan bersedia untuk sebarang kejutan..

Peringkat pemeriksaan

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan visual yang dijelaskan di atas, yang tidak selalu mencukupi untuk mendiagnosis penyakit ini, terdapat beberapa tahap lagi pemeriksaan:

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

  1. Palpasi. Pemeriksaan jari pada dubur dilakukan dengan sarung tangan dengan jeli petroleum atau salap antiseptik pada jari, yang mengurangkan kemungkinan sensasi yang tidak menyenangkan atau menyakitkan dari prosedur. Kaedah ini memungkinkan untuk menilai nada otot dan peristaltik dubur dan rektum, untuk mengenal pasti buasir dalaman, fisur dubur, ulser usus, dll..
  2. Pemeriksaan instrumental. Instrumen yang paling biasa digunakan dan paling mudah adalah cermin rektum (anoskop). Dengan pertolongannya, anda dapat menemui pelbagai tumor, fistula, retak, nod. Untuk kajian yang lebih mendalam, yang memungkinkan untuk memeriksa kolon sigmoid (terutama jika disyaki kehadiran neoplasma malignan), digunakan rektoskop.

p, blokquote 17,0,0,0,0 ->

Sebelum pemeriksaan, perlu mempersiapkan dengan betul: mengosongkan usus menggunakan enema dengan julap. Prosedur 3 kali ganda mencukupi: 2 enema pada waktu petang, dengan rehat 1 jam, dan 1 pagi, 1 jam sebelum temu janji dengan pakar. Sekurang-kurangnya sehari sebelum berjumpa doktor, anda perlu mengecualikan makanan berlemak dari diet, beralih ke bijirin, kaldu, daging tanpa lemak.

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

Bantuan: pemeriksaan oleh ahli koloproktologi dilakukan semasa perut kosong.

Kunjungan ke proctologist adalah, walaupun tidak begitu menyenangkan, tetapi sering kali merupakan prosedur yang diperlukan. Jangan malu di pejabat doktor, terutamanya jika pemeriksaan dijalankan untuk pertama kalinya. Matlamat pakar adalah untuk membantu mengesan dan menghilangkan masalah yang ada, dan hasil pemeriksaan sangat bergantung pada seberapa banyak anda mempercayainya..

p, blockquote 20,0,0,0,0 -> p, blockquote 21,0,0,0,1 ->

Sekarang anda tahu siapa proctologist, bagaimana pemeriksaan pada wanita.

Pemeriksaan dan pengesanan buasir oleh proctologist

Bagaimana seorang proctologist melakukan pemeriksaan buasir dan adakah perlu untuk membuat persediaan khas untuk lawatan ke doktor?

Untuk sebarang ketidakselesaan di dubur, pesakit biasanya meminta bantuan doktor sendiri. Lagipun, ketidakselesaan semacam ini paling sering menunjukkan perkembangan buasir..

Sebelum menetapkan rawatan, proctologist (atau koloproctologist) memeriksa pesakit dan melakukan pemeriksaan perkakasan tambahan. Sekiranya perlu, doktor boleh memberikan rujukan untuk berunding dengan pakar lain.

Ramai yang menganggap buasir adalah penyakit biasa yang mudah disingkirkan. Walau bagaimanapun, mengabaikan pemeriksaan yang ditetapkan boleh menyebabkan kesalahan dalam diagnosis dan terapi yang salah dengan komplikasi..

Bagaimana pemeriksaan buasir

Temujanji dengan proctologist bermula dengan perbualan. Seterusnya, doktor melakukan pemeriksaan jari. Pesakit berbaring di sofa di sebelah kirinya. Untuk diagnosis yang tepat, pakar segera melakukan anoskopi atau rektoskopi.

Kerusi peperiksaan

Algoritma tindakan pesakit:

  1. Jawab semua soalan doktor.
  2. Buka baju di bawah pinggang dan pergi ke sofa (kerusi).
  3. Ambil pose yang disarankan oleh doktor.

Klinik moden mempunyai kakitangan proctologist lelaki dan wanita.

Selepas berunding, pakar akan menetapkan kaedah penyelidikan yang diperlukan

Pemeriksaan pada wanita sering menimbulkan rasa malu! Pesakit yang sukar dikesan dapat membuat temu janji dengan doktor yang boleh mereka ceritakan secara terbuka mengenai masalah mereka.

Bilik-bilik peperiksaan dilengkapi dengan kawasan perubahan yang ditutup dengan skrin. Pemeriksaan dilakukan di kerusi yang sama seperti di pejabat pakar sakit puan atau ahli urologi, atau di sofa. Pesakit malu ditawarkan untuk menggunakan linen procto sekali pakai, yang sepenuhnya meliputi semua tempat intim.

Kedudukan pesakit

Pemeriksaan proctologi adalah prosedur yang sangat intim. Pesakit dengan buasir yang teruk diletakkan oleh doktor di sofa di sebelah kiri mereka, setelah itu pemeriksaan dimulakan. Dalam kebanyakan kes, pesakit berbaring di kerusi ginekologi biasa dan menarik kakinya ke perut. Juga, doktor boleh meminta pesakit untuk mengambil posisi siku lutut..

Di klinik proktologi, sofa khas dilengkapi untuk kemudahan

Rata-rata pesakit memerlukan sikap yang sesuai sebelum berunding dengan doktor untuk mengatasi perasaan janggal. Oleh itu, pemeriksaan awal paling kerap dilakukan di sofa..

Dengan bantuan pembantu, doktor melakukan pemeriksaan visual dan pemeriksaan jari. Untuk pemeriksaan yang lebih terperinci, pakar meminta pesakit untuk mengambil kedudukan yang berbeza. Biasanya pada masa ini pesakit agak santai dan dengan tenang memenuhi permintaan pakar.

Pemeriksaan luaran

Pemeriksaan visual perineum dan dubur merangkumi:

  1. mengkaji bentuk dubur;
  2. pengenalpastian jurang sfinkter;
  3. mengenal pasti parut, kecacatan, fistula, kerengsaan;
  4. penentuan tahap keparahan dan ukuran buasir, pendarahannya dan keupayaan untuk meletakkan semula ke dalam dubur tanpa bantuan.

Doktor menilai tahap gejala klinikal penyakit ini, iaitu menentukan tahap buasir.

Menggunakan probe

Untuk menilai refleks dubur, kerengsaan strok pada kulit kawasan perianal dilakukan dengan menggunakan probe khas. Pakar menyebarkan punggung pesakit, memeriksa dinding dubur, menentukan kehadiran retakan di saluran dubur, serta keparahan nod dalaman.

Pemeriksaan jari

Jenis diagnosis ini sangat menentukan untuk penyakit proktologi.

Dengan melakukan pemeriksaan digital pada rektum, proctologist menentukan:

  • kehadiran / ketiadaan fungsi kontraktil sfinkter dubur;
  • tahap kesakitan pada pesakit semasa pemeriksaan;
  • kehadiran parut dan polip pada membran mukus saluran dubur.

Oleh kerana tisu hemoroid di saluran dubur sangat lembut dan elastik, semasa pemeriksaan digital, buasir dan kecacatan dalam bentuk polip atau parut dikurangkan dan hanya tidak dapat dikesan. Perpindahan membran mukus semasa palpasi menunjukkan adanya kecacatan ini.

Penentuan tahap kehilangan simpulan

Tahap prolaps nod ditentukan dengan jelas semasa tekanan pesakit. Untuk menilai ukuran simpul yang sebenarnya, pesakit diminta untuk duduk di tandas dan banyak regangan. Pada masa ini, anda dapat mengetahui apakah dia dapat memasukkannya sendiri ke dalam dubur.

Indikator inilah yang sering menjadi asas untuk memilih kaedah intervensi invasif minimum dalam rawatan buasir..

Walaupun semasa anoskopi, tidak mustahil untuk menentukan ukuran nod. Di dalam dubur, mereka kelihatan lebih kecil.

Penyelidikan tambahan

Sekiranya perlu, pesakit dengan buasir diresepkan kajian sinar-X, endoskopi, morfologi.

Sebelum operasi yang dirancang, pesakit mesti menjalani ujian darah untuk biokimia, koagulabilitas, gula, faktor resus, hepatitis serum dan jangkitan HIV. Sekiranya semasa pemeriksaan, penyakit bersamaan dikenal pasti, maka pesakit disyorkan menjalani rawatan pakar lain..

Semua pesakit dengan buasir disyorkan sigmoidoscopy. Tetapi kaedah pemeriksaan ini tidak membatalkan pemeriksaan proctologist, agar tidak terlepas patologi saluran dubur.

Cara membuat persediaan untuk pemeriksaan proktologi

Untuk pemeriksaan yang berkesan oleh doktor, pesakit mesti membuat persediaan.

Beberapa jam sebelum mengambil, anda perlu membersihkan usus dari tinja dengan salah satu daripada dua cara:

  • untuk membuat enema mikro dengan penyediaan "Microlax";
  • pada malam sebelumnya, buat enema pembersih menggunakan 1 liter air rebus dan sejuk hingga suhu bilik.

Pesakit dengan kesakitan teruk di dubur dapat diperiksa oleh proctologist tanpa persiapan terlebih dahulu.

ADA KONTRAINDIKASI
MEMERLUKAN PERUNDINGAN DOKTOR KEHADIRAN

Pengarang artikel Egorov Alexey Alexandrovich, proctologist

Bagaimana seorang proktologi memeriksa buasir?

Dari artikel tersebut, anda akan belajar bagaimana seorang proktologi mendiagnosis buasir, bagaimana mempersiapkan janji temu dengan betul, kontraindikasi untuk pemeriksaan, soalan yang sering diajukan.

Mengapa perlu berjumpa dengan proctologist dengan buasir?

Semasa mengunjungi proctologist, pesakit mengejar dua tujuan utama: untuk menerima rawatan yang mencukupi untuk patologi hemoroid; membezakan masalah intim yang timbul antara buasir dan masalah rektum lain: divertikulosis, tumor, polip.

Di samping itu, alasan untuk menghubungi doktor adalah:

  • sembelit berterusan menyebabkan kesakitan, ketidakselesaan di kawasan anorektal;
  • retakan di dubur;
  • sensasi badan asing di rektum, perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap;
  • paraproctitis, fistula di dubur;
  • kekotoran buasir pada tinja;
  • pelepasan patologi dari dubur, dermatitis, eksim kawasan dubur;
  • dorongan palsu untuk mengosongkan usus;
  • kembung perut.

Bagaimana pemeriksaan buasir

Pemeriksaan oleh proctologist sukar bagi banyak pesakit, kerana kaedah utama memeriksa rektum adalah pemeriksaan digital dan anoskopi. Walau bagaimanapun, pesakit harus mengumpulkan seluruh kemahuannya dan menjalani pemeriksaan agar tidak terlepas patologi rektum yang mengancam nyawa atau untuk menentukan tahap buasir dengan betul, ketika datang ke penyakit ini.

Palpasi rektum dilakukan di pejabat proctologist di sofa atau kerusi ginekologi. Pertama sekali, doktor memeriksa kawasan dubur. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti kehadiran buasir luaran, tahap sesak anus, trombosis nod. Kemudian, dengan memakai sarung tangan perubatan yang steril, melumasi jari telunjuk dengan jeli petroleum, proctologist meletakkan pesakit di posisi siku lutut, memintanya untuk berehat dan memasukkan jari ke dalam rektum.

Doktor meminta untuk memerah dan melepaskan otot rektum beberapa kali, walaupun sakit atau tidak selesa. Ini adalah satu-satunya cara untuk memeriksa seluruh permukaan rektum dan merasakan saluran darah dipenuhi dengan darah atau anomali lain. Sekiranya terdapat keyakinan yang cukup untuk diagnosis, adalah mungkin untuk melakukan palpasi bimanual rektum: jari doktor tetap berada di rektum, dan tangan yang lain meraba dinding perut di kawasan suprapubik. Sekiranya terdapat keraguan mengenai diagnosis, anoskopi dilakukan.

Anoskop hari ini adalah kaedah yang paling dipercayai untuk mendiagnosis patologi rektum. Kaedah ini memungkinkan untuk memvisualisasikan 12 cm rektum, oleh itu, adalah wajar jika terdapat kecurigaan untuk membentuk nod buasir, polip, kondiloma, crypt, fissures, saluran fistulous, dan patologi anus lain.

Peranti moden membantu melakukan bukan sahaja pemeriksaan pada rektum, tetapi, jika perlu, menjalankan prosedur perubatan dan diagnostik: skleroterapi, ligasi buasir, penyumbatan fisur anorektal, reseksi polip, biopsi neoplasma.

Alat optik dalam bentuk tiub dengan hujung bujur dan sistem serat optik dimasukkan ke dalam rektum pesakit setelah pemeriksaan jari (tidak termasuk ketegangan tumor dan halangan lain pada anoskop). Sekiranya terdapat rasa sakit, anestetik tempatan (Cathejel atau Emla gel) digunakan. Manipulasi mengambil masa beberapa minit. Pencitraan anoskopik menghilangkan semua soalan mengenai diagnosis patologi rektum. Kadang kala anoskopi menjadi alasan pelantikan sigmoidoscopy, kolonoskopi atau irrigoscopy.

Kontraindikasi untuk pemeriksaan

Tanpa pemeriksaan digital atau kaedah instrumental, mustahil untuk membuat diagnosis yang betul. Tetapi ada kontraindikasi terhadap pelaksanaannya:

  • kesakitan teruk di dubur, yang mesti lega sebelum pemeriksaan;
  • proses akut dari sebarang genesis;
  • ketegangan, stenosis, penyempitan anatomi rektum;
  • keradangan zon anorektal;
  • trombosis atau perangkap buasir.

Dalam semua kes lain, pemeriksaan usus besar adalah perlu.

Cara mempersiapkan temu janji

Anoskopi memerlukan latihan khas. Jarang sekali, jika pesakit mempunyai kerusi beberapa jam sebelum manipulasi, persiapan tidak dilakukan. Sebagai peraturan, cukup menggunakan julap rektum tiga jam sebelum prosedur: mikrolax dalam sepasang tiub pada selang setengah jam.

Soalan apa yang paling sering diajukan kepada proctologist??

Sudah tentu, terdapat banyak soalan, tetapi selalunya pesakit mengambil berat tentang perkara berikut:

Dari mana asal buasir ini dan mengapa saya menghidapnya?

Buasir adalah penyakit sistemik yang disebabkan oleh gaya hidup seseorang. Anda berisiko jika anda mempunyai kecenderungan keturunan, suka makanan berlemak, pedas, masin, makan banyak, bergerak sedikit, minum terlalu banyak, merokok, sentiasa menanggung berat badan, tambah berat badan dan pada masa yang sama anda sentiasa gugup.

Bagaimana buasir menampakkan diri?

Patologi hemoroid diperhatikan apabila nodul dalaman mula jatuh atau dipotong, dan nodul luaran mengganggu pergerakan. Walau bagaimanapun, sebarang ketidakselesaan di zon anorektal tanpa sebab yang jelas adalah alasan untuk memikirkan penyakit ini dan berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat. Ini penting, kerana di bawah topeng buasir, penyakit rektum yang paling serius dapat menyembunyikan.

Bolehkah buasir hilang sendiri?

Tidak mungkin. Buasir jarang hilang sendiri - ia adalah penyakit kronik yang terus berkembang. Rawatan hanya melambatkan kemajuan, tetapi tidak menyembuhkan orang tersebut. Pada peringkat awal patologi, gaya hidup sihat dapat menyelesaikan masalahnya hingga akhir hari, pada peringkat kemudian - pembedahan.

Bolehkah buasir berubah menjadi barah??

Tidak. Tidak ada degenerasi buasir menjadi neoplasma malignan. Tetapi wujud bersamaan kanser rektum dan buasir adalah mungkin.

Adakah mungkin untuk menghilangkan buasir tanpa pembedahan?

Ya. Dengan bantuan teknologi invasif minimum. Kelebihan mereka: kesederhanaan, pelaksanaan pesakit luar, kesakitan yang minimum atau tidak, pemeliharaan cara hidup yang biasa selama tempoh rawatan. Walau bagaimanapun, manipulasi seperti ini hanya berkesan pada peringkat awal pembentukan buasir. Sudah bermula dari peringkat kedua atau ketiga, mereka memikirkan campur tangan pembedahan. Tahap keempat buasir dirawat dengan segera. Jika tidak, kambuh tidak jauh.

Adakah terdapat perbezaan antara proctologist dan koloproctologist?

Sejak tahun 1997, proctologist secara rasmi dinamakan semula sebagai koloproctologist. Pada masa yang sama, keistimewaannya tidak berubah. Intinya tetap sama, dan dalam kehidupan seharian proctologist terdengar lebih biasa.

Berapa kerap lawatan pencegahan ke proctologist diperlukan??

Yang terbaik adalah lawatan pencegahan ke proctologist (koloproctologist) setahun sekali (sekurang-kurangnya sekali setiap lima tahun). Selepas 50 atau dengan kecenderungan keturunan untuk penyakit proktologi, mengunjungi proctologist sekali setahun adalah undang-undang.

Adakah sigmoidoscopy dan kolonoskopi diperlukan, adakah manipulasi itu menyakitkan??

Kedua-dua kaedah tersebut adalah standard wajib untuk pemeriksaan pesakit proktologi mengikut petunjuk untuk diagnosis patologi laten usus besar. Sigmoidoscopy praktikal tidak menyakitkan (dalam kes yang melampau, anestetik tempatan digunakan). Kesakitan semasa kajian adalah alasan untuk mengganggu prosedur.

Kolonoskopi memvisualisasikan usus hingga ke ileum, termasuk permulaannya, sebenarnya, adalah operasi mini diagnostik klinikal, oleh itu ia paling baik dilakukan di bawah anestesia.

Apa yang berlaku jika buasir tidak dirawat??

Komplikasi akan timbul: prolaps nod dengan pelanggaran dubur, trombosis, nekrosis, sepsis, kematian.

Bagaimana janji temu dengan doktor proktologi, bagaimana membuat persiapan untuk peperiksaan?

Pemeriksaan oleh proctologist diperlukan sekiranya terdapat aduan gangguan najis, pembebasan darah dengan tinja semasa buang air besar, sakit di usus. Semua manifestasi klinikal yang berkaitan dengan patologi usus mengurangkan kualiti hidup. Rundingan tepat waktu dengan doktor akan memungkinkan untuk mengelakkan komplikasi serius di masa depan, memilih kaedah terapi yang paling lembut, dan mengurangkan tempoh pemulihan dan kos rawatan.

Semasa bersiap untuk menerima proktologi, beberapa syarat mesti diperhatikan yang akan membantu pakar dalam pemeriksaan objektif dan penjelasan diagnosis. Ini diperlukan untuk pemeriksaan luaran berkualiti tinggi di kawasan perianal dan penting untuk mendapatkan hasil diagnostik yang boleh dipercayai dari kawasan rektum dan kawasan dubur menggunakan kaedah instrumental..

Apabila lawatan ke proctologist diperlukan?

Seorang pesakit dengan patologi usus yang membawa kepada sembelit yang berpanjangan, fisur di kawasan dubur atau kemunculan urat varikos yang membesar dengan rasa sakit dan pendarahan selalu memerlukan pemeriksaan menyeluruh oleh proctologist (koloproctologist). Istilah ini menunjukkan kepakaran yang sama dari profil pembedahan. Doktor terlibat dalam diagnosis patologi usus besar dan memberikan cadangan bukan sahaja untuk rawatan terapeutik, tetapi juga, jika perlu, beroperasi.

Pada tahun 1997, nama disiplin perubatan, yang mengesan dan merawat semua jenis perubahan patologi pada usus besar, berubah - koloproctologi muncul. Ini adalah sebutan yang lebih tepat dan betul jika dibandingkan dengan proctology (proctos - rektum, usus besar - usus besar).

Sebagai tambahan kepada penyakit di atas, ahli koloproktologi juga dirujuk untuk berunding dengan kecurigaan mengenai perkara berikut:

  • kolitis pelbagai etiologi (penyakit Crohn, ulseratif bukan spesifik);
  • polip;
  • ketumbuhan;
  • penyumbatan usus;
  • patologi kongenital.

Sebab untuk mengunjungi pakar yang sempit adalah penampilan:

  • gatal, sensasi terbakar berterusan di dubur;
  • sakit tajam atau sakit;
  • jejak darah;
  • perasaan pengosongan usus yang tidak mencukupi dan kemunculan benda asing di dalam usus selepas pergerakan usus;
  • kembung perut;
  • pelepasan patologi.

Sekiranya terdapat salah satu daripada gejala ini, nasihat pakar diperlukan. Diagnostik dijalankan di klinik, di pejabat doktor - pemeriksaan dan palpasi dubur dan rektum dilakukan. Sekiranya kaedah tambahan diperlukan, pemeriksaan yang lebih terperinci (kolonoskopi, irrigografi) dilakukan di bilik yang dilengkapi khas dengan peralatan perubatan. Bagi lelaki dan wanita, prosedur diagnostik serupa dan tidak pada asasnya berbeza.

Untuk membuat diagnosis yang tepat dan menentukan perjalanan terapi yang mencukupi di penerimaan tetamu, anda memerlukan usus yang bersih.

Adalah mustahil untuk mengabaikan gejala buruk, walaupun ia berumur pendek atau intensiti rendah. Banyak penyakit usus tersembunyi untuk waktu yang lama, menunjukkan diri mereka dengan hanya satu atau dua yang tidak signifikan, menurut pesakit, aduan. Gambaran klinikal terperinci dalam banyak kes sudah muncul pada tahap akhir, ketika masalah itu dapat diselesaikan hanya dengan pembedahan. Untuk kanser lanjut, pembedahan mungkin tidak ditunjukkan.

Lawatan wajib ke proctologist ditunjukkan sekiranya terdapat:

  1. Sembelit atau cirit-birit yang berpanjangan adalah tanda patologi mana-mana organ pencernaan, manifestasi neoplasma yang ada, halangan usus yang jinak dan ganas. Oleh itu, adalah perlu untuk memeriksa usus tepat pada waktunya, kerana dengan sembelit, tinja kering yang keras merosakkan mukosa usus, membentuk retakan, pendarahan, memprovokasi penampilan buasir dalaman, diverticula. Cirit-birit juga memperburuk patologi yang ada, menjengkelkan membran mukus, membawa kepada perkembangan patologi yang mendasari.
  2. Darah yang terdapat dalam tinja, di linen, kertas tandas adalah alasan untuk segera berjumpa doktor. Dalam kes seperti itu, mustahil untuk menunda, perubahan tersebut tidak akan hilang dengan sendirinya. Pendarahan atau bahkan sedikit darah boleh menjadi manifestasi fisur dubur, fistula, polip yang rosak, buasir, tumor malignan.
  3. Buasir dimanifestasikan oleh gatal-gatal, sensasi terbakar berterusan yang meningkat setelah buang air besar, sensasi yang tidak menyenangkan di dubur, perasaan pergerakan usus yang tidak mencukupi. Sekiranya ada gejala yang disenaraikan di atas muncul, rawatan diri tidak boleh diterima. Manifestasi seperti itu diperhatikan bukan sahaja dengan penyakit hemoroid luar. Nod dalaman tanpa rawatan yang mencukupi boleh merosakkan, jatuh dan mencubit. Akibatnya, komplikasi berkembang dalam bentuk trombosis akut dan nekrosis simpul seterusnya, paraproctitis, sepsis - keadaan serius yang mengancam nyawa. Dengan buasir yang rumit, diperlukan campur tangan pembedahan segera. Sekiranya anda menghubungi ketika aduan pertama muncul, penyakit ini dapat disembuhkan secara konservatif dengan penggunaan ubat-ubatan.
  4. Kesakitan semasa buang air besar, yang dalam kes lanjut mengganggu dalam keadaan berdiri atau duduk, penampilan tenesmus (keinginan palsu). Gejala seperti itu, walaupun tidak ada darah, boleh menjadi tanda tumor ganas..

Persiapan untuk pemeriksaan

Langkah-langkah persediaan untuk pemeriksaan fizikal kawasan dubur dan rektum adalah sama dalam algoritma mereka untuk lelaki dan wanita. Sekiranya perundingan dengan pakar memerlukan masa sekitar 1 jam, maka aktiviti yang diperlukan untuk lawatan ke doktor memerlukan lebih banyak masa. Maknanya adalah membersihkan usus dengan betul. Mana-mana doktor akan memberitahu secara terperinci mengenai cara menyediakan usus dengan lebih baik semasa temu janji di klinik. Anda mesti membuat janji temu dengan doktor terlebih dahulu, dengan mengambil kira masa persiapan.

Dalam kes ringan, jika tidak ada sembelit, pengosongan usus cukup dengan pergerakan usus dan enema yang normal. Pemeriksaan tidak memerlukan pembersihan lengkap seperti persiapan untuk kolonoskopi. Adalah berbahaya untuk menggunakan enema sekiranya sakit atau pendarahan teruk. Ini akan mengakibatkan akibat yang serius hingga berlubang pada dinding usus..

Untuk tujuan ini, pesakit mesti mematuhi diet khas dan mengambil ubat pencahar tertentu sehari sebelumnya..

Sekiranya seorang wanita sedang haid, konsultasi mesti dijadualkan semula..

Enema atau julap

Sebelum berjumpa doktor, anda perlu membersihkan usus secara semula jadi. Dengan najis biasa, ini sudah mencukupi. Sekiranya anda bimbang tentang sembelit, anda boleh mengambil julap yang disyorkan atau membersihkan usus dengan enema. Ia dilakukan sekali malam sebelumnya (tetapi dengan sembelit yang teruk - pada pukul 20.00 dan 22.00) dan dua kali pada waktu pagi - 3-4 jam sebelum berunding dengan perubatan. Selang waktu antara mereka adalah 45 minit..

Untuk kemudahan dan kecekapan, disarankan untuk tidak menggunakan enema pir, tetapi cawan Esmarch. Ia mempunyai volume besar (2 liter), alat ini dilengkapi dengan tiub panjang dengan hujung halus, di hujungnya terdapat skru. Ini adalah sejenis suis yang dirancang untuk mengatur aliran air.

Untuk pemasangan enema dan pencucian usus pembersih, anda tidak boleh mengambil air paip. Anda perlu direbus atau dibersihkan pada suhu yang selesa. Air sejuk menyebabkan pengecutan spastik otot rektum, air panas menyebabkan luka bakar.

Pelaksanaan pelepasan tinja yang betul terdiri daripada beberapa peringkat:

  • isi cawan dengan air, periksa;
  • tetapkan pada ketinggian 1-1,5 m;
  • griskan hujung plastik dengan jeli petroleum;
  • berbaring di sebelah kiri anda, menyebarkan kain minyak, dengan kaki anda bengkok;
  • masukkan hujung ke dubur dengan memutar skru.

Seluruh air bergerak ke dalam usus sekitar 5 minit. Sekiranya anda merasa tidak selesa, anda perlu mengurut perut dengan gerakan ringan mengikut arah jam..

Dorongan untuk mengosongkan usus muncul kira-kira beberapa minit selepas prosedur. Perlu tahan 10 minit, dan kemudian pulih.

Sekiranya tidak mungkin menggunakan kaedah ini dengan alasan apa pun, disarankan untuk menggunakan persediaan farmaseutikal siap - mikro enema Mirolax. Ia mengandungi larutan minyak, memberi kesan lembut pada usus dan membersihkannya dengan mudah. Ubat ini tidak mencederakan dinding lendir, tidak melanggar mikroflora normal dan bertindak dengan cepat - kesannya berlaku dalam 5-10 minit. Terdapat dalam tiub dengan hujung yang selesa. Mempunyai kesan gabungan: melembutkan najis dan mendorong peningkatan cecair dalam usus (secara serentak mempunyai kesan kimia dan mekanikal).

Ubatnya senang digunakan. Ia digunakan secara berperingkat:

  • setelah membuka tiub, perah sedikit untuk melincirkan hujungnya;
  • dalam posisi berbaring di sebelah kiri dengan lutut dibengkokkan ke perut, masukkan hujung ke dubur hingga panjang penuh dan perah ubatnya;
  • pulih dalam 15 minit.

Prosedur ini disyorkan untuk dilakukan 3 jam sebelum berjumpa doktor.

Diet

Anda perlu membuat persediaan untuk pemeriksaan terlebih dahulu. 2 hari sebelum peperiksaan, anda mesti beralih ke makanan diet buatan sendiri. Ini akan membantu membersihkan usus sebelum pemeriksaan di pusat perubatan. Dianjurkan untuk menahan diri dari minuman dan makanan yang menyebabkan peningkatan pembentukan gas. Untuk tujuan ini, perlu mengecualikan:

  • Roti rai;
  • kubis dan sayur-sayuran segar yang lain;
  • makanan berlemak dan susu penuh;
  • kvass, minuman manis dengan gas.

Hari-hari ini, perlu menahan diri dari makanan pedas dan masin dengan rempah-rempah yang merengsakan usus. Anda mesti makan hanya dengan konsistensi cair dan lembap..

Boleh saya minum?

Sebaiknya elakkan minuman dan jus berkarbonat dengan pulpa. Tidak ada lagi larangan penggunaan minuman.

Cadangan lain

Pada hari melawat doktor, sarapan ringan dibenarkan 1.5 jam sebelum pemeriksaan.

Sekiranya, walaupun mematuhi diet yang ketat selama 2 hari sebelum perundingan, pesakit tetap mengalami perut kembung, dan peningkatan pengeluaran gas berterusan, pada waktu malam, pada malam pemeriksaan, dan pada waktu pagi, pada hari lawatan ke doktor, disarankan untuk minum enterosorben (misalnya, karbon aktif dalam tablet) atau Espumisan - 4 kapsul. Dos bergantung pada berat badan. Sekiranya tidak ada kegemukan, 4 tablet arang cukup sekali sekiranya berlaku kembung teruk.

Dengan meningkatnya kegelisahan, kecurigaan, ketidakupayaan psikologi dan ketakutan yang mungkin timbul dari pemikiran mengenai prosedur yang akan datang, ia dibenarkan mengambil ubat penenang pada waktu petang dan pagi.

Proses pemeriksaan jari

Pemeriksaan jari adalah langkah pertama yang diperlukan setelah memeriksa dubur dan kulit di sekitarnya. Sebelum melakukan diagnostik rektum, doktor, semasa pemeriksaan visual, memperhatikan perkara berikut:

  • kulit di sekitar dubur (hiperpigmentasi, mengalir);
  • bentuk dan kemungkinan celah dubur;
  • perubahan patologi - pertumbuhan, ubah bentuk, parut, neoplasma;
  • fistula dan sifat pembuangannya;
  • urat varikos luaran yang membesar dan keadaannya.

Membahagi dinding dubur, mereka mengkaji membran mukus, mendedahkan kerosakan dan retakan, bisul, menilai kemungkinan tahap prolaps kerucut vena dalaman dan kemampuan pengurangan bebas mereka.

Selepas pemeriksaan luaran, pemeriksaan digital dilakukan. Semasa prosedur, perkara berikut dinilai:

  • nada sfinkter (penurunan atau peningkatan berterusan dengan penguncupan tonik);
  • sakit pada palpasi dinding usus;
  • kehadiran parut, penyusupan, tumor, atau kecacatan lain.

Vena varikos dalaman tidak dapat diraba semasa kajian ini kerana keanjalannya. Untuk tujuan ini, teknik lain digunakan - ujian regangan dilakukan. Kemungkinan kehilangan mereka dan kemampuan untuk mengarahkan diri ditentukan.

Sekiranya pesakit lesu di penerimaan, merasakan rasa takut, walaupun ubat penenang yang diambil, mengalami peningkatan ambang kesakitan atau mengalami sakit akut, anestesia tempatan dengan anestetik tempatan dilakukan secara awal. Terutama sering masalah psikologi diperhatikan pada seorang gadis yang pada mulanya diperiksa..

Kedudukan Peperiksaan rektum

Diagnosis dengan jari dilakukan ketika pesakit berbaring di punggungnya dengan kaki ditekan ke perut atau dalam posisi siku lutut. Pemeriksaan dijalankan di atas meja proktologi. Sekiranya seseorang berada dalam keadaan serius, dia diperiksa di sebelahnya dengan kaki ditekan ke perutnya. Kedudukan ini membantu meraba dinding rektum dengan pemerolehan maklumat maksimum dan mewujudkan keadaan di mana pesakit tidak akan terluka..

Sebelum prosedur, pesakit menukar pakaian: menanggalkan pakaiannya dengan seluar dalam hingga pinggang. Dia diberi pakaian dalam sekali pakai dengan sayatan di dubur.

Bagaimana pemeriksaan pada wanita?

Diagnosis proctologi pada wanita dilakukan dengan cara yang sama seperti pada lelaki. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa ia dilakukan di kerusi ginekologi khas. Terutama jika terdapat aduan kesakitan, dan penyetempatannya sukar didiagnosis. Dalam kes ini, pemeriksaan oleh proctologist dapat digabungkan dengan pemeriksaan ginekologi. Tetapi biasanya ini dilakukan dalam keadaan kecemasan, di rumah sakit, dan jika patologi dikesan oleh pakar sakit puan, pesakit dipindahkan ke jabatan khusus untuk rawatan kecemasan.

Semasa haid, jika tidak ada petunjuk mendadak, lebih baik menangguhkan pemeriksaan oleh ahli koloproktologi. Pemeriksaan dijalankan 2-3 hari sebelum haid atau 2-3 hari selepas berakhirnya haid. Dalam kes mendesak, anda tidak perlu menunggu, anda perlu bersiap - membersihkan usus, prosedur kebersihan, menggunakan tampon. Doktor harus dimaklumkan mengenai pendarahan haid. Perundingan dalam kes seperti itu dilakukan tanpa pemeriksaan. Sekiranya terdapat keperluan mendesak, pemeriksaan digital dilakukan. Selebihnya prosedur diagnostik yang diperlukan ditangguhkan buat sementara waktu.

Pemeriksaan semasa kehamilan, yang merupakan faktor predisposisi untuk munculnya buasir, diperlukan ketika aduan muncul. Doktor akan menilai ukuran dan keupayaan pendarahan vena varikos dan menetapkan rawatan. Ini akan menyebabkan pengurangan risiko komplikasi yang ketara semasa dan selepas melahirkan..

Semasa melakukan pemeriksaan digital pada wanita hamil, pakar akan menentukan tahap keparahan rektokel - penonjolan dinding usus dalam bentuk diverticulum terhadap fornix posterior faraj. Dengan tahap penonjolan dan penipisan septum rektovaginal yang ketara semasa melahirkan anak, pelanggaran integriti dapat terjadi apabila dinding posterior faraj pecah.

Prinsip pemeriksaan lelaki

Pada lelaki, pemeriksaan digital diagnostik dilakukan seperti biasa, semua peringkat digunakan: penjelasan awal mengenai aduan dan anamnesis, pemeriksaan visual dan palpasi permukaan dalam rektum. Selalunya ahli urologi menghantar seorang lelaki untuk berunding dengan proctologist dengan diagnosis yang tidak jelas..

Kontraindikasi untuk pemeriksaan

Tidak mungkin membuat diagnosis yang tepat untuk patologi usus tanpa pemeriksaan dan pemeriksaan tambahan. Sebagai tambahan kepada diagnostik jari, pemeriksaan endoskopi (sigmoidoscopy, kolonoskopi) dan sinar-X (irrigografi) sering diresepkan. Tetapi ada kes-kes apabila pemeriksaan seperti itu dikontraindikasikan:

  • kesakitan yang sukar ditanggung - anestesia tambahan dilakukan untuk membolehkan pemeriksaan;
  • penyempitan dubur atau rektum yang tajam;
  • pemburukan penyakit mendasar yang ada dengan klinik yang jelas (buasir yang menyakitkan dengan pembuangan darah, paraproctitis, trombosis urat varikos yang rosak);
  • keadaan serius umum - kegagalan kardiovaskular atau pernafasan yang tidak dapat dikompensasi;
  • pendarahan usus besar.

Dalam semua situasi ini, perlu dilakukan perawatan awal, untuk menstabilkan keadaan, setelah itu, pada tahap pengampunan, pemeriksaan dapat dilakukan. Di kaunter penerimaan tetamu dengan proctologist, anda perlu memberitahu mengenai kesihatan anda dan patologi bersamaan untuk mengelakkan komplikasi atau kemerosotan keadaan yang disebabkan oleh pemeriksaan.

Anda tidak boleh menangguhkan rundingan, walaupun gejalanya episodik dan tidak dapat dinyatakan. Ini boleh mengakibatkan akibat yang serius, pembedahan dan penurunan kualiti hidup yang ketara..

Bagaimana janji temu dengan proctologist untuk lelaki dan wanita: persediaan, ulasan pesakit

Penyakit usus disertai dengan gejala yang mengganggu cara hidup yang biasa dan menyebabkan ketidakselesaan yang ketara. Jalan keluar dari keadaan ini adalah lawatan tepat pada masanya ke doktor..

Pemeriksaan oleh seorang proktologi pada wanita sering dikaitkan dengan beberapa ketidakselesaan, ketidakselesaan moral.

Lawatan ke doktor membolehkan anda dengan cepat menyingkirkan manifestasi penyakit dan mencegah berlakunya komplikasi.

Tugas

Proctology adalah cabang perubatan yang mengkaji penyakit rektum, usus besar dan kolon sigmoid.

  • menjalankan pemeriksaan awal;
  • menentukan satu set kaedah diagnostik, dengan mengambil kira keberkesanan dan pengurangan kesakitan;
  • menetapkan kursus rawatan, berdasarkan hasil diagnostik, ciri-ciri individu organisma, perjalanan penyakit bersamaan;
  • memberikan cadangan semasa tempoh pemulihan: diet, dos aktiviti fizikal;
  • menjalankan pemeriksaan pesakit sehingga pemulihan sepenuhnya.

Ini bukan satu-satunya doktor yang mendiagnosis dan merawat patologi usus besar. Sekiranya terdapat komplikasi dan penyakit kompleks, ahli gastroenterologi, hepatologi, ahli angiologi, imunologi, ahli onkologi terlibat.

Bila hendak dihubungi

Anda perlu menghubungi pakar dengan gejala berikut:

  • sakit berkala di bahagian bawah perut - tanpa mengira sifat, intensiti;
  • sembelit, cirit-birit, dispepsia selama lebih dari 3 hari;
  • sakit di dubur semasa buang air besar dan atau ketika mendesak;
  • pendarahan dubur.

Dengan gaya hidup yang tidak menetap, aktiviti fizikal yang tidak rata, risiko buasir keturunan, penyalahgunaan alkohol, pemeriksaan pencegahan tahunan ditunjukkan. Lawatan ke doktor juga diinginkan semasa kehamilan, selepas melahirkan, diet.

Bila berjumpa dengan ahli koloproktologi?

Gejala penyakit yang kajian koloproctologi termasuk:

  • gatal, tidak selesa, atau pendarahan di dubur;
  • pelepasan tidak wajar dari bukaan rektum, pendarahan;
  • penampilan kekotoran darah dan lendir dalam tinja;
  • sembelit atau cirit-birit yang kerap;


Sembelit adalah alasan untuk berjumpa pakar

  • kesukaran dan kesakitan semasa buang air besar;
  • prolaps nod dengan buasir atau bahagian usus selepas senaman fizikal;
  • kerap mendesak untuk membuang air besar, yang tidak berakhir dengan pembebasan tinja;
  • kembung, kembung perut;
  • perasaan mempunyai objek asing di dubur;
  • penurunan ketara dalam etiologi etiologi yang tidak diketahui.
  • Kumpulan risiko untuk terkena penyakit usus bawah dan kawasan rektum termasuk wanita yang baru saja melahirkan (sekitar 70% daripadanya berhadapan dengan manifestasi buasir), orang tua, dan mereka yang harus berada dalam posisi duduk untuk waktu yang lama. Untuk mengelakkan akibat kesihatan yang tidak menyenangkan bagi kategori pesakit ini, perlu menjalani pemeriksaan oleh pakar koloproktologi walaupun tidak ada gejala..

    Penting: Kanser usus adalah salah satu barah gastrousus yang boleh membawa maut. Kemungkinan perkembangan patologi setelah 50 tahun meningkat beberapa kali, oleh itu, orang tua harus menjalani pemeriksaan pencegahan oleh ahli koloproktologi sekurang-kurangnya 2 kali setahun.


    Kanser kolon

    Apa penyakit vaskular yang perlu dirundingkan

    Bahaya utama adalah dari penyakit usus besar yang berkaitan dengan kerosakan saluran darah..

    Bakteria paling berbahaya membiak di bahagian saluran pencernaan ini:

    • clostridia;
    • Pseudomonas aeruginosa;
    • Escherichia.

    Kemasukan mereka ke dalam darah penuh dengan keradangan reaktif, suppuration, dan kematian..

    Kerosakan vaskular disebabkan oleh:

    • buasir - penyumbatan urat hemoroid dengan darah yang bertakung;
    • kolitis ulseratif - keradangan mukosa usus besar dengan pecahnya kapilari berikutnya;
    • kolitis iskemia - keradangan akibat vasokonstriksi;
    • urat pecah semasa kehamilan, selepas melahirkan, sebagai komplikasi patologi yang menyebabkan pembengkakan rahim, dengan peningkatan pesat pada lobus posterior prostat.

    Ini bukan semua yang dilayan oleh proctologist. Bidang kepakarannya juga merangkumi barah rektum, penyakit Crohn, poliposis, pemotongan fistula, pengambilan benda asing.

    Kekhususan rawatan untuk wanita dan lelaki

    Doktor proctologist apa yang menyembuhkan pada wanita?

    1. Komplikasi selepas bersalin - fisur dubur, buasir luar, keradangan buasir dan atau urat.
    2. Komplikasi diabetes mellitus - pendarahan dubur, suppuration, sindrom iritasi usus.
    3. Menopaus - pemusnahan sebahagian atau keseluruhan membran mukus.

    Semasa kehamilan, prolaps rektum, pecah atau perforasi mungkin berlaku kerana sembelit yang berpanjangan. Kurang biasa - penipisan membran mukus kerana keasidan yang meningkat (kolitis spastik, cirit-birit).

    Doktor proctologist apa yang menyembuhkan pada lelaki?

    1. Sphincteritis kerana prostatitis, seks dubur.
    2. Kolitis spastik, lebih biasa daripada pada wanita (penyalahgunaan alkohol).
    3. Prolaps buasir (aktiviti fizikal serentak).

    Bagaimana persediaan untuk lawatan anda?

    Supaya doktor dapat memeriksa pesakit secara bebas dan mengenal pasti patologi, pesakit mesti bersiap sedia untuk lawatan tersebut. Beberapa hari sebelum mengambil, anda harus menolak makanan yang menyebabkan penapaian dan peningkatan pembentukan gas di perut. Ini termasuk barangan bakar, kekacang, susu dan produk tenusu, sayur-sayuran mentah dan buah-buahan..


    Produk yang menyebabkan gas

    Anda boleh mengambil ubat penyerap atau agen "karminatif" - karbon aktif, "Espumisan", "Bobotik", dan lain-lain. Sekiranya terdapat jumlah minimum gas di dalam usus, doktor akan dapat meraba usus melalui dinding perut, dan juga melakukan pemeriksaan luaran pada tisu posterior petikan.

    Beberapa jam sebelum lawatan ke pakar koloproktologi, anda harus membersihkan usus dengan cawan Esmarch atau enema mini, yang dijual di farmasi. Tidak disyorkan untuk menggunakan julap untuk tujuan ini, kerana beberapa di antaranya (khususnya, "Dufalak" dan analognya) menyebabkan pembentukan gas berlebihan, yang boleh mengganggu pemeriksaan perubatan.

    Perhatian: penggunaan enema semasa kehamilan dilarang, oleh itu wanita yang mengandung anak boleh melewati tahap persiapan ini untuk pemeriksaan oleh ahli koloproktologi.


    Penggunaan enema semasa kehamilan dilarang.

    Di mana mengambil

    Anda boleh membuat janji temu dengan doktor di klinik awam atau klinik swasta.

    Kos perkhidmatan proktologi
    PerkhidmatanKlinik swasta (sapu.)Poliklinik (sapu.)
    Perundingan awal1500-2500
    Lawatan ke rumahDari 5000 (pada masa yang sesuai untuk pesakit)Sehingga 1500 pada hari bekerja
    Diagnostik950-3000 rubel selama 20-30 minit.Percuma atas dasar kedatangan pertama
    Anestesia2400-3000Sebelum tahun 2000
    Rawatan3000-65000Hingga 3000 tanpa menggunakan ultrasound, laser

    Kos perundingan dipengaruhi oleh tahap doktor. Pemeriksaan awal profesor - lebih daripada 4000 rubel.

    Bagaimana penerimaannya

    Semasa lawatan pertama, doktor mendengar keluhan pesakit, berkenalan dengan epikrisis. Menjalankan pemeriksaan jari - penilaian keadaan kulit, integriti tisu hingga kedalaman 3-4 cm.

    Untuk menyusun gambaran klinikal terperinci, kaedah diagnostik instrumental ditetapkan.

    Kaedah diagnostik dan rawatan dalam koloproctology

    Kaedah diagnostik yang paling berkesan dalam bidang koloproctologi adalah: ultrasound, anoscopy, colonoscopy, computed tomography, all types of X-ray pemeriksaan.

    Khususnya, sekumpulan kaedah diagnostik endoskopi telah meluas, di antaranya perhatian khusus baru-baru ini diberikan kepada sigmoidoscopy, anoscopy dan kolonoskopi. Kaedah inilah yang membolehkan ahli koloproktologi membentuk gambaran paling jelas mengenai keadaan membran mukus kolon dan rektum.

    Pada masa ini, seorang pakar bedah koloproktologi, bersama dengan kaedah rawatan operasi, berpeluang menggunakan sejumlah kaedah moden intervensi bukan pembedahan. Prosedur ini dilakukan secara rawat jalan, setelah itu pesakit dapat segera pulang ke rumah, tanpa perlu tinggal di bilik hospital..

    Diagnostik

    Untuk membuat diagnosis, gunakan:

    • anoskopi - lumen hingga 10-12 cm dapat dilihat dengan anoskop, penyediaan sederhana;
    • irrigoscopy - X-ray dengan kontras untuk mengenal pasti polip, tumor;
    • sigmoidoscopy - pemeriksaan lengkap rektum;
    • kolonoskopi - kolonoskop menembusi cecum (diagnosis lengkap usus besar).

    Walaupun kandungan maklumatnya tinggi, kolonoskopi memerlukan persiapan yang serius. Kaedah ini tidak berkesan untuk kolitis spastik, buasir luar. Sekiranya tidak ada alternatif, penyediaannya dilanjutkan selama 3-5 hari.

    Bagaimana temu janji dengan doktor

    Semasa menerima pesakit, ahli koloproktologi mendengar keluhannya, bertanya secara terperinci, sehingga mengumpulkan sejarah perubatan terperinci.

    Asas untuk menghubungi pakar ini adalah:

    1. Sembelit biasa dan jangka panjang.
    2. Kesukaran melakukan pergerakan usus.
    3. Ketidakselesaan di dubur.
    4. Rasa buang air besar tidak lengkap.
    5. Rasa badan asing di rektum.
    6. Prolaps buasir atau rektum pada masa pergerakan usus.
    7. Pelepasan yang tidak normal dari dubur, seperti lendir.
    8. Pendarahan dubur.
    9. Sakit dan gatal di kawasan dubur.

    Seterusnya, pakar memeriksa kawasan rektum dan perianal, menentukan lokasi, saiz dan sifat pembentukan patologi di bahagian bawah usus. Agar prosedur pemeriksaan tidak menyebabkan ketidakselesaan yang menyakitkan kepada pesakit, doktor menggunakan gel khas dengan sifat anestetik..

    Kemudian doktor melakukan penyelidikan yang diperlukan, dan berdasarkan hasil yang diperoleh, dia memilih kaedah rawatan yang sesuai dan pilihan terapi yang lebih berkesan..

    Untuk lawatan ke pakar ini untuk memberi gambaran lengkap dan benar mengenai keadaan kesihatan anda, anda mesti bersiap sedia untuk menjalani pemeriksaan dengan doktor ini..

    Sebagai peraturan, perundingan dengan ahli koloproktologi melibatkan palpasi rektum.

    Sekiranya perlu, doktor boleh menetapkan prosedur anoskopi, di mana saluran dubur diperiksa dengan probe khas - anoskop. Oleh itu, sangat penting untuk membersihkan membran mukus rektum sebelum mengunjungi pejabat koloproktologi. Ini dilakukan dengan enema pembersih, yang memerlukan sekitar 1.5 liter air suam. Dalam kes ini, prosedur ini dilakukan dua kali: pada waktu malam, pada malam perjalanan ke doktor dan secara langsung pada hari perjalanan itu sendiri, iaitu pada waktu pagi.

    Dengan pembuangan najis dengan enema yang berjaya, anda mesti menahan diri dari makan: roti hitam, sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu dan kekacang. Ini mengurangkan kemungkinan gas.

    Semua langkah ini tidak hanya menyumbang kepada kajian menyeluruh mengenai keadaan rektum dengan palpasi, tetapi juga memudahkan perjalanannya melalui dinding perut.

    Kaedah rawatan untuk patologi vaskular

    Kaedah moden asas:

    • pembekuan inframerah;
    • skleroterapi;
    • pembasmian buasir atau penggumpalan buasir;
    • Operasi HAL-RAR.

    Pada peringkat awal buasir, dengan kolitis - terapi ubat.

    Pemeriksaan oleh proctologist pada wanita - bagaimana ia berlaku? Persiapan untuk pemeriksaan

    Penyakit usus disertai dengan gejala yang mengganggu cara hidup yang biasa dan menyebabkan ketidakselesaan yang ketara. Jalan keluar dari keadaan ini adalah lawatan tepat pada masanya ke doktor..

    Pemeriksaan oleh seorang proktologi pada wanita sering dikaitkan dengan beberapa ketidakselesaan, ketidakselesaan moral.

    Lawatan ke doktor membolehkan anda dengan cepat menyingkirkan manifestasi penyakit dan mencegah berlakunya komplikasi.

    1. Penyakit apa yang didiagnosis oleh proktologi??
    2. Petunjuk untuk berjumpa doktor
    3. Peringkat pemeriksaan
    4. Persiapan untuk pemeriksaan

    Penyakit apa yang didiagnosis oleh proktologi??

    Proctology berkaitan dengan diagnosis dan terapi patologi dubur, usus besar (rektum dan usus besar), kawasan anorektal.

    Dengan menggunakan pelbagai teknik, doktor memeriksa bahagian bawah saluran pencernaan, kawasan duburnya untuk mengetahui adanya pelbagai penyakit dan menetapkan rawatan yang sesuai, dalam beberapa kes termasuk manipulasi pembedahan.

    Semasa memeriksa ahli koloproktologi, penyakit berikut di kawasan ini dapat dikesan:

    • Buasir dengan keparahan yang berbeza-beza - penyakit yang biasa berlaku pada lelaki dan wanita, adalah pembentukan dan keradangan urat simpul di rektum. Biasanya berlaku pada orang pertengahan umur dan tua. Pada wanita, penyakit ini sering berkembang atau bertambah buruk semasa mengandung dan selepas melahirkan..
    • Keretakan.
    • Penyakit radang usus akut dan kronik (proctitis, sigmoiditis, kolitis, cryptitis), termasuk luka ulseratif.
    • Kehadiran polip, ketuat perianal, fistula.
    • Penyakit divertikular.
    • Gangguan fungsi dalam usus.
    • Kerosakan purulen pada tisu di sekitar rektum (paraproctitis).
    • Onkologi.
    • Prolaps rektum.
    • Kista tulang ekor.
    • Disfungsi otot sfinkter dan perineum.
    • Anomali kongenital.
    • Penentuan kecederaan mekanikal pada usus dan kawasan dubur, penghapusan benda asing.

    Lawatan ke proctologist pada manifestasi pertama penyakit ini menyumbang kepada diagnosisnya pada peringkat lebih awal, yang membawa kepada rawatan yang lebih berjaya dan prognosis yang baik..

    Petunjuk untuk berjumpa doktor

    Jarang sekali, pesakit mengunjungi proctologist untuk tujuan pencegahan. Ini biasanya berlaku apabila terdapat tanda-tanda penyakit dan ketidakselesaan yang ketara..

    Untuk mencegah perkembangan penyakit dan mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku, perlu mendapatkan bantuan perubatan sekiranya gejala berikut:

    • Cirit-birit, sembelit, atau penggantian yang berpanjangan.
    • Kesakitan yang berbeza-beza di kawasan dubur dan rektum, yang dapat menampakkan diri dalam pelbagai keadaan: semasa buang air besar, pada waktu rehat, dengan postur duduk yang berpanjangan.
    • Kelemahan usus, prolapsnya.
    • Sensasi yang tidak menyenangkan semasa dan selepas pergerakan usus.
    • Kemerahan, gatal, bengkak, terbakar, ruam di zon perianal.
    • Kehadiran darah, lendir, nanah dalam tinja, serta pelepasan patologi dari dubur.
    • Kembung, rasa berat, perut kembung.
    • Fenomena keradangan.
    • Penonjolan nod dengan buasir dari dubur.
    • Tenesmus, sensasi badan asing, pengosongan yang tidak lengkap selepas najis.
    • Sakit perut.

    Dengan tanda-tanda ini, adalah mustahak untuk tidak menunda dan secepat mungkin berjumpa doktor untuk pemeriksaan proktologi.

    Bagi beberapa kategori orang, disarankan untuk berkunjung ke proctologist untuk tujuan pencegahan, kerana peningkatan kemungkinan penyakit di kawasan ini.

    Kumpulan orang ini merangkumi:

    • Wanita hamil dan baru dilahirkan - dalam tempoh ini, manifestasi penyakit pertama di kawasan anorektal, khususnya buasir, sering muncul, atau penyakit yang ada bertambah. Selama tempoh melahirkan anak, prosedur pemeriksaan dilakukan dengan sangat berhati-hati, beberapa kaedah diagnostik hanya digunakan dalam kes yang luar biasa.
    • Orang dengan gaya hidup yang tidak menetap dengan lama tinggal di posisi duduk, serta dengan tahap kegemukan yang berbeza-beza.
    • Orang yang berumur dan tua dianjurkan untuk melakukan pemeriksaan pencegahan secara berkala. Ini berlaku terutamanya bagi wanita semasa menopaus, kerana ketidakseimbangan hormon pada masa ini menyumbang kepada perkembangan banyak penyakit. Menurut petunjuk, prosedur diagnostik (kolonoskopi, sigmoidoskopi) boleh diresepkan.
    • Pesakit yang mempunyai penyakit di kawasan ini dan mempunyai bentuk penyakit kronik akan menjalani pemeriksaan proctologi secara berkala..

    Peringkat pemeriksaan

    Sebelum mengunjungi seorang proktologi, kanak-kanak perempuan sering mempunyai pertanyaan tentang bagaimana wanita diperiksa, adakah terdapat kekhasan dan nuansa semasa pemeriksaan.

    Biasanya, untuk kedua-dua jantina, penerimaannya sama, mengikut skema standard.

    Pemeriksaan dijalankan dalam beberapa tahap, beberapa di antaranya adalah tambahan dan ditugaskan untuk tujuan pemeriksaan tambahan.

    • Pertama sekali, ahli proktologi memulakan perundingan dengan tinjauan pesakit, mengenai keluhannya. Pelantikan awal merangkumi pengumpulan anamnesis wajib, maklumat terperinci mengenai keadaan pesakit. Pada lawatan kedua, doktor, semasa tinjauan, menilai keberkesanan rawatan, dinamika perjalanan penyakit dari pesakit.

    Sebaiknya persiapkan terlebih dahulu untuk menjawab soalan-soalan yang paling umum mengenai kekerapan najis, konsistensi, kehadiran kotoran di dalamnya, kualiti pemakanan, dan memberi maklumat mengenai penyakit bersamaan.

    Sekiranya terdapat aduan kesakitan, ketidakselesaan, seseorang harus berusaha menjelaskan sifat dan penyetempatan mereka seakurat mungkin..

    Semakin tepat gambaran klinikal dirumuskan, semakin mudah bagi doktor di penerimaan untuk membuat diagnosis awal dan menetapkan kajian dan terapi tambahan.

    • Tahap kedua adalah pemeriksaan visual pesakit. Gadis itu harus menanggalkan pakaian dari pinggang ke bawah dan duduk di kerusi yang menyerupai sakit puan. Kadang kala pemeriksaan oleh proctologist dilakukan di sofa dalam posisi siku lutut. Doktor memeriksa kawasan perianal, memeriksa buasir sekiranya terdapat urat simpul luar, juga dapat mendedahkan keretakan, pelbagai formasi (papilloma, kondiloma), paraproctitis (bahagian fistulous).
    • Tahap ketiga adalah pemeriksaan digital pada rektum dan dubur. Prosedurnya tidak menyakitkan, sensasi yang tidak menyenangkan mungkin berlaku. Doktor memeriksa buasir (kehadiran nodus dalaman), tahapnya, menilai nada sfinkter, usaha sukarela, dapat mengenal pasti bisul, retak, tumor.
    • Tahap keempat adalah pemeriksaan instrumental, yang ditugaskan sebagai tambahan dan memerlukan persiapan. Kaedah penyelidikan ini digunakan secara meluas dalam bidang perubatan, kerana ia mempunyai kebolehpercayaan hasil yang tinggi..

    Anoskopi - doktor memeriksa pesakit menggunakan cermin rektum dengan nanoskop LED untuk menilai keadaan usus distal pada jarak hingga 14 cm.

    Instrumen pemeriksaan pesakit (anoskop)

    Sigmoidoscopy - alat endoskopi membolehkan proctologist menembusi sekitar 40 cm untuk memeriksa epitel mukosa rektum dan kolon sigmoid. Kaedah ini berkesan dalam menentukan onkologi dalam bidang-bidang ini, apa yang pertama kali diperhatikan oleh doktor.

    Kolonoskopi adalah kaedah endoskopi yang paling dipercayai untuk mendiagnosis usus besar, yang dapat memeriksa semua bahagiannya dan, jika perlu, bahagian usus kecil. Selain itu, adalah mungkin untuk melakukan beberapa manipulasi pembedahan (mengambil biopsi, membuang polip, kauterisasi).

    Prosedur ini dicirikan oleh ketidakselesaan yang ketara, rasa sakit semasa menjalankan, oleh itu, dalam beberapa kes, ia dapat dilakukan di bawah anestesia umum..

    Untuk menjelaskan diagnosis, seorang proktologis dapat menetapkan pemeriksaan sinar-X, serta satu set ujian makmal.

    Persiapan untuk pemeriksaan

    Keberkesanan pemeriksaan yang dilakukan oleh doktor sangat dipengaruhi oleh kualiti persiapan prosedur, terutama berkaitan dengan kaedah penyelidikan instrumental. Untuk ini, usus mesti dikosongkan..

    Dengan pemeriksaan visual dan digital, julap dapat dikeluarkan, kecuali bagi wanita yang mengalami sembelit. Dalam kes ini, sebelum mengambil enema, anda perlu melakukan enema tiga kali: dua kali pada waktu petang dengan rehat satu jam, dan sekali - satu jam sebelum temu janji..

    Dengan kaedah pemeriksaan instrumental, usus mesti dibersihkan secara kualitatif, biasanya proctologist memberikan cadangan bagaimana mempersiapkan diri untuk pemeriksaan bagi seorang wanita.

    Kaedah pembersihan yang mudah dan berkesan adalah penggunaan larutan pencahar Fortrans mengikut skema yang ditunjukkan dalam arahan..

    Anda boleh menggunakan microclysters dengan tindakan pantas (setelah setengah jam); untuk pembersihan lengkap, 2-3 enema diperlukan.

    Sebelum menerima proktologi, perlu melakukan kebersihan kawasan perineum dan anorektal.

    Beberapa hari sebelum pemeriksaan, disarankan untuk mematuhi diet dengan pengecualian produk pembentuk gas (barang bakar, minuman berkarbonat, buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, susu).

    Persediaan yang dilakukan dengan betul menyumbang kepada pemeriksaan dan manipulasi diagnostik yang berkualiti tinggi, yang akan memungkinkan ahli proktologi membuat diagnosis, menetapkan rawatan dan menyelamatkan pesakit daripada gejala yang menyakitkan..

    Buasir dan barah rektum

    Pelepasan bekuan darah: penyebab pembentukan, kemungkinan akibatnya