Apa yang perlu dilakukan di rumah jika nod buasir keluar, penyebab patologi, kaedah rawatan

Buasir hampir tidak pernah muncul secara spontan. Orang jarang memperhatikan tanda-tanda pertama penyakit ini, jadi mereka tidak selalu dapat mengenalinya. Dalam artikel itu kami akan menganalisis jika buasir keluar - apa yang harus dilakukan di rumah.

  1. Tanda-tanda penyakit
  2. Sebab-sebab penampilan nod luaran
  3. Buasir keluar: apa yang perlu dilakukan? Pertolongan cemas
  4. Taktik rawatan pada peringkat yang berbeza
  5. Tahap 2
  6. Tahap 3
  7. Tahap 4
  8. Kaedah rawatan tradisional
  9. Tincture dan decoctions pada ramuan herba untuk pentadbiran oral
  10. Memampatkan dan losyen
  11. Ciri-ciri rawatan semasa kehamilan

Tanda-tanda penyakit

Cara merawat buasir dengan betul akan bergantung pada tahap penyakit. Pada peringkat pertama lesi, tidak sukar untuk menyingkirkan patologi, tetapi bentuk yang diabaikan tidak selalu dapat dirawat secara berkesan tanpa pembedahan. Kadang-kadang pembedahan adalah satu-satunya pilihan.

Terdapat 4 peringkat buasir pada lelaki dan wanita. Masing-masing mempunyai simptom tersendiri dan dicirikan oleh keadaan buasir tertentu.

  • Buasir tahap 1. Pembentukan nod yang lengkap belum bermula, tetapi pesakit sudah mengadu ketidakselesaan di dubur dan rektum. Tidak ada rasa sakit, lebam kecil hanya dapat didiagnosis oleh doktor menggunakan pemeriksaan instrumental untuk saluran rektum. Simpulan belum muncul.
  • Buasir tahap 2. Dengan berlanjutan ke tahap kedua, penyakit ini mungkin menjadi rumit oleh prolaps urat simpul dari dubur semasa buang air besar. Nodul kecil kemudian kembali ke tempatnya sendiri, kerana otot tidak sempat kehilangan nada normalnya.
  • Buasir tahap 3. Benjolan buasir mula keluar dari rektum, bukan hanya semasa proses pengosongan. Ini berlaku semasa bersukan atau bersenam. Terdapat kesakitan, kadang-kadang berdarah. Sekiranya satu benjolan keluar, anda dapat mengembalikannya ke tempatnya dengan berusaha, kerana otot tidak dapat lagi melakukan tindakan ini sendiri.
  • Buasir tahap 4. Buasir merangkak keluar walaupun dengan sedikit usaha - batuk, buang air besar, ketawa, pergerakan. Sebagai tambahan kepada kesakitan yang kuat dan pendarahan berterusan, mencubit saluran darah dan trombosis juga berkembang.
Tahap

Adalah sukar untuk meramalkan perjalanan buasir, walaupun kandungan maklumat yang tinggi dalam perubatan mengenai penyakit ini, oleh itu, pesakit disarankan untuk memperoleh pengetahuan tentang bagaimana untuk bertindak dengan betul pada tahap lesi yang berbeza.

Sebab-sebab penampilan nod luaran

Sebab utama pembentukan buasir adalah disfungsi urat. Apabila aliran darah terganggu, dindingnya cacat, simpul terbentuk yang cenderung bertambah besar.

Adalah dipercayai bahawa perkembangan buasir memerlukan kecenderungan, yang menunjukkan kelemahan dinding vena. Sebenarnya, ini adalah gangguan biasa, kerana buasir luar, menurut data perubatan, mempengaruhi lebih dari separuh penduduk dunia..

Tetapi statistik tidak dapat menentukan angka yang tepat, kerana orang tidak selalu pergi ke doktor kerana keakraban masalahnya, mereka sering berusaha merawat buasir sendiri. Buasir akan mereda sebentar, dan kemudian disambung semula dengan semangat yang baru..

Penyebab pemburukan buasir luaran termasuk:

  • Gangguan pada saluran gastrousus. Ini termasuk sembelit, kerana dalam keadaan ini, pergerakan usus berlangsung lebih lama.,
  • Cirit-birit yang berterusan juga menjadi penyebab buasir,
  • Penyalahgunaan enema,
  • Mengangkat berat. Biasanya masalah ini berlaku pada lelaki, yang kerjanya dikaitkan dengan aktiviti fizikal yang berterusan.,
  • Kehamilan pada wanita adalah penyebab biasa buasir. Ini berlaku disebabkan oleh gangguan hormon dan tekanan pada saluran darah dalam tempoh melahirkan anak. Di samping itu, kelahiran semula jadi selalu disertai dengan cubaan, yang akan menyebabkan buasir jatuh dari dubur.,
  • Pemakanan yang tidak betul - penggunaan pedas dan goreng yang berterusan, rempah, makanan dalam tin, perapan, penolakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar,
  • Kerja tidak aktif - kekurangan aktiviti fizikal menyebabkan kesesakan pada urat pelvis kecil dan, sebagai akibatnya, kepada perkembangan buasir.
Salah satu sebabnya

Biasanya, penyakit ini sudah berkembang pada usia sedar seseorang. Orang berusia 30-an paling mudah terkena buasir..

Buasir keluar: apa yang perlu dilakukan? Pertolongan cemas

Apabila buasir tiba-tiba muncul, langkah segera harus diambil. Tindakan berikut akan membantu mencegah komplikasi dan mengurangkan keadaan semasa pemburukan:

  • Anda perlu tidur, berpusing dan cuba untuk tidak bergerak, tenang dan berehat. Ketegangan saraf meningkatkan tekanan di kawasan pelvis dan memperburuk keadaan,
  • Anda tidak boleh mendorong ketika anda mendesak untuk membuang air besar. Ketegangan sangat meningkatkan tekanan di kawasan pelvis, memperburuk keadaan - dari ini buasir mencubit dan boleh jatuh, kadang-kadang berdarah,
  • Anda boleh membuat enema penyembuhan untuk membersihkan usus, menyembuhkan luka di rektum,
  • Gunakan supositoria yang melegakan kesakitan, bantu menghentikan pendarahan ketika ia berkembang,
  • Gunakan julap ringan untuk sembelit, tetapi dengan berhati-hati, kerana cirit-birit yang teruk hanya akan memperburuk keadaan,
  • Patuhi peraturan kebersihan diri. Untuk mengelakkan risiko jangkitan sekunder semasa eksaserbasi, penting untuk membersihkan selepas setiap buang air besar dengan air yang sejuk. Anda juga harus menggunakan kertas tandas lembut dan serbet setelah menggunakan tandas. Sekiranya perlu, gunakannya untuk melepaskan simpul yang dijatuhkan.
  • Dalam tempoh kegembiraan, anda perlu melepaskan aktiviti fizikal, sukan. Berjalan mesti perlahan dan hanya untuk jarak pendek. Dilarang mengangkat jisim lebih dari 2 kg.

    Setelah melegakan kesakitan, anda perlu menghubungi pakar proktologi pakar. Dia akan mengenal pasti jenis buasir, tahap lesi, dan memberi cadangan tingkah laku dan rawatan penyakit selanjutnya.

    Taktik rawatan pada peringkat yang berbeza

    Pada peringkat awal lesi buasir, penting untuk tidak menangguhkan lawatan ke pakar yang akan menjelaskan bagaimana merawat penyakit ini. Dia akan mengenal pasti bentuk dan tahap luka buasir, menetapkan rawatan ubat yang berkesan.

    Selalunya, pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, persiapan tempatan digunakan - supositoria dan salap. Yang paling berkesan adalah:

    • "Hepatothrombin G",
    • "Salap Heparin",
    • lilin dengan buckthorn laut,
    • Salap Fleming,
    • "Troxevasin",
    • "Anusol",
    • "Melegakan".
    Troxevasin

    Sekiranya kekurangan vena dikesan, penggunaan venotonik ditetapkan. Mereka menormalkan nada pada urat, menguatkan saluran darah, dan menghilangkan kesesakan di kawasan pelvis. Venotonik yang berkesan merangkumi:

    • Detralex,
    • Venarus,
    • "Troxevasin".

    Pemberian ubat sendiri dilarang kerana senarai kontraindikasi yang luas.

    Terapi ubat sering ditambah dengan ubat tradisional. Mereka dibuat sendiri di rumah dari produk paling mudah:

    • lilin pulpa kentang,
    • lilin dengan madu dan propolis,
    • mandi dengan merebus tumbuhan perubatan,
    • mikrokliser dengan decoctions tumbuhan perubatan,
    • kompres minyak laut buckthorn.

    Sekiranya penyakit ini tidak mempunyai masa untuk memasuki bentuk kronik, maka buasir dapat disembuhkan, dan ramalan positif pemulihan dan kemampuan untuk melupakan penyakit ini untuk selamanya.

    Tahap 2

    Walaupun pada peringkat kedua perkembangan penyakit ini, keadaan tetap dapat diperbaiki. Pada masa yang sama, terdapat peningkatan ukuran buasir, mereka semakin jatuh, tetapi masih dapat menyesuaikan diri. Darah boleh muncul bukan sahaja semasa buang air besar. Dia membasuh cucian, dan rasa tidak selesa semakin kuat. Skleroterapi, pendedahan laser dan prosedur lain ditambahkan pada rawatan kompleks yang dilakukan pada tahap pertama lesi..

    Doktor menetapkan penggunaan titisan, suntikan, salap Eskuzan untuk menghilangkan rasa sakit. Untuk menghentikan pendarahan, mandi, krim dan kompres sejuk sesuai..

    Tahap 3

    Pada peringkat ke-3 perkembangan buasir, benjolan jatuh tidak hanya semasa buang air besar. Ini berlaku semasa latihan fizikal. Pada saat yang sama, rasa sakit, pendarahan muncul, dan simpul hanya dapat disesuaikan dengan usaha, kerana otot tidak dapat melakukan tugas ini secara bebas.

    Lama kelamaan, patologi berkembang, dan fokus keradangan terbentuk di kawasan yang terjejas. Pendarahan menjadi lebih kerap dan teruk.

    Tahap ini dicirikan oleh prolaps simpulan berterusan. Sekiranya mereka keluar, maka ada risiko mencubit dan trombosis. Sebaiknya berjumpa pakar, kerana manipulasi yang tidak betul hanya akan merumitkan keadaan. Peraturan umum untuk pelaksanaan pengurangan adalah sebagai berikut:

    • Basuh tangan dengan sabun dengan bersih, dan pakai sarung tangan perubatan steril untuk mengelakkan jangkitan,
    • Sebarkan simpul dengan "Salap Heparin", "Troxevasin" untuk mengurangkan intensiti kesakitan,
    • Ambil kedudukan istimewa - condongkan badan ke hadapan, tekan otot punggung, rasakan simpul dan tekan ke dubur dengan jari anda,
    • Picit pantat, kencangkan otot-otot dubur supaya buasir dalaman tidak muncul lagi,
    • Adalah selesa untuk berbaring, lebih baik berbaring di sisi anda, berbaring seperti ini selama setengah jam.

    Tidak perlu melakukan usaha untuk mewujudkan pengurangan tersebut. Sekiranya anda tidak dapat melakukan ini, anda harus berhenti berusaha dengan meminta pertolongan dari institusi perubatan.

    Penting! Sebagai peraturan, pada tahap ke-3 buasir, bahkan rawatan yang rumit dengan pengambilan tablet venotonik, penggunaan ubat-ubatan tempatan, tidak memungkinkan mencapai dinamika positif. Ini berlaku kerana otot membran mukus sudah terlalu lemah..

    Ahli proktologi dalam keadaan ini paling sering mengesyorkan melakukan kaedah invasif minimum untuk merawat buasir. Prosedur invasif minimum yang paling popular termasuk:

    • ligasi dengan cincin lateks,
    • penghancuran cryodestruction,
    • penyahpisahan,
    • pengerasan,
    • photocoagulation dan laser coagulation.

    Kaedah trauma rendah yang disenaraikan tidak memerlukan anestesia umum, kadang-kadang anestesia tempatan dilakukan. Operasi dijalankan dengan cepat dan membolehkan pesakit kembali ke kehidupan normal.

    Tahap 4

    Ia dicirikan oleh keluar dari nod yang berterusan, pendarahan yang kerap disebabkan oleh tahap kerosakan yang teruk pada mukosa rektum. Ini adalah kaedah buasir yang paling maju dan teruk; langkah-langkah serius diperlukan untuk menjalankan rawatan yang berkesan.

    Oleh kerana kesan buasir pada tubuh, patologi lain berkembang pada manusia - nekrosis, trombosis, prolaps. Rawatan hanya melibatkan pembedahan dengan pembekuan laser dan gelombang radio.

    Kaedah rawatan tradisional

    Buasir dapat dirawat dengan menggunakan kaedah perubatan tradisional, asalkan penyakit ini berada pada tahap 1 atau 2 perkembangan. Mandi herba membantu menghentikan proses keradangan. Mereka harus dilakukan selepas setiap pergerakan usus untuk mencegah jangkitan dan menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan. Tumbuhan yang paling kuat termasuk:

    • calendula,
    • chamomile,
    • akar burdock,
    • yarrow,
    • bijak,
    • dataran tinggi burung.

    Untuk mandi seperti itu, anda perlu mengikuti resipi: tuangkan satu sudu tanaman dengan segelas air mendidih dan biarkan selama 20 minit atau sedikit lebih lama. Suhu kaldu siap tidak boleh melebihi 35 darjah. Mandi selama 10 - 15 minit.

    Rawatan dengan tar birch mempunyai ulasan yang baik. Satu sudu tar ditambahkan kepada 2 liter air. Ini larut dalam air mendidih, kemudian larutan disejukkan ke suhu yang selesa, dan mandi dan losyen juga dibuat.

    Tincture dan decoctions pada ramuan herba untuk pentadbiran oral

    Apabila benjolan buasir jatuh, kemungkinan besar penyakit ini sudah berada pada tahap perkembangan kedua atau ketiga. Ubat tradisional yang baik pada peringkat ini adalah:

  • Warna dengan kayu cacing. Satu sudu herba dituangkan ke dalam 100 ml alkohol, dimasukkan selama sehari di tempat yang sejuk dan gelap. Dianjurkan untuk mengambil 15 tetes setiap hari. Ubat ini mempunyai kesan anti-radang dan anestetik yang kuat.,
  • Infusi dengan yarrow. Satu sudu tanaman dituangkan dengan 250 ml air mendidih dan bersikeras selama beberapa jam dalam termos. Anda perlu mengambil ketika pendarahan berkembang,
  • Infusi dengan meadowsweet. Satu sudu besar bahan mentah diperlukan untuk 500 ml air. Ubat ini disuntik selama kira-kira 12 jam. Anda mesti minum segelas sehari dalam bahagian kecil sepanjang hari. Ubat ini menghilangkan rasa sakit, melegakan keradangan dan membunuh mikroflora patogen,
  • Merebus dengan chamomile. Anda perlu mengambil 40 g bunga tumbuhan, tuangkan 500 ml air mendidih dan biarkan dengan api kecil selama 7 minit, kemudian bersikeras selama 20 minit dan tapis. Minum sepertiga gelas setiap hari. Alat ini dengan cepat mengurangkan pembengkakan dan keradangan, membersihkan badan toksin.

    Memampatkan dan losyen

    Buasir selalu disertai dengan pembakaran, gatal-gatal, dubur boleh gatal dan sakit. Losyen dari ramuan herba tumbuhan seperti itu membantu mengurangkan keadaan:

    • bahagian atas lobak merah,
    • St. John's wort dengan chamomile,
    • mullein biasa.

    Penting! Kentang segar, minyak buckthorn laut, jus aloe, larutan dengan kalium permanganat juga mempunyai komponen ubat aktif..

    Semasa menurunkan nod buasir, anda boleh menggunakan kompres dengan lilin lebah atau propolis. Pada peringkat ke-2, masih tidak perlu mengubah posisi simpul, dan dengan terapi yang mencukupi, penyakit ini dapat disembuhkan sepenuhnya.

    Ciri-ciri rawatan semasa kehamilan

    Buasir yang membesar terbentuk bukan sahaja semasa kehamilan, tetapi juga selepas melahirkan anak secara semula jadi. Keradangan dan prolaps berikutnya berlaku kerana beberapa sebab:

    • gangguan keseimbangan hormon yang biasa,
    • tekanan pada urat di pelvis kecil dengan rahim yang membesar,
    • sembelit yang kerap,
    • berat badan meningkat dengan cepat.

    Hanya doktor yang boleh menetapkan rawatan untuk buasir. Dilarang memilih dan menggunakan ubat-ubatan sendiri, mereka boleh membahayakan ibu dan anak yang hamil.

    Sebagai peraturan, rawatan konservatif pertama kali dilaksanakan, kerana sebarang campur tangan pembedahan semasa melahirkan anak adalah kontraindikasi. Ubat-ubatan yang dipilih harus mempunyai minimum kesan sampingan dan kontraindikasi. Bagi wanita dalam kedudukan, terdapat sebilangan besar sekatan mengenai ubat-ubatan. Alat yang paling kerap digunakan adalah:

  • "Fleming's salep" adalah penyediaan homeopati dengan bahan semula jadi yang membantu menghilangkan tanda-tanda utama vena varikos pada buasir..
  • Lilin "Natalsid" - dibuat dari alga coklat. Mereka digunakan untuk mengurangkan keradangan dan menghentikan pendarahan..
  • "Detralex", "Troxevasin", "Phlebodia 600" adalah ubat venotonik yang membantu menormalkan aliran darah melalui urat, melegakan gejala genangan pada pelvis kecil, menguatkan saluran rektum.

    Penting! Hanya sebagai kaedah terakhir, operasi invasif yang minimum dapat diresepkan untuk membuang node yang gugur apabila kaedah yang disenaraikan tidak berkesan.

    Apabila buasir berkembang selepas melahirkan, pilihan rawatan meningkat. Selalunya, pembedahan atau rawatan invasif minimum dengan ubat kuat dibenarkan semasa penyusuan dilakukan.

    Sebagai peraturan, apabila simpul jatuh, usaha untuk mengembalikannya ke tempatnya sendiri tidak membawa hasil. Untuk pengurangan, anda perlu berjumpa doktor, dan pakar juga dapat menjelaskan bagaimana prosedur ini dijalankan dan apa nuansa. Ini berlaku dengan pelanggaran, trombosis atau perkembangan buasir yang aktif. Pada peringkat 4, mustahil untuk membuang kerucut sendiri, kerana sangat menyakitkan dan berbahaya. Pesakit mesti memahami bahawa cara terbaik untuk meringankan keadaan adalah dengan berjumpa dengan proctologist tepat pada masanya untuk pemulihan akhir dan kembali ke kehidupan normal..

    Cara menghilangkan buasir: gejala dan rawatan nod luaran dan dalaman

    Benjolan hemoroid adalah urat bengkak di rektum bawah dubur. Vena, atau lebih tepatnya dindingnya, dengan pelbagai alasan menjadi tipis, lumen meningkat, pembesaran nodular muncul.

    Buasir adalah istilah yang digunakan oleh pesakit, dalam perubatan mereka disebut buasir. Mereka menyebabkan ketidakselesaan yang teruk, dan jika tidak ada terapi, mereka mengancam dengan komplikasi serius..

    Benjolan hemoroid: penyebab

    Terdapat banyak kapilari di saluran dubur - plexus hemorrhoidal. Mereka memberikan pengekalan najis. Apabila tekanan intra-perut meningkat, saluran darah membengkak, menutup dubur. Dengan peningkatan tekanan intra-perut yang kerap, dinding pembuluh darah cacat, buasir muncul.

    Menurut statistik, 50-65% orang menunjukkan peningkatan formasi vena, tetapi pada tahap yang berbeza-beza. Terdapat dua jenis buasir, dalaman dan luaran. Mereka berbeza di lokasi dan mekanisme perkembangan (patogenesis) penyakit.

    SpesifikasiDalamanLuar
    LokasiBuasir terletak di dalam lumen usus.Nodul terdapat di bawah kulit garis gigi pada hujung saluran pencernaan (kulit di sekitar dubur).
    PatogenesisPembentukan kavernosa yang diperbesar terbentuk di rahim. Di bawah pengaruh pelbagai faktor, pembentukannya meningkat, buasir dalaman muncul.Kerana pelanggaran aliran darah di dinding korpora cavernosa yang terletak di bawah kulit di sekitar dubur, perubahan terbentuk. Serat kolagen yang lemah menyebabkan pembengkakan urat membengkak ke luar.

    Terlepas dari lokasinya, buasir timbul untuk satu sebab:

    • sembelit berterusan;
    • duduk di tandas untuk waktu yang lama, misalnya, dengan surat khabar, telefon;
    • aktiviti fizikal yang rendah;
    • kerja tidak aktif;
    • berat badan berlebihan;
    • mengangkat berat;
    • kehamilan yang teruk atau berganda;
    • melahirkan anak - dalam proses seorang wanita mendorong, tekanan intra-perut sangat meningkat.

    Risiko pembentukan kerucut hemoroid meningkat apabila terdapat tumor pada organ pelvis, jangkitan usus.

    Gejala prolaps benjolan hemoroid

    Dalam bentuk penyakit kronik, pleksus vena bertambah besar, bergerak ke bawah dan jatuh. Selalunya orang pergi ke doktor pada tahap kehilangan benjolan. Benjolan buasir keluar kira-kira 5 tahun selepas manifestasi pertama bentuk buasir kronik.

    Keluar urat yang cacat ke luar disertai dengan gejala yang sukar diabaikan:

    • Pada mulanya, buasir keluar hanya semasa pergerakan usus, mengangkat berat, batuk yang berpanjangan.
    • Sensasi badan asing di dubur. Pada peringkat awal, dengan ketegangan otot, lebam diatur kembali.
    • Dinding bersentuhan dengan pakaian ketika berjalan, buang air besar, menyebabkan sensasi yang menyakitkan.
    • Bimbang tentang gatal dubur, terutamanya ketika cuaca panas.
    • Dinding simpul menjadi nipis, cacat, dan berdarah. Pertama, darah dijumpai di dalam najis, kemudian ketika berjalan, ketegangan otot perut.

    Buasir yang jatuh mudah dijangkiti. Gejala pertama komplikasi berjangkit adalah kesakitan teruk, rasa panas di kawasan dubur.

    Bagaimana membetulkan sendiri buasir

    Anda boleh membetulkan kerucut sendiri hanya pada peringkat awal..

    Anda perlu melakukan manipulasi dengan berhati-hati, mengikuti arahan:

    • Prosedur dilakukan selepas buang air besar.
    • Basuh dubur dan tangan dengan teliti.
    • Sarung tangan perubatan diletakkan di tangan.
    • Kawasan yang terkena dirawat dengan agen antihemorrhoidal untuk kegunaan luaran. Salap dan gel mempunyai kesan anti-radang, anestetik, melegakan kesakitan dan melembapkan dengan baik.
    • Jadilah dengan mengangkat sebelah kaki ke tepi bilik mandi atau kerusi. Dengan jari satu tangan, mereka menyebarkan punggung, dengan tangan yang lain, perlahan-lahan meletakkan benjolan kembali ke dubur.
    • Setelah menetapkan, anda perlu berbaring dengan tenang selama 15-20 minit.

    IA PENTING UNTUK TAHU! Pakar proctologi tidak mengesyorkan melakukan pengurangan itu sendiri!

    Tindakan tidak profesional boleh menyebabkan kerosakan mukosa, pembentukan fisur dubur, pendarahan.

    Kaedah untuk rawatan buasir

    Rawatan buasir adalah kompleks prosedur yang bertujuan untuk menghilangkan gejala, mencegah kambuh dan komplikasi:

    • Diet.
    • Kursus ubat untuk kegunaan luaran dan dalaman.
    • Pembuangan buasir secara pembedahan.

    Terapi yang ditetapkan oleh doktor mesti diselesaikan sepenuhnya. Pengurangan simptom tidak bererti penyakitnya sudah reda..

    Diet untuk buasir

    Tidak ada jadual perubatan khusus (diet) untuk buasir.

    Pencetus utama (faktor yang memprovokasi) penyakit ini adalah fungsi usus yang tidak betul, pemakanan harus membantu mengembalikan fungsi saluran pencernaan.

    • Kemasukan makanan yang meningkatkan pergerakan dan meningkatkan pergerakan usus: sayur-sayuran, makanan bakar, minuman susu yang ditapai.
    • Makan makanan berserat tinggi setiap hari. Serat melembutkan najis, membantu mengelakkan ketegangan yang memburukkan lagi gejala buasir.
    • Buasir kronik boleh menyebabkan anemia. Diet termasuk makanan yang kaya dengan zat besi: daging lembu, tuna, kacang merah, bayam.
    • Kecualikan makanan berlemak, pedas, daging asap, coklat, keju.

    Mereka sering makan (4-5 kali sehari) dalam bahagian kecil. Minum banyak air, sekurang-kurangnya 1.5 liter.

    Ubat untuk kerucut hemoroid

    Ubat diresepkan pada peringkat pertama patologi. Mereka membantu mengurangkan keparahan kesakitan, keradangan, pendarahan..

    Petunjuk untuk terapi konservatif:

    • perubahan kecil dalam struktur nod;
    • gejala yang menyakitkan;
    • perkembangan buasir yang cepat;
    • persiapan untuk pembedahan dan tempoh pemulihan;
    • kontraindikasi untuk pembedahan.

    Terapi ubat boleh merangkumi ubat berikut:

    • Angioprotectors. Mereka menghilangkan rasa sakit di kawasan dubur, mempromosikan pertumbuhan semula, dan mengurangkan keradangan. Mengurangkan keanjalan urat, meningkatkan peredaran darah dalam darah (Parembal, Venarus).
    • NSAID. Mereka mempunyai kesan analgesik, anti-radang, mencegah pembentukan gumpalan darah (Texared, Butadion).
    • Pencahar (Laxigal).
    • Ejen sclerosing. Urat cacat "parut" (Ethoxysclerol).

    Suppositori, salap antihemoroid (Posterisan, Relief Advance), dalam kebanyakan kes, adalah anestetik tempatan. Penggunaan mereka sebagai alat bebas tidak berkesan..

    Teknik invasif minimum untuk menghilangkan buasir

    Radikal pemotongan buasir adalah kaedah klasik rawatan pembedahan buasir. Tetapi penggunaannya dikaitkan dengan komplikasi pasca operasi, termasuk rasa sakit, pendarahan, yang membawa kepada tempoh pemulihan yang berpanjangan. Ini mendorong pengembangan kaedah dengan kaedah yang kurang menyakitkan dan pemulihan yang lebih cepat..

    Rawatan invasif minimum untuk buasir:

    • Ligation - penggunaan cincin lateks.
    • Sclerotherapy suntikan - suntikan ubat sclerosing ke dalam nod.
    • Elektrokoagulasi - kauterisasi pedikel vaskular nod dengan arus elektrik.
    • Cryosurgery - penyingkiran nod dengan nitrogen cair.

    Kaedah optimum dipilih dengan mengambil kira perjalanan penyakit ini, adanya kontraindikasi.

    Rawatan buasir lanjut

    Buasir adalah masalah yang sukar, orang malu untuk memberitahu sesiapa tentangnya. Penyakit bermula, menjadi teruk. Pada peringkat terakhir, kaedah rawatan invasif minimum sama ada dikontraindikasikan atau mempunyai sedikit kesan.

    Dengan pembesaran urat simpul yang diperbesar, tidak disetujui, hemorrhoidectomy ditunjukkan - penghapusan buasir dengan alat pemotong. Operasi dilakukan di hospital dan memerlukan rawatan di hospital sekurang-kurangnya 4 hari.

    Pencegahan buasir

    Risiko pembentukan buasir dikurangkan dengan ketara sekiranya langkah pencegahan diambil:

    • Pemakanan yang betul, peningkatan diet serat, sayur-sayuran, buah-buahan.
    • Senaman sederhana: berjalan, bersenam.
    • Satu kali buang air besar - pergi ke tandas memerlukan sedikit masa.
    • Penjagaan kebersihan yang betul untuk kawasan dubur.
    • Mengelakkan senaman fizikal yang berlebihan, mengangkat beban.

    Kemunculan buasir menunjukkan keadaan penyakit yang lanjut. Tetapi patologi dipelajari dengan baik dan dapat disembuhkan dengan berjaya di mana-mana peringkat. Perkara utama adalah jangan cuba merawat lebam sendiri, tetapi tetap berjumpa doktor.

    Cara menghilangkan atau mengecutkan buasir

    Kemunculan buasir adalah perkara yang serius! Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, proses keradangan akan menyebabkan kehilangannya dari saluran dubur. Cara menghilangkan buasir di rumah?

    Buasir adalah formasi vaskular bergerak yang terbentuk akibat plexus vena. Mereka terletak di rektum dan di perineum di bawah kulit. Buasir progresif disertai dengan pembesaran, keradangan dan prolaps melalui dubur nod ini.

    Bagaimanakah rupa mereka? Nod kelihatan seperti formasi padat ke luar. Seorang pakar, ketika memeriksa lapisan submucosal, melihat glomeruli vaskular kecil berukuran hingga 6 mm. Kesatuan mereka berlaku pada otot dan tisu penghubung yang longgar..

    Bagaimana cara menghilangkan buasir? Ubat ditetapkan, yang merangkumi ubat, supositoria dan salap yang melarutkan dan mengurangkan buasir. Sekiranya terapi seperti itu tidak membantu, rawatan pembedahan disyorkan. Node dikeluarkan secara pembedahan atau dibakar secara invasif secara minimum.

    Di dalam nodul terdapat rongga dengan ukuran yang berbeza. Mereka dipisahkan antara satu sama lain dan dari tisu sekitarnya dengan septa nipis tisu penghubung atau otot.

    Bezakan antara buasir dalaman dan luaran.

    Bahagian dalam ditutup oleh selaput lendir. Lapisan submucosal biasanya menebal. Ia menempatkan otot dan tisu penghubung, yang dicirikan oleh edema semasa pemburukan penyakit. Dalam tisu edematous inilah sebilangan besar urat kavernosa tertumpu. Selain tisu penghubung, simpul mengandungi serat elastik dan sekumpulan kecil sel otot licin..

    Cara mengurangkannya di rumah

    Hanya seorang doktor yang dapat menjalankan penyelidikan dan menetapkan rawatan yang berkesan

    Terapi konservatif mempunyai banyak pendekatan, tetapi selalu dimulakan dengan menghilangkan penyebab utama proses keradangan. Untuk mengenal pasti penyebabnya, anda perlu menjalani pemeriksaan diagnostik oleh proctologist.

    Pencegahan dan rawatan buasir terdiri daripada prosedur mudah:

    • mematuhi diet tinggi serat;
    • peningkatan aktiviti motor;
    • normalisasi najis;
    • penolakan tabiat buruk.

    Terapi ubat tanpa pembedahan

    Biasanya, pada peringkat awal penyakit, doktor menetapkan ubat-ubatan tempatan. Ini adalah losyen, lilin, salap atau krim.

    Suppositori rektum adalah penghilang rasa sakit yang sangat baik untuk melegakan keradangan.

    Bagi wanita hamil dan ibu menyusu, penggunaan supositoria herba tidak dikontraindikasikan, kerana bahan aktif tidak diserap ke dalam aliran darah. Ubat Venotonik menguatkan dinding saluran darah, mencegah berlakunya buasir.

    Cara membuang nod secara kekal

    Sekiranya ubat-ubatan tersebut tidak memberi kesan yang diinginkan, proctologist paling sering menggunakan kaedah rawatan bukan pembedahan moden untuk rawatan:

    • Skleroterapi. Di dalam nod yang diperbesar, ubat disuntik yang membantu mengurangkannya
    • Photocoagulation inframerah. Ia mempunyai kesan yang tepat hanya pada buasir kecil. Sinaran mengurangkan aliran darah ke kawasan yang bermasalah.
    • Ligasi proksimal. Rawatan terdiri daripada ligasi arteri yang memberi makan pada nod yang terbentuk.
    • Pemasangan cincin getah. Teknik ini berlaku pada tahap 1, 2 dan 3 buasir, ketika belum ada komplikasi. Dengan bantuan alat vakum, unit ditarik ke ruang khas. Cincin lateks diletakkan di pangkal simpul. Selama 7 hingga 14 hari berikutnya, bekalan darah dan nutrien ke tempat keradangan berhenti. Akibatnya, simpul mati dan dibawa keluar semasa buang air besar..

    Buasir pada tahap lanjutan patologi dikeluarkan dengan bantuan campur tangan pembedahan.

    Operasi yang disebut hemorrhoidectomy dilakukan di bawah anestesia umum. Pakar bedah membuang semua nod dalaman dan luaran yang tidak dapat disembuhkan dengan bantuan supositoria dan mandi.

    Ubat-ubatan rakyat

    Adakah rawatan buasir berkesan dengan ubat-ubatan rakyat? Dana sedemikian hanya membantu pada tahap 1 perkembangan patologi. Mereka melegakan proses keradangan untuk sementara waktu, dan penyakit ini pasti akan tersebar semula.

    Walaupun begitu, tidak perlu meninggalkan sepenuhnya resipi tradisional yang diuji masa. Contohnya, losyen rektum dan supositoria dari ubi kentang muda melegakan gatal dan radang pada saluran dubur. Dan mandi herba akan membantu menyembuhkan fisur dubur dan menghilangkan rasa terbakar.

    Sebab-sebab penampilan

    Gangguan peredaran darah kronik pada urat kavernosa dan atrofi radas ligamen nod adalah penyebab utama patologi. Benjolan buasir yang membesar di bawah pengaruh faktor-faktor ini berpindah dan jatuh dari dubur. Proses distrofik dan penurunan kepadatan penutupan dubur menyebabkan perpindahan mereka lebih jauh.

    Walaupun dalam dos yang kecil, alkohol boleh menyebabkan buasir.

    Faktor risiko yang boleh menyebabkan keradangan:

    • Minuman keras dan tembakau;
    • Tenaga fizikal berat dan mengangkat objek berat;
    • Kedudukan duduk yang berpanjangan;
    • Diet dan obesiti yang tidak betul;
    • Penyakit saluran gastrousus;
    • Kehamilan dan kelahiran anak.

    Para saintis mengatakan keradangan dubur bahkan boleh menyebabkan tekanan!

    Selalunya, patologi menampakkan dirinya semasa kehamilan dan selepas melahirkan, setelah mengangkat objek berat, profesion yang tidak aktif.

    Buasir yang berlarutan

    Sekiranya patologi tidak dirawat pada peringkat awal, setelah beberapa tahun buasir mula jatuh tidak hanya semasa buang air besar. Masalah rancangan seperti itu boleh timbul walaupun dengan sedikit tekanan, sama ada batuk, bersin atau berjalan dengan cepat.


    Plexus yang jatuh pada mulanya mudah diperbaiki oleh pengecutan otot sfinkter yang biasa. Tetapi proses distrofi yang berterusan dan kehilangan nada otot sfinkter menyebabkan fakta bahawa mereka harus disesuaikan dengan tangan..

    Mengabaikan masalah boleh menyebabkan fakta bahawa nod tidak akan dapat disesuaikan sama sekali. Dari dubur, kerucut vena berwarna ungu-merah atau sianotik akan menonjol keluar. Dalam jangka masa tertentu penyakit ini, ia tidak menimbulkan sensasi yang menyakitkan ketika merasa. Kembali ke rektum, pleksus mudah dikurangkan, tetapi dengan hampir semua tekanan, mereka segera jatuh.

    Trombosis

    Dengan buasir, dinding saluran darah rosak. Dan mekanisme pertahanan termasuk sistem pembekuan, memprovokasi pembentukan gumpalan darah. Fenomena ini dipanggil trombosis hemoroid..

    Trombosis hemoroid dapat dirawat secara bukan pembedahan.

    Kaedah konservatif merangkumi kaedah pendedahan berikut:

    1. Penggunaan ubat-ubatan
    2. Rehat katil yang ketat
    3. Diet yang bertujuan untuk melegakan sembelit dan memudahkan pergerakan usus
    4. Mengambil julap dan menggunakan enema
    5. Losyen dan kompres sejuk, mandian perineum, mandian sitz dengan suntikan herba
    6. Basuh 3-4 kali sehari dengan air sejuk
    7. Penggunaan supositoria, salap, krim hemoroid

    Rawatan perubatan trombosis bertujuan untuk menghilangkan gejala dan mencegah akibatnya. Untuk mencapai hasil yang positif, pakar boleh memberi ubat dengan kesan anestetik, antiseptik, anti-radang, astringen. Bergantung pada keadaan, mereka boleh digunakan untuk penggunaan topikal, pemberian oral, suntikan subkutan, intramuskular atau intravena.

    Untuk rawatan phlebothrombosis plexus hemoroid, antikoagulan digunakan yang dapat melarutkan pembekuan darah. Juga lilin dan salap berdasarkan bahan anti-radang dan analgesik.

    Sekiranya terdapat kecurigaan trombosis hemoroid, rawatan harus ditetapkan oleh ahli proktologi.

    Dengan perkembangan buasir, perlu untuk menghilangkan semua yang boleh menyebabkan sembelit dan cirit-birit. Semasa tempoh keradangan, alkohol harus ditinggalkan sepenuhnya. Alkohol melebarkan saluran darah, mencederakan dindingnya.

    Di rumah, tentu saja, anda sedikit dapat mengurangkan buasir, tetapi lama-kelamaan ia akan mula mengganggu lagi. Kunci untuk cepat menyingkirkan penyakit ini adalah dengan menghubungi doktor profesional..

    ADA KONTRAINDIKASI
    MEMERLUKAN PERUNDINGAN DOKTOR KEHADIRAN

    Pengarang artikel Egorov Alexey Alexandrovich, proctologist

    Cara membuang urat simpul dan buasir di rumah

    Ciri-ciri rawatan buasir

    Hari ini, di zaman teknologi dan Internet, penyakit ini menduduki kedudukan utama dalam bidang proctology. Orang menghabiskan lebih banyak masa dalam keadaan duduk, mengurangkan aktiviti fizikal hingga minimum, yang merupakan penyebab utama perkembangan buasir. Namun, tidak semua orang beralih kepada pakar untuk mendapatkan bantuan tepat pada waktunya, dengan harapan bahawa penyakit ini akan hilang sendiri atau berusaha menyembuhkannya sendiri.

    Buasir adalah proses patologi yang berlaku kerana pengembangan urat di rektum, yang disebabkan oleh proses stagnan di saluran saluran dubur dan buasir terbentuk. Gejala pertama penyakit ini muncul pada awal kemunculannya. Seseorang merasa tidak selesa di dubur, terbakar dan gatal, terdapat juga bintik-bintik semasa buang air besar.

    Bagaimana merawat buasir di rumah dan dalam kes apa tidak dilarang? Terapi proses patologi ini dilakukan sesuai dengan keparahan perjalanan penyakit dan tahap perkembangannya. Oleh itu, lebih baik tidak menggunakan rawatan diri sekiranya pengembangan urat rumit dengan penampilan urat simpul yang dipenuhi darah.

    Anda juga harus mendapatkan bantuan profesional sekiranya berlaku proses keradangan dan berlakunya kerucut hemoroid yang berterusan. Buasir akut, dengan rawatan yang tidak betul, dipenuhi dengan proctitis purulen dan nekrosis tisu yang terkena.

    Bagi buasir kronik, yang ringan, ia dapat dirawat secara bebas. Tidak kira sama ada buasir luaran atau dalaman, terapi ini terdiri daripada penggunaan salap khas dan ubat alternatif.

    Resipi, menu dan produk makanan

    Nod hemoroid: apakah itu dan penyebab utamanya

    Kemunculan buasir disebabkan oleh peningkatan kepekatan darah dengan penyumbatan saluran darah secara serentak, yang menyebabkan peregangan dinding mereka dengan penampilan pembengkakan.

    Mereka pada mulanya kosong dan disajikan sebagai lipatan berbentuk bola. Tetapi dengan trombosis berulang, lipatan dipenuhi dengan darah, membengkak dan menyekat jalan ke najis. Dengan usaha regangan yang berlebihan, simpul dihantar ke luar, sehingga membentuk buasir luar.

    Manifestasi ini didasarkan pada banyak faktor, termasuk masalah stabil dengan proses buang air besar, retakan di dubur, dll..

    Sebab yang mungkin

    Juga antara penyebab berlakunya buasir:

    • berat badan berlebihan;
    • kecenderungan keturunan;
    • berlebihan sistem saraf;
    • gangguan dalam peredaran darah;
    • proses berjangkit;
    • gaya hidup pasif;
    • pemakanan yang tidak betul;
    • kehamilan;
    • melahirkan anak.

    Cara menghilangkan buasir di rumah

    Jadi, bagaimana merawat buasir di rumah agar tidak memulakan penyakit ini? Rawatan buasir, tanpa mengira tahap kursus, haruslah menyeluruh. Terapi merangkumi langkah-langkah berikut:

    • pembetulan pemakanan;
    • pematuhan dengan peraturan minum;
    • fisioterapi;
    • mandian herba;
    • penggunaan salap antihemorrhoidal dan ubat lain.

    Semasa rawatan diri, orang paling sering menggunakan ubat tradisional, yang mempunyai banyak resipi dan cadangan untuk setiap jenis patologi tertentu. Walau bagaimanapun, lebih baik mendapatkan nasihat profesional dari proctologist sebelum memulakan terapi..

    Pemakanan untuk buasir

    Langkah pertama untuk merawat buasir di rumah bermula dengan membetulkan diet. Pemakanan untuk penyakit ini harus rasional dan terdiri terutamanya dari makanan yang membantu usus berfungsi dengan baik.

    Penting untuk buasir untuk mencegah perkembangan sembelit, jadi pesakit harus merangkumi:

    • produk susu yang ditapai tanpa pemekat;
    • sayur-sayuran dan buah-buahan;
    • serat sayur-sayuran;
    • minyak (labu, biji rami, zaitun, dll.).

    Adalah perlu untuk meninggalkan penggunaan makanan yang menguatkan usus dan mengganggu pembentukan najis normal, menjadikannya keras dan lebat:

    • kekacang;
    • makanan goreng dan berlemak;
    • apa-apa makanan dalam tin;
    • susu keseluruhan dan keju;
    • kedai roti segar;
    • pisang hijau;
    • kesemak, dll..

    Juga, dengan buasir, makan berlebihan dan makanan kering harus dielakkan, kerana semua ini memberi kesan negatif terhadap pengosongan dan menyebabkan pecahnya kerucut hemoroid. Di samping itu, dengan penyakit ini, tidak digalakkan makan makanan yang merengsakan usus: perap, perasa panas dan makanan masam..

    Langkah pencegahan asas

    Untuk mengelakkan berlakunya buasir, seseorang harus mematuhi aspek-aspek seperti:

    • sediakan najis yang stabil (minum pada siang hari, minum air secukupnya sesuai dengan parameter berat;
    • makan makanan yang kaya dengan serat, iaitu sayur-sayuran dan buah-buahan;
    • fokus pada produk kesan pencahar);
    • tidak termasuk makanan berlemak, goreng, masin, asap, pedas, dan juga minuman beralkohol dari diet;
    • menyingkirkan tabiat buruk seperti merokok;
    • menjalani gaya hidup sihat;
    • amati asas kebersihan diri;
    • untuk menyelesaikan perbuatan buang air besar, gunakan kertas lembut secara eksklusif, dan yang terbaik adalah mencuci diri;
    • dalam tempoh berulang, aktif menggunakan mandian sejuk berdasarkan infus chamomile atau siri.

    Mengemukakan soalan sama ada realistis untuk menghilangkan buasir dan buasir, jawab diri anda dengan jujur, adakah anda bersedia untuk ujian seperti itu? Hanya dengan memiliki keinginan, cita-cita dan daya tahan yang sebenarnya, kita dapat mengubah cara hidup biasa secara radikal, sehingga dapat menghilangkan akar penyebab dan akibat penyakit ini. Perhatikan kesihatan anda, dan anda akan berterima kasih kepada anda.

    Buasir adalah penyakit yang disebabkan oleh patologi urat hemoroid, keradangan mereka, pembengkakan, trombosis. Akibat pelanggaran dalam pekerjaan mereka, timbul gejala yang tidak menyenangkan: pembakaran, gatal di saluran dubur, rasa sakit muncul, sering akut. Akhirnya, buasir dalaman dan luaran, sembelit yang berpanjangan, pendarahan rektum, dan retakan terbentuk. Buasir dipicu oleh kecenderungan keturunan, gaya hidup tidak aktif, mobiliti rendah, angkat berat, kehamilan dan kelahiran anak, sembelit kronik dengan tekanan yang teruk semasa buang air besar.

    Minum dengan buasir

    Bagaimana untuk menghilangkan buasir di rumah? Semasa merawat urat hemoroid dan proses bertakung di rektum, penting untuk memerhatikan rejimen minum. Minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air tidak berkarbonat setiap hari dan elakkan minuman penguat usus:

    • kopi;
    • susu keseluruhan;
    • Soda;
    • teh yang kuat;
    • koko;
    • alkohol.

    Manfaat terbesar bagi buasir, terutama yang disebabkan oleh sembelit, disebabkan oleh air bersih. Juga, merebus biji rami dan dill mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi usus dan pembentukan najis.

    Resipi, menu dan produk makanan

    Punca penyakit

    Buasir berkembang di bawah pengaruh sebab utama berikut:

    • pelanggaran diet dan diet (makanan pedas, penyalahgunaan kopi, alkohol dan minuman berkarbonat, makanan "dalam perjalanan");
    • gaya hidup tidak bergerak, kerja tidak aktif;
    • berat badan berlebihan;
    • faktor keturunan;
    • lebihan fizikal;
    • tekanan psikologi;
    • sembelit kronik;
    • gangguan dalam sistem peredaran darah;
    • radang usus dan penyakit endokrin;
    • luka berjangkit;
    • kehamilan;
    • penyalahgunaan julap;
    • keracunan beracun.

    Bersenam sebagai rawatan untuk buasir

    Bagaimana cara menghilangkan buasir di rumah tanpa penggunaan ubat-ubatan, melindungi diri anda dari perkembangannya lebih lanjut? Pada tahap awal penyakit ini, perlu dilakukan penyusunan kembali tidak hanya diet dan menjaga minum, tetapi juga memasukkan olahraga dalam rejimen harian.

    Kegiatan fizikal yang sederhana menenangkan otot usus dan mencegah genangan darah di saluran rektum dan saluran dubur. Gimnastik untuk buasir dilakukan dengan lancar dan tanpa pergerakan secara tiba-tiba. Anda tidak boleh mengangkat berat dan melakukan squats dalam.

    Pesakit dengan buasir disyorkan:

    • yoga;
    • berenang;
    • berjalan;
    • Berjalan Sweden;
    • mudah berjalan;
    • senaman pernafasan.

    Kegiatan di atas meningkatkan peredaran darah, menguatkan dinding vaskular dan menjenuhkan tubuh dengan oksigen, yang memberi kesan positif pada proses merawat radang pada buasir.

    Resipi, menu dan produk makanan

    Cadangan perubatan

    Untuk setiap simptom, terapi yang sesuai harus dipilih. Mari pertimbangkan semua pilihan:

    1. Serangan kesakitan yang ketara - anda perlu minum ubat anestetik. Contohnya, tablet Analgin atau Nurofen sesuai. Sekiranya buasir disertai dengan sakit teruk di dubur, pastikan anda memaklumkannya kepada doktor..
    2. Pembakaran dan gatal di dubur - mandi dibuat dengan kalium permanganat. Juga, untuk melegakan pembakaran rektum dan gatal-gatal, anda boleh melumasi dubur dengan salap anti-radang..
    3. Trombosis nod luaran - dikeluarkan dengan koagulan. Anda juga boleh menggunakan supositoria phlebotonic atau rektum untuk ini..
    4. Simpul penyembuhan diri - diet terapeutik sedang diikuti. Sekiranya buasir buasir menyesuaikan diri kembali, maka buasir berjalan tanpa komplikasi. Dalam kes ini, selain diet, proctologists mengesyorkan prosedur invasif minimum, misalnya, ligasi.
    5. Node keluar dari rektum dan tidak sesuai - kaedah rawatan operasi. Dalam kes ini, perlu membuang semua benjolan yang keluar dari rektum melalui pembedahan.

    Mengambil ubat yang sesuai akan membantu menormalkan fungsi saluran gastrousus..

    Sekiranya pesakit dengan buasir mengadu sembelit, proctologist menetapkan ubat pencahar.

    Terapi tradisional proses keradangan

    Bagaimana cara menyembuhkan buasir di rumah menggunakan ubat tradisional? Terapi alternatif untuk urat dan kerucut hemoroid bermasalah adalah dengan menggunakan persediaan herba khas. Dari mereka, infus dan decoctions disediakan, yang tidak hanya digunakan secara internal, tetapi juga digunakan untuk mandi sitz, dan juga kompres.

    Herba terpilih yang betul untuk buasir:

    • menghilangkan proses keradangan;
    • mempercepat penyembuhan benjolan pecah;
    • melegakan kerengsaan dan gatal-gatal;
    • memudahkan pengosongan.

    Di samping itu, rawatan alternatif melibatkan penggunaan minyak, di antaranya buckthorn laut dianggap paling berkesan. Ini menghalang penampilan nod baru dan menghentikan peningkatan yang ada..

    Terapi alternatif mempunyai banyak resipi yang berbeza, namun, harus diingat bahawa mereka dicirikan oleh tindakan lambat. Anda tidak boleh menggunakan ubat-ubatan sendiri untuk buasir akut, kerana ini hanya akan memperburuk penyakit.

    Kaedah rawatan tradisional

    Tertakluk pada tahap awal manifestasi penyakit ini, adalah mungkin untuk menggunakan kaedah rakyat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa buasir masih boleh dikurangkan tanpa pengurangan berulang. Hanya dengan itu ubat-ubatan rakyat berkesan dan dapat membetulkan hasil rawatan menjadi lebih baik..

    Untuk memerangi buasir, adalah mungkin untuk menggunakan lilin buatan sendiri, iaitu:

    • lilin dengan penambahan madu (semasa membuat model, produk dengan konsistensi gula digunakan; diletakkan sebelum tidur; sangat berguna untuk meratakan proses keradangan);
    • lilin yang terbuat dari ais (unik kerana sifat penyembuhan sejuk; supositoria dibuat dengan sarung tangan; chamomile banyak digunakan kerana kesan anti-radang).

    Juga membantu menghilangkan teh kerucut hemoroid dari bahagian atas wortel dan infusi dari herba nechuyu knotweed. Menunjukkan peningkatan prestasi salap berasaskan propolis, madu, tar birch dan jus bawang.

    Bantuan ubat

    Sekiranya kita membicarakan rawatan buasir yang cepat di rumah, maka dalam kes seperti itu mereka menggunakan ubat. Mereka membantu mengembalikan keanjalan urat hemoroid dan menghilangkan kesesakan vaskular. Di samping itu, terapi ubat bertujuan untuk merawat dan mencegah proses keradangan di nod.

    Antihemoroid dihasilkan dalam bentuk ini:

    • gel;
    • salap;
    • suppositori rektum;
    • tablet.

    Untuk buasir luaran, lebih baik menggunakan salap dan gel, kerana keberkesanan rawatan sedemikian jauh lebih cepat. Sekiranya proses patologi dalaman, tablet juga diresepkan untuk memulihkan nada dinding vena dan menghilangkan keradangan dari dalam.

    Paling berkesan untuk merawat buasir di rumah dengan ubat berikut:

    Salap dan gelTablet
    • Relief Muka dan Ultra.
    • Proctosedil.
    • Aurobin.
    • Posterisan.
    • Hepatrombin G.
    • Salap Heparin.
    • Detralex.
    • Phlebodia.
    • Kubu Ginkor.
    • Asclezan.

    Akibat rawatan buasir yang tidak betul

    Terapi buasir sebaiknya dimulakan lebih awal dan dilakukan mengikut cadangan doktor anda. Rawatan yang tidak betul dan tepat waktu boleh menyebabkan sejumlah komplikasi, termasuk:

    • paraproctitis;
    • kolitis;
    • anemia;
    • fistula;
    • trombosis buasir dan urat.

    Di samping itu, penyakit yang diabaikan boleh berakhir dengan perkembangan nekrosis dan suppuration dalaman rektum. Untuk mengelakkan berlakunya akibat yang disenaraikan, rawatan buasir mesti dimulakan dengan lawatan ke proctologist

    Pembekuan laser

    Pembekuan laser buasir adalah kaedah rawatan buasir invasif minimum. Semasa prosedur, pembentukan vaskular dibakar pada beberapa titik. Ini membawa kepada atrofi.

    Tempoh prosedur tidak melebihi 30 minit. Sakit boleh berterusan selama 6 jam selepas pembedahan, tetapi dapat dengan mudah menghilangkan rasa sakit dengan ubat anti-radang bukan steroid. Pemulihan sepenuhnya keupayaan kerja berlaku 2-3 hari selepas campur tangan.

    Masalah halus - buasir keluar, apa yang perlu saya lakukan? Cara membersihkan di rumah

    Penyebab berlakunya buasir

    Pada peringkat awal, buasir hampir tidak menampakkan diri. Walau bagaimanapun, jika tidak dirawat, urat yang terkena mula berubah. Dindingnya diregangkan, simpul dengan ukuran berbeza dibentuk. Mereka boleh berganda atau tunggal. Dengan kekalahan urat yang mengalir di bawah membran mukus, urat simpul dilokalisasikan di permukaan dalaman rektum.

    Sekiranya urat luar, yang terletak di kawasan anus tepat di bawah kulit, menderita, urat simpul dilokalisasikan di dubur dan, dengan pertumbuhan, mula jatuh.

    Terdapat juga buasir gabungan yang menggabungkan kedua-dua jenis nod.

    Buasir mula jatuh pada 2 peringkat penyakit ini.


    Ini berlaku pertama kali semasa buang air besar, terutamanya semasa sembelit..

    Semasa meneran, darah mengalir ke simpul, ukurannya meningkat dan ditunjukkan dari dubur. Selepas pembebasan usus, simpul-simpul ditarik ke dalam.

    Lama kelamaan, otot di dubur melemah dan tidak lagi dapat menahan lebam di dalam. Urat simpul mula jatuh pada tekanan sedikit: mengangkat berat, ketawa, batuk.

    Buasir keluar, apa yang perlu dilakukan? Bagaimana cara menghilangkan buasir di rumah? Mereka mesti dimasukkan secara manual; untuk menahan lebam, seorang lelaki perlu memakai seluar elastik yang ketat.

    Diagnostik


    Untuk tujuan diagnostik, doktor boleh menetapkan sigmoidoskopi kepada pesakit..
    Sekiranya pesakit mempunyai buasir, maka manipulasi diagnostik ditetapkan sebelum terapi dijalankan. Untuk tujuan ini, prosedur berikut ditetapkan:

    • Pemeriksaan proctologi. Pesakit berbaring di kerusi ginekologi atau berdiri di posisi siku lutut dan doktor memeriksa kawasan yang terjejas dengan palpasi.
    • Diagnosis dengan probe. Semasa manipulasi, manifestasi refleks dubur ditentukan, dinding dubur dikaji.
    • Anoskopi. Prosedur menggunakan anoskop, yang dimasukkan ke dalam dubur dan memeriksa organ dalaman hingga kedalaman 15 sentimeter.
    • Sigmoidoskopi. Pemeriksaan endoskopi seperti itu dilakukan dalam kes-kes yang sangat teruk dan integriti rektum ditentukan pada kedalaman 30 sentimeter..

    Akibat dan komplikasi: apakah bahaya kerugian?

    Kehilangan simpulan menyebabkan banyak kesulitan. Benjolan disapu pada kulit dan linen, air mata kecil muncul di atasnya, pendarahan mungkin berlaku. Node yang menonjol dari dubur dapat dicubit, ada risiko trombosis. Dalam beberapa kes, pelanggaran berakhir pada nekrosis tisu dan sepsis, dan pendarahan rektum yang kerap mengancam dengan anemia.

    Buasir keluar, apa yang perlu dilakukan? Pertolongan cemas: bagaimana mengatasi penyakit di rumah.

    Rawatan konservatif tidak dapat menyelesaikan sepenuhnya masalah nod yang berlarutan. Tugas terapi ubat adalah untuk memperbaiki keadaan umum pesakit dan mencari saat yang tepat untuk operasi yang dirancang. Teknik yang terbukti akan diperlukan dalam tempoh pemulihan..

    Rawatan tidak boleh ditangguhkan. Terapi lebih awal dimulakan, semakin tinggi kemungkinan pemulihan sepenuhnya dan tidak ada kambuh.

    Buasir keluar pada peringkat awal

    Dan walaupun penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, beberapa manifestasi bagi pesakit itu sendiri mungkin tidak dijangka. Sekiranya sebelumnya seseorang terbiasa dengan beberapa penyakit dan mengaitkan sensasi terbakar dan gatal-gatal di kawasan dubur akibat akibat kesukaran pencernaan, diagnosis "buasir progresif" mungkin akan mengejutkannya.

    Tanda-tanda pertama buasir:

    • Sensasi yang tidak menyenangkan semasa buang air besar;
    • Kemunculan pelepasan berdarah kecil dari dubur;
    • Sembelit dan kembung yang kerap;
    • Melecur, gatal di kawasan rektum.


    Pesakit masih tidak merasakan bahawa pleksus vena di saluran dubur telah terbentuk menjadi nod, tetapi ini sudah wujud atau akan datang.

    Kadang-kadang pesakit benar-benar mengabaikan tanda-tanda pertama, atau mereka sedikit dinyatakan, oleh itu dia sangat terkejut dengan prolaps buasir. Tetapi, secara adil, wajar dikatakan bahawa perkara ini jarang berlaku. Buasir dengan kehilangan simpulan tidak pernah tiba-tiba.

    Ubat yang sesuai

    Ubat-ubatan yang dipilih dengan betul akan membantu memperbaiki keadaan pesakit. Pilih ubat yang kompleks yang dapat menyelesaikan beberapa masalah sekaligus: menguatkan saluran darah, melegakan kesakitan, menyembuhkan luka ringan, melegakan pendarahan.

    1. Venoruton akan membantu menguatkan dinding saluran darah, memperbaiki aliran darah dan mencegah pembentukan lekatan dan pembekuan darah..
      Ubat berasaskan rutoside menguatkan dinding vaskular, mencegah trombosis dan meningkatkan aliran darah.

    Ambil hingga 2 tablet sehari, kursus ini berlangsung 1-2 minggu. Flebotonik lain mempunyai kesan yang serupa - Detralex, Phlebodia, Venarus.

    Kesan yang baik diberikan oleh ubat Troxevasin, yang tersedia dalam bentuk kapsul atau salap..
    Bahan aktif utama adalah trokerutin venotonik, yang mengencangkan dinding saluran darah.

    Kapsul diambil 2-3 kali sehari, salap disapu ke nod yang menonjol atau disuntik ke dubur dengan kapas.

  • Suppositori rektal dengan minyak semula jadi dan ekstrak tumbuhan akan membantu mengurangkan simpulan dan mencegah kerosakan mikro. Mereka diberikan 2-3 kali sehari selama 10-14 hari..
    Untuk rawatan nod yang berlarutan, anda boleh menggunakan Olestezin dengan minyak buckthorn laut, Prostopin dengan ekstrak propolis, Benteng Ginkor dengan ekstrak gingo biloba.
  • Sekiranya pesakit mengalami kesakitan, disyorkan supositoria dengan anestetik: ekstrak lidocaine, benzocaine, belladonna. Ubat ini digunakan dalam kursus atau digunakan sebagai ubat ekspres. Ubat oral juga dapat membantu mengurangkan kesakitan: analgesik, Nise atau Ibuprofen. Kursus ini ditetapkan oleh doktor, penghilang rasa sakit tidak dapat disalahgunakan.
  • Rawatan operasi

    Apabila buasir keluar secara berterusan, sakit, berdarah, menjadi radang, hanya kerja pakar bedah yang dapat menghilangkannya. Terdapat pelbagai bentuk campur tangan pembedahan - dari invasif minimum hingga pemisahan nod yang lengkap.

    Prosedur invasif minimum

    Urat simpul pada 2, 3 tahap buasir dirawat dengan prosedur penghindaran yang berkesan. Sebelum itu, pesakit dimasukkan ke hospital, menjalani ujian, dan bersiap untuk operasi. Pilihan jenis intervensi bergantung pada ukuran simpul, kehadiran komplikasi dan penyakit lain pada pesakit, serta teknik dan peralatan yang dimiliki di klinik tertentu. Selepas pembedahan invasif minimum, pesakit pulang ke rumah pada hari yang sama.

    Jenis prosedur invasif minimum yang diketahui:

    • pembekuan inframerah;
    • pembekuan laser;
    • pembekuan elektrik;
    • sclerotherapy urat;
    • pembekuan dengan nitrogen cecair;
    • penyempitan simpulan dengan cincin lateks;
    • ligasi arteri yang memberi makan pada nod.

    Pelbagai jenis pembekuan membakar urat simpul dari dalam, urat yang membesar runtuh, luka bakar sembuh dengan pembentukan parut. Semasa sclerosing, zat disuntik ke rongga kapal, yang melekatkan dinding vena. Ia berubah menjadi renda tisu penghubung. Cryodestruction atau beku dengan daun nitrogen nekrosis terhad di tempat pembengkakan kapal, yang sembuh dengan pembentukan parut kecil. Penyempitan nod atau arteri makan mempunyai tujuan untuk memotong bekalan darah ke saluran yang membesar. Lama kelamaan, mereka mati, meninggalkan tunggul kecil..

    Operasi eksisi

    Simpul bersaiz besar yang tidak dapat dikurangkan yang jatuh hanya dapat dikeluarkan melalui pembedahan. Pesakit dimasukkan ke hospital untuk pemeriksaan perubatan dan persiapan untuk pembedahan. Sebelum ini, diet kelaparan diikuti, dan enema dilakukan untuk membersihkan usus. Di ruang operasi, anestesia umum diberikan, kaki pesakit dipasang dalam keadaan bercerai. Pakar bedah memotong nod mengikut arah jam, bermula dari kanan atas. Bahagian tepi luka yang dipotong menggunakan teknik terbuka sembuh secara semula jadi. Luka dijahit menggunakan teknik tertutup. Kulit kepala ultrasonik moden mengelakkan kehilangan darah semasa pembedahan. Selepas operasi, hari pertama diikuti dengan diet lapar, kemudian tumbuk bijirin, sup dan kentang tumbuk muncul dalam diet.

    Rawatan urat simpul di rumah. Latihan dan teknik lain

    Salah satu sebab bagi nod yang berlarutan adalah otot sfinkter yang lemah. Latihan khas mengikut kaedah Dr. Kegel akan membantu mereka mengembalikan keanjalan. Intipati mini gimnastik adalah ketegangan dan kelonggaran otot dubur yang bergantian.

    Pertama, mereka ditarik ke dalam dengan amplitud maksimum, kemudian dipasang selama 1 minit dan kembali ke kedudukan semula. Latihan dapat dilakukan pada saat-saat bebas, mengulangi setiap pergerakan 10-20 kali. Dengan mengubah kelajuan dan bilangan pengulangan, anda dapat menguatkan otot-otot dasar pelvis, meningkatkan peredaran darah dan mempercepat aliran limfa.

    Mandi sejuk dengan merebus chamomile, kulit kayu oak, biji chestnut kuda akan membantu menguatkan kulit dan membran mukus dan mencegah pendarahan.

    Sebilangan kecil bahan mentah diseduh dengan 2 liter air mendidih, dimasukkan selama 1 jam, disaring dan dituangkan ke dalam lembangan. Untuk mencapai suhu yang diinginkan, kuahnya boleh dicairkan dengan air sejuk. Prosedur ini berlangsung 5-7 minit, selepas itu dubur dapat dilumasi dengan minyak laut buckthorn, yang menyembuhkan patah mikro dengan baik.

    Untuk mengurangkan buasir, anda boleh mencuba lilin ais. Air tulen atau rebusan chamomile dibekukan dalam lepuh dari supositoria yang dibeli, dan kemudian disuntik ke dalam dubur selama 3-5 minit. Prosedur ini boleh dilakukan 2 kali sehari selama seminggu, ini dikontraindikasikan dalam keradangan dan pendarahan rektum yang berat.

    Penyebar buasir: apa yang penuh dengan perkembangan penyakit ini

    Salah satu penyebab utama buasir adalah sembelit. Patologi kronik sangat kerap menunjukkan penyakit. Juga, buasir selepas bersalin boleh disebut keadaan biasa..

    Penyakit ini boleh diprovokasi oleh:

    1. Kekurangan latihan - pemandu, pekerja pejabat, pengaturcara, kerana keunikan profesion, bergerak sedikit. Gaya hidup yang tidak aktif memprovokasi buasir, kerana ketika duduk di corpora cavernosa, aliran darah bertambah buruk, mereka menjadi meradang dan, dengan demikian, berkembang.
    2. Penyakit hati. Darah dari rektum disalirkan melalui urat yang bersambung dengan urat hati. Tekanan di dalam kapal meningkat, aliran darah bertambah baik.
    3. Penyakit organ pelvis. Kelenjar prostat dan pundi kencing juga dapat mempengaruhi perkembangan buasir: jika proses keradangan berkembang di organ-organ ini, mereka sendiri menimbulkan kemerosotan aliran darah. Jadi, buasir sering dijumpai pada sistitis kronik dan prostatitis..


    Penyakit pelvis kecil
    Pemakanan yang tidak betul membawa kepada gangguan sistem pencernaan, sembelit yang kerap, yang seterusnya, menimbulkan buasir. Oleh itu, pencinta percutian dengan perayaan yang besar, serta orang yang mempunyai diet yang rendah, mempunyai sesuatu yang perlu dibimbangkan. Alkohol juga dapat mempercepat perkembangan buasir..

    Ubat untuk terapi simptomatik

    Rawatan buasir yang merangkak bergantung pada tahap proses patologi dan gejala yang menyertainya. Bermula dari peringkat ketiga, rawatan pembedahan, ubat-ubatan simptomatik hanya digunakan dalam tempoh selepas operasi atau ketika menyediakan buasir lanjut untuk operasi:

    • buasir pada tahap pertama menyebabkan ketidakselesaan di kawasan dubur, oleh itu, supositoria dan salap digunakan untuk melegakan gejala yang tidak menyenangkan: jika buasir keluar dan gatal, sakit, gunakan Hepatrombin G, Relief Advance, Ultraproct, Procto-Glivenol, Posterisan;
    • tahap kedua melibatkan penggunaan, bersama dengan terapi luaran, ubat-ubatan sistemik-venotonik: Detralex, Venarus, Troxevasin, Phlebodia 600, Venoruton, Lioton 1000, Troxerutin, Ascorutin;
    • jika buasir keluar dan berdarah, melantik venotonik, dan lokal - supositoria hemostatik (dengan buasir rektum) atau salap (dengan bentuk patologi luaran): Supositoria Relief, Relief Ultra, Natalsid, Anuzol, Anestezol, supositoria adrenalin, dan juga salap - Proktosedil, Aurobin.

    Mengapa urat menjadi kelihatan di seluruh badan?

    Mengapa leukosit dalam darah meningkat?