Bagaimana menyembuhkan buasir? 3 rawatan berkesan

Buasir adalah formasi seperti kantung yang membesar dan cacat urat di kawasan anorektal. Istilah ini sering digunakan oleh pesakit, dan pakar menggunakan nama perubatan - buasir. Sebilangan besar pesakit tidak memperhatikan tanda-tanda pertama buasir, seperti ketidakselesaan atau gatal-gatal di dubur, oleh itu penyakit ini dikesan pada peringkat lanjut, ketika buasir jatuh, menyebabkan rasa sakit yang teruk dan sensasi yang tidak menyenangkan lainnya.

Tetapi setiap pesakit harus memahami bahawa dengan buasir, benjolan adalah tanda utama pengabaian penyakit dan alasan yang baik untuk meminta pertolongan dari proctologist. Lagipun, hanya seorang profesional yang tahu bagaimana merawat dan bagaimana menghilangkan lebam sekali dan untuk semua..

Apa yang boleh menyebabkan benjolan hemoroid?

Seperti yang telah kita katakan, benjolan buasir adalah formasi seperti kantung yang terbentuk dengan urat varikos dari zon anorektal. Tetapi di sini juga harus dikatakan bahawa, bergantung pada lokasi kerucut ini, terdapat tiga bentuk buasir, yaitu:

  • dalaman - apabila lebam terletak di dalam saluran rektum;
  • luaran - apabila lebam terbentuk dari urat saphenous yang terletak di sekitar saluran dubur;
  • digabungkan - apabila hipertrofi urat di dalam saluran dubur dan di sekitar dubur.

Sebab utama mengapa buasir dapat muncul adalah genangan darah di kawasan pelvis, atau lebih tepatnya di saluran rektum dan kawasan dubur. Pembuluh vena di kawasan anorektal dipenuhi dengan darah, akibatnya dindingnya kehilangan nada dan berubah bentuk dari masa ke masa.

Perubahan distrofi pada buasir diperhatikan tidak hanya di dinding vena, tetapi juga pada otot rektum. Akibat perubahan seperti itu pada otot saluran dubur, kerucut hemoroid tidak lagi dapat ditahan di dalam rektum dan mulai rontok, dan dalam kes lanjut, mereka kehilangan kemampuan untuk menyesuaikan kembali.

Pelemahan nada dinding vena di kawasan anorektal boleh menjadi kongenital atau berkembang di bawah pengaruh faktor pencetus. Selalunya, kekurangan vena pada saluran rektum dan zon dubur disebabkan oleh faktor berikut:

  • Gaya hidup "Sedentary", ketika seseorang menghabiskan hampir sepanjang hari dalam keadaan duduk. Pada dasarnya, gaya hidup ini khas untuk profesion seperti pemandu, pengaturcara, kerani, guru, juruwang atau jurujual;
  • sembelit kronik atau cirit-birit;
  • keghairahan berlebihan untuk diet atau pemakanan yang tidak seimbang, apabila diet rendah serat tumbuhan;
  • kecenderungan genetik apabila saudara terdekat juga menderita buasir atau vena varikos pada bahagian bawah kaki.
  • tabiat buruk, terutamanya penyalahgunaan alkohol;
  • buruh fizikal yang berkaitan dengan mengangkat berat;
  • penyakit onkologi organ pelvis;
  • sirosis hati;
  • penyakit jantung dan saluran darah;
  • kehamilan dan kelahiran anak.

Semua faktor ini menyebabkan genangan darah di saluran pelvis kecil. Risiko terkena buasir meningkat dengan ketara sekiranya pesakit mempunyai beberapa faktor dari senarai ini.

Buasir keluar: gejala

Dengan buasir dalaman pada peringkat awal penyakit, simpul kecil dan terletak di dalam rektum, oleh itu, dalam kebanyakan kes, mereka tidak membuat diri mereka terasa. Tetapi anda masih perlu memperhatikan kesihatan anda dan memperhatikan gejala berikut:

  • ketidakselesaan di saluran dubur;
  • perasaan pergerakan usus yang tidak lengkap;
  • gatal di dubur, terutamanya selepas buang air besar;
  • sensasi menyakitkan kecil selepas menggunakan tandas "secara besar-besaran";
  • kemunculan kesan darah pada tinja atau kertas tandas.

Tanpa rawatan yang mencukupi, buasir, nodul hemoroid menjadi lebih besar dan otot rektum menjadi melebar. Sebagai hasil daripada proses ini, kerucut kerucut hemoroid berlaku melalui cincin dubur ke luar..

Gejala di atas meningkat dan menjadi kekal. Sembelit juga meningkat, kerana urat hemoroid hipertrofi menyulitkan tinja bergerak melalui saluran rektum..

Buasir luar mudah dikenali dari hari-hari pertama penyakit ini, kerana anda secara bebas dapat melihat urat membesar di sekitar dubur. Dengan bentuk proses buasir ini, gejala yang sama akan muncul seperti dengan buasir dalaman.

Apabila kerucut hemoroid dicubit di dubur, mereka menjadi ungu dengan warna biru dan membengkak. Sekiranya langkah-langkah terapeutik tidak diambil selama ini, adalah mungkin untuk mengembangkan nekrosis tisu yang terkekang.

Adakah mungkin untuk membetulkan sendiri buasir buasir?

Kerucut buasir mula jatuh pada tahap kedua buasir semasa pengosongan usus. Selepas buang air besar, simpul secara bebas diselaraskan ke dalam saluran dubur di bawah pengaruh otot-otot kawasan anorektal.

Pada tahap ketiga buasir, kendur buasir terjadi tidak hanya semasa buang air besar, tetapi juga semasa latihan fisik, yang meningkatkan tekanan di dalam rongga perut. Batuk, bersin, ketawa, melihat benda berat, berjongkok dalam-dalam, atau mendapatkan gas boleh menyebabkan lebam jatuh..

Sekiranya keadaan seperti itu berlaku dan tidak mungkin berunding dengan pakar, maka anda boleh mencuba mengembalikan kerucut hemoroid ke bahagian dalam saluran dubur sendiri, kerana simpul yang dijatuhkan menyakitkan dan boleh mati.

Semasa melakukan manipulasi seperti itu, anda perlu berhati-hati dan tepat, mengikuti arahan berikut:

  1. basuh tangan anda dengan sabun dan antiseptik, seperti menggosok alkohol;
  2. memakai sarung tangan getah steril;
  3. untuk mengurangkan kesakitan, sapukan salap anti-hemorrhoidal dengan anestetik (Relief Ultra, Procto-Glivenol, Olestezin) atau sapukan kompres dengan infus kaldu sejuk atau chamomile selama 15-20 minit;
  4. apabila rasa sakit di dubur berkurang, berlutut, rentangkan lebar, dan bengkok ke hadapan;
  5. pelincirkan jari tengah tangan, yang berada di sisi benjolan yang dijatuhkan, dengan jeli petroleum;
  6. dengan satu tangan, rentangkan punggung, dan dengan jari tengah tangan yang lain, perlahan-lahan tekan benjolan jatuh ke dubur Apabila nodul hemoroid jatuh, anda akan berasa lega;
  7. setelah meletakkan simpul, berbaring di sebelah anda, cubit punggung anda dan tetap dalam kedudukan ini selama kira-kira 40 minit.

Sekiranya, setelah pengurangan, benjolan hemoroid terus sakit atau jatuh kembali, maka ini mungkin merupakan tanda bahawa penyakit ini sudah melintasi batas tahap keempat. Dalam kes ini, rawatan diri dilarang sama sekali. Hanya pakar yang tahu cara menghilangkan lebam dengan buasir tanpa membahayakan kesihatan.

Benjolan buasir: cara merawat?

Buasir dapat disembuhkan hanya dengan bantuan pelbagai langkah terapi. Untuk ini, pakar menggunakan kaedah berikut:

  1. terapi diet;
  2. penggunaan agen konservatif;
  3. rawatan pembedahan buasir.

Pada peringkat awal buasir, ketika benjolan hemoroid belum keluar dari dubur, rawatan terdiri dari mematuhi diet dan penggunaan ubat antihemoroid, salap, gel atau supositoria. Apabila lebam mulai rontok, pakar dapat mengesyorkan penyingkirannya menggunakan teknik pembedahan invasif minimum..

Seterusnya, kami mencadangkan untuk mempertimbangkan setiap komponen rawatan kompleks kerucut hemoroid dengan lebih terperinci.

Cara merawat buasir dengan diet?

Diet adalah salah satu komponen yang paling penting dalam rawatan buasir yang kompleks, kerana disfungsi usus adalah salah satu faktor pencetus keradangan buasir.

Pesakit dengan buasir perlu mematuhi prinsip pemakanan berikut:

  • makan secara berkala 5-6 kali sehari dalam bahagian kecil;
  • dilarang sama sekali untuk kelaparan;
  • mengekalkan keseimbangan air yang mencukupi - sekurang-kurangnya 1.5 liter air bersih setiap hari;
  • diet mesti merangkumi makanan yang tinggi serat sayur-sayuran (sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, herba, 2 sudu dedak);
  • jangan lupa tentang produk susu yang ditapai;
  • produk berbahaya dan produk yang menyebabkan sembelit dan perut kembung tidak termasuk dalam diet: makanan goreng, asap, pedas, makanan masin dan berlemak, daging berlemak, ikan dan ayam, roti putih, barang bakar, gula-gula, pasta, keju keras, kubis putih, lobak, lobak, sorrel, anggur;
  • dengan tegas menahan diri daripada minum alkohol.

Buasir: rawatan konservatif

Dalam memerangi kerucut hemoroid, kedua-dua ubat sistemik dan ubat untuk penggunaan topikal ditetapkan.

Benjolan buasir boleh dirawat dengan kumpulan ubat berikut:

  • venotonik. Ubat-ubatan kumpulan ini membantu menghilangkan genangan di kawasan rektum dengan meningkatkan nada dinding vena. Dalam kes ini, tablet seperti Detralex, Venarus, Phlebodia 600, Eskuzan dan Venarus sangat berkesan;
  • angioprotectors. Ubat yang paling berkesan untuk buasir adalah Troxevasin, Vazonit dan Pentoxifilin. Dana ini menguatkan dinding vena, memperbaiki peredaran mikro dari kawasan anorektal dan mempercepat pembaikan tisu;
  • ubat anti-radang bukan hormon: Nimesil, Ibuprofen dan Voltaren;
  • julap. Penggunaan julap ditunjukkan untuk sembelit kronik, jika tidak mungkin menormalkan fungsi usus dengan diet;
  • salap dan gel antihemorrhoidal. Petunjuk untuk penggunaan salap dan gel adalah buasir luar. Tetapi kebanyakan ubat disertakan dengan aplikator yang membolehkan anda menyuntik salap atau gel di dalam saluran dubur, sehingga boleh digunakan untuk penyetempatan dalaman kerucut hemoroid. Salap dan gel berikut sangat popular: Relief, Relief Advance, Relief Ultra, Procto-Glivenol, Posterisan, Hepatrombin, Troxevasin dan Proktosedil;
  • suppositori antihemorrhoidal. Suppositori rektal digunakan terutamanya ketika benjolan hemoroid terletak di dalam rektum. Suppositori membantu mengurangkan intensiti gejala buasir, dan juga menormalkan peredaran darah di saluran zon anorektal. Selalunya, pakar menetapkan suppositori rektum berikut: Relief, Relief Advance, Relief Ultra, Procto-glivenol, Olestezin, Proctosedil, Anuzol, Natalsid, Ultraproct dan lain-lain.

Cara menghilangkan buasir menggunakan teknik invasif minimum?

Baru-baru ini, kaedah pembedahan minimal invasif mendapat populariti kerana keberkesanannya, trauma rendah, rasa sakit dan tempoh pemulihan yang singkat..

Benjolan buasir dapat dihilangkan dengan menggunakan teknik berikut:

  • ligasi (pembalut) simpul dengan cincin lateks;
  • pemusnahan kon dengan nitrogen cair;
  • sclerosing urat hemorrhoidal hipertrofi;
  • pembekuan kon dengan laser atau sinar inframerah;
  • dearterisasi (ligasi saluran yang mengalirkan darah ke lebam).

Malangnya, teknik yang disenaraikan hanya berkesan pada peringkat awal buasir. Pada peringkat kemudian penyakit atau jika penyakit tidak hilang dengan latar belakang terapi konservatif, operasi radikal dilakukan - hemorrhoidectomy.

Cara menyembuhkan buasir lanjut?

Pada peringkat ketiga dan keempat, kerucut dalaman dan luaran dikeluarkan sepenuhnya dengan bahagian mukosa rektum, selepas itu plastik tisu dilakukan. Operasi ini dipanggil hemorrhoidectomy. Terdapat banyak pilihan untuk operasi ini, tetapi intinya adalah sama untuk semua.

Hemorrhoidectomy adalah operasi utama dan menyakitkan yang memerlukan tempoh pemulihan yang lama. Sebelum pembedahan dan pada peringkat pasca operasi, pesakit juga diberi ubat antihemorrhoidal, yang telah kita bicarakan sebelumnya..

Cara merawat buasir dengan ubat-ubatan rakyat?

Penyembuh rakyat hari ini dapat menawarkan sejumlah cara yang tidak konvensional, dengan bantuan yang mana, menurut mereka, buasir dapat berlalu. Tetapi di sini anda perlu berfikir dengan jelas dan memahami bahawa tidak kira seberapa semula jadi ubat rakyat, ia tidak mempunyai keberkesanan yang mencukupi untuk mengatasi kerucut hemoroid. Oleh itu, jika anda memutuskan untuk mencuba rawatan sedemikian, berjumpa dengan doktor anda terlebih dahulu..

Terdapat kaedah perubatan tradisional berikut untuk merawat buasir:

  • mikrokliser dengan decoctions tumbuhan perubatan (chamomile, yarrow, bawang bawang, kulit kayu oak, calendula dan lain-lain), ekstrak propolis, jus aloe, kentang, bit, dll..
  • mandi. Prosedur ini juga dapat dilakukan dengan infus dan decoctions tumbuhan perubatan, air dingin, larutan kalium permanganat, mumia dan ubat-ubatan semula jadi yang lain;
  • salap yang terdiri daripada lemak babi, mentega, propolis, mumia, madu, jus tumbuhan perubatan dan sayur-sayuran akar, tar dan bahan semula jadi lain;
  • lilin. Suppositori rektum mudah disediakan di rumah. Untuk ini, kentang mentah paling kerap digunakan. Juga, lilin ais sangat popular, yang terbuat dari air, infus dan rebusan tanaman ubat;
  • hirudoterapi - penggunaan lintah perubatan yang mengambil darah dari buasir dan melarutkan pembekuan darah. Kaedah ini mesti dilakukan secara eksklusif oleh pakar..

Oleh itu, saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa lawatan tepat pada masanya ke proctologist bukan sahaja membolehkan anda menghentikan perkembangan penyakit ini, tetapi juga merupakan pencegahan komplikasi yang boleh dipercayai. Oleh itu, jangan cuba mengatasi kerucut buasir sendiri, serahkan perkara ini kepada pakar.

Cara menyembuhkan benjolan buasir luar

Benjolan hemoroid sering menjadi perhatian orang yang mengalami urat varikos di kawasan anorektal. Buasir luar dicirikan oleh lokasi dubur formasi yang rumit, dengan buasir dalaman, nod terletak di dalam organ rektum. Nod tidak berlaku sendiri; pembentukan benjolan selalu menjadi penyebabnya. Pesakit sering menemui proctologist dengan persoalan bagaimana menyembuhkan buasir luar bagaimana membuang benjolan yang sudah mula mengganggu.

Sekiranya anda bimbang tentang buasir luaran, bagaimana pesakit dapat membuang benjolan. Perkara pertama yang perlu anda ketahui adalah bahawa sebarang penyakit mesti dirawat tepat pada masanya agar tidak memburukkan lagi keadaan. Buasir yang dilancarkan sukar dirawat, dan paling sering memerlukan bantuan pembedahan. Untuk terapi tepat pada masanya, anda mesti mendapatkan bantuan pakar proktologi.

Apakah bahaya buasir

Disfungsi vena di kawasan pelvis dipicu oleh peredaran yang lemah disebabkan oleh darah likat dan trombosis. Dalam kes ini, dinding kapal diregangkan, cacat, dan simpul terbentuk. Buasir tidak membiarkan tinja yang dimampatkan mengalir dengan bebas. Buasir diperparah oleh sembelit, jadi dengan najis yang ketat, tisu mukosa rektum cedera, jika node besar, najis tidak dapat keluar dengan bebas. Kotoran yang ketat tidak hanya merosakkan rektum, tetapi juga kerucut hemoroid dengan dubur. Fisur dubur muncul, dan melalui kecederaan pada nod, jangkitan boleh memasuki aliran darah.

Buasir besar yang terletak di dalam usus menyempitkan lumen usus. Mengosongkan menjadi sangat tidak menyakitkan, selalunya, tanpa enema, pesakit tidak boleh mendapatkan banyak perkara. Apabila buasir menjadi teruk, urat keluar dari usus, kadang-kadang tanpa ketegangan. Pada mulanya, lebam menyesuaikan diri sendiri, tanpa terapi tepat pada masanya, dari masa ke masa, lebam sudah berhenti menyesuaikan diri, yang mengancam pesakit dengan pelanggaran urat simpul oleh sfingter.

Knot yang jatuh cedera ketika duduk, berjalan, berdarah, retak.

Tanpa terapi yang mencukupi, komplikasi dapat terjadi dalam bentuk:

  • formasi yang teliti;
  • nekrosis;
  • anemia.

Seperti yang dapat dilihat dari senarai akibat buasir yang serius, pada peringkat terakhir penyakit ini, perlu menghilangkan kerucut buasir dalaman; kadang-kadang proctologists mencadangkan untuk menjalani terapi kompleks jangka panjang.

Rawatan ubat

Bagaimana cara membuang benjolan yang terbentuk dengan buasir secara perubatan? Patologi memberi tindak balas yang lebih baik terhadap rawatan pada awal perkembangannya. Rawatan harus menyeluruh dengan penggunaan kaedah luaran dan dalaman. Pertama sekali, perlu meningkatkan peredaran plasma dengan melegakan dan menguatkan dinding vaskular. Selain meningkatkan kecekapan saluran darah, aliran keluar limfa meningkat, dan bengkak dihilangkan. Semasa rawatan, perlu untuk mengelakkan pecah dan kehilangan darah. Untuk memaksimumkan keberkesanan terapi, rawatan harus diresepkan dan dipantau oleh proctologist yang hadir.

Bagaimana untuk mengurangkan buasir yang dihasilkan, doktor memberitahu setelah pemeriksaan menyeluruh, ujian, pemeriksaan visual dan instrumental. Terapi dipilih berdasarkan keadaan pesakit, setiap kes adalah individu.

Tablet

Bagaimana cara menghilangkan benjolan dengan buasir luaran? Keradangan hemoroid luaran dihilangkan dengan penggunaan ubat oral dalam bentuk tablet atau kapsul. Dana tersebut biasanya diambil bersama dengan ejen tempatan. Skema terapi dipilih oleh proctologist.

Kontraindikasi diperhatikan:

  • patologi teruk buah pinggang dan hati;
  • diabetes.

Detralex

Ejen venotonik yang berkesan untuk menguatkan saluran darah dengan pencegahan pengembangan seterusnya buasir. Detralex mengandungi gisperidin dengan diosmin yang bertujuan untuk menguatkan dinding vaskular, memperbaiki peredaran, melegakan rasa berat dan sakit. Ubat ini berkesan dalam rawatan buasir awal, membantu menghentikan pembentukan nod besar.

Phlebodia600

Ubat tablet berdasarkan diosmin, diresepkan untuk pentadbiran dalaman dengan peredaran darah yang buruk. Ubat ini menghilangkan keradangan pada saluran darah yang rosak. Bermakna tanpa kontraindikasi, terapi 7-21 hari.

Troxevasin

Penyediaan berdasarkan flavonoid, membantu mengurangkan simpul yang terbentuk, melindungi benjolan dari kecederaan dan kerosakan. Tablet diresepkan tiga kali sehari sebelum makan. Keberkesanan terbaik ubat diperhatikan dalam kombinasi dengan asid askorbik.

Bagaimana cara menghilangkan buasir luaran dengan salap? Bentuk ubat antihemorrhoidal yang paling popular adalah salap. Setelah menggunakan ubat tempatan, simpul ditutup dengan filem pelindung, kerengsaan, keradangan hilang, dan retakan kecil dengan luka berdarah sembuh dengan cepat. Formulasi salap menyejukkan nod yang meradang. Produk tidak boleh digunakan pada kulit yang menangis, bernanah atau berdarah secara besar-besaran..

Salap Heparin

Disarankan untuk mengurangkan keradangan, mengurangkan lebam, mengurangkan demam dengan sakit dan gatal. Kesan komposisi diperhatikan sebaik sahaja penggunaannya. Komposisi mengandungi heparin untuk memperbaiki saliran limfa dan penipisan darah. Juga, salap heparin digunakan sebagai ubat anestetik. Kursus terapi adalah 1.5-2 minggu, ubat diresepkan untuk digunakan dalam kompres dan menggosok ke tisu yang rosak.

Lilin

Bagaimana dengan cepat menghilangkan buasir yang terbentuk di rumah? Untuk tujuan ini, pesakit sering menggunakan suppositori rektum. Lebih baik mengambil dana dengan proctologist yang merawat. Supositoria dianggap bentuk dos yang sangat berkesan untuk mengurangkan dan menghilangkan benjolan buasir. Dana tersebut bukan sahaja mengurangkan ukuran simpul, tetapi juga mencegah pendarahan, melegakan bengkak, terbakar dengan gatal.

Proctoglivenol

Venotonik, suppositori analgesik untuk menguatkan saluran darah, melegakan kesakitan, memperbaiki aliran keluar limfa, melegakan bengkak, radang. Penyediaannya mengandungi tribenzoid, yang bertujuan memperkuat dinding vena, mengurangkan kerucut hemoroid. Proctoglivenol mengandungi lidocaine, yang bertindak sebagai anestetik. Supositoria diresepkan untuk buasir yang menyakitkan. 1-3 suppositori dibenarkan setiap hari. Ubat ini disyorkan dalam terapi kompleks dengan penggunaan tambahan salep Proctoglivenol.

Hepatrombin G

Ejen antikoagulan yang berkesan yang memulihkan darah dan saluran darah. Menormalkan platelet, mengurangkan kelikatan, meningkatkan aliran keluar. Dari bahan aktif, komposisi mengandungi heparin untuk mengurangkan ukuran buasir, menghilangkan pembengkakan dan keradangan. Ubat ini diresepkan untuk menghilangkan rasa sakit dengan buasir yang meningkat. Proctologists menetapkan suppositori Hepatrombin g dalam terapi kompleks bersama dengan ubat tempatan dan oral lain.

Resipi rakyat

Bagaimana cara menghilangkan buasir yang meradang di rumah? Untuk tujuan perubatan, mandi dengan komposisi ubat yang sejuk, panas dan hangat digunakan. Untuk barang tersebut, ramuannya adalah kayu cacing, chamomile, calendula, yarrow, eucalyptus. Setelah mandi sitz yang sejuk dalam infus herba, pesakit menyedari peningkatan keadaan mereka yang ketara. Edema hilang, lebam bebas dipasang. Setelah mengurangkan simpul, kawasan anorektal mesti dilincirkan dengan komposisi bakteria.

Tahap awal buasir dengan urat simpul kecil dirawat dengan herba dengan kesan venotonik (biji chestnut kuda). Untuk melegakan keradangan dan menghilangkan pendarahan, kompres disediakan dari gruel kentang parut mentah. Sayuran diparut, dibalut sedikit, gruel dibungkus dengan kain kasa dan digunakan pada kawasan anorektal. Anda boleh melakukan kompres sebanyak 4-6 kali sehari. Anda boleh menyembuhkan luka ringan di rumah dengan menggunakan madu, propolis, lilin..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya langkah konservatif tidak membantu

Bagaimana cara menghilangkan buasir yang membesar tanpa rawatan konservatif? Untuk tujuan ini, doktor mengesyorkan terapi invasif minimum. Untuk ini, tarik, ligasi dengan getah getah atau ketulan ditetapkan. Rawatan invasif minimum disebabkan oleh pertindihan bekalan benjolan besar, kerana ia menjadi lebih kecil dan kemudian mati sepenuhnya.

Sekiranya pesakit mempunyai urat simpul yang terlalu besar, yang sering menjadi radang, pembedahan pembedahan disarankan untuk mengelakkan trombosis. Ini dilakukan dengan menggunakan pisau bedah, sinar laser, atau peralatan ultrasonik. Selepas operasi, luka dijahit, ubat antibiotik, ubat anti-radang diresepkan.

Tindakan pencegahan

Bagaimana membuang benjolan buasir yang membesar di rumah? Lebih baik membuang nod di bawah pengawasan dan dengan cadangan pakar proktologi. Di rumah, anda hanya dapat meringankan keadaan, melegakan kesakitan, ketidakselesaan dan keradangan. Untuk memilih terapi yang berkesan untuk menghilangkan kerucut hemoroid, pendekatan profil dengan rejimen rawatan yang komprehensif diperlukan.

Pemilihan terapi dilakukan secara individu. Ubat-ubatan dipilih dengan mengambil kira ukuran nod, keadaan pesakit, keparahan patologi dan ciri-ciri badan.

Kesimpulannya

Agar tidak perlu menghadapi penyakit tahap lanjut, benjolan yang membesar, berdarah, prolaps, anda harus memperhatikan tanda-tanda pertama buasir tepat pada masanya. Sekiranya anda menjalani pemeriksaan tepat pada masanya oleh proctologist, menjalankan rawatan, maka penyakit ini tidak akan berlangsung pada tahap yang teruk, yang bermaksud mungkin untuk mengelakkan pembedahan.

Cara menghilangkan buasir: gejala dan rawatan nod luaran dan dalaman

Benjolan hemoroid adalah urat bengkak di rektum bawah dubur. Vena, atau lebih tepatnya dindingnya, dengan pelbagai alasan menjadi tipis, lumen meningkat, pembesaran nodular muncul.

Buasir adalah istilah yang digunakan oleh pesakit, dalam perubatan mereka disebut buasir. Mereka menyebabkan ketidakselesaan yang teruk, dan jika tidak ada terapi, mereka mengancam dengan komplikasi serius..

Benjolan hemoroid: penyebab

Terdapat banyak kapilari di saluran dubur - plexus hemorrhoidal. Mereka memberikan pengekalan najis. Apabila tekanan intra-perut meningkat, saluran darah membengkak, menutup dubur. Dengan peningkatan tekanan intra-perut yang kerap, dinding pembuluh darah cacat, buasir muncul.

Menurut statistik, 50-65% orang menunjukkan peningkatan formasi vena, tetapi pada tahap yang berbeza-beza. Terdapat dua jenis buasir, dalaman dan luaran. Mereka berbeza di lokasi dan mekanisme perkembangan (patogenesis) penyakit.

SpesifikasiDalamanLuar
LokasiBuasir terletak di dalam lumen usus.Nodul terdapat di bawah kulit garis gigi pada hujung saluran pencernaan (kulit di sekitar dubur).
PatogenesisPembentukan kavernosa yang diperbesar terbentuk di rahim. Di bawah pengaruh pelbagai faktor, pembentukannya meningkat, buasir dalaman muncul.Kerana pelanggaran aliran darah di dinding korpora cavernosa yang terletak di bawah kulit di sekitar dubur, perubahan terbentuk. Serat kolagen yang lemah menyebabkan pembengkakan urat membengkak ke luar.

Terlepas dari lokasinya, buasir timbul untuk satu sebab:

  • sembelit berterusan;
  • duduk di tandas untuk waktu yang lama, misalnya, dengan surat khabar, telefon;
  • aktiviti fizikal yang rendah;
  • kerja tidak aktif;
  • berat badan berlebihan;
  • mengangkat berat;
  • kehamilan yang teruk atau berganda;
  • melahirkan anak - dalam proses seorang wanita mendorong, tekanan intra-perut sangat meningkat.

Risiko pembentukan kerucut hemoroid meningkat apabila terdapat tumor pada organ pelvis, jangkitan usus.

Gejala prolaps benjolan hemoroid

Dalam bentuk penyakit kronik, pleksus vena bertambah besar, bergerak ke bawah dan jatuh. Selalunya orang pergi ke doktor pada tahap kehilangan benjolan. Benjolan buasir keluar kira-kira 5 tahun selepas manifestasi pertama bentuk buasir kronik.

Keluar urat yang cacat ke luar disertai dengan gejala yang sukar diabaikan:

  • Pada mulanya, buasir keluar hanya semasa pergerakan usus, mengangkat berat, batuk yang berpanjangan.
  • Sensasi badan asing di dubur. Pada peringkat awal, dengan ketegangan otot, lebam diatur kembali.
  • Dinding bersentuhan dengan pakaian ketika berjalan, buang air besar, menyebabkan sensasi yang menyakitkan.
  • Bimbang tentang gatal dubur, terutamanya ketika cuaca panas.
  • Dinding simpul menjadi nipis, cacat, dan berdarah. Pertama, darah dijumpai di dalam najis, kemudian ketika berjalan, ketegangan otot perut.

Buasir yang jatuh mudah dijangkiti. Gejala pertama komplikasi berjangkit adalah kesakitan teruk, rasa panas di kawasan dubur.

Bagaimana membetulkan sendiri buasir

Anda boleh membetulkan kerucut sendiri hanya pada peringkat awal..

Anda perlu melakukan manipulasi dengan berhati-hati, mengikuti arahan:

  • Prosedur dilakukan selepas buang air besar.
  • Basuh dubur dan tangan dengan teliti.
  • Sarung tangan perubatan diletakkan di tangan.
  • Kawasan yang terkena dirawat dengan agen antihemorrhoidal untuk kegunaan luaran. Salap dan gel mempunyai kesan anti-radang, anestetik, melegakan kesakitan dan melembapkan dengan baik.
  • Jadilah dengan mengangkat sebelah kaki ke tepi bilik mandi atau kerusi. Dengan jari satu tangan, mereka menyebarkan punggung, dengan tangan yang lain, perlahan-lahan meletakkan benjolan kembali ke dubur.
  • Setelah menetapkan, anda perlu berbaring dengan tenang selama 15-20 minit.

IA PENTING UNTUK TAHU! Pakar proctologi tidak mengesyorkan melakukan pengurangan itu sendiri!

Tindakan tidak profesional boleh menyebabkan kerosakan mukosa, pembentukan fisur dubur, pendarahan.

Kaedah untuk rawatan buasir

Rawatan buasir adalah kompleks prosedur yang bertujuan untuk menghilangkan gejala, mencegah kambuh dan komplikasi:

  • Diet.
  • Kursus ubat untuk kegunaan luaran dan dalaman.
  • Pembuangan buasir secara pembedahan.

Terapi yang ditetapkan oleh doktor mesti diselesaikan sepenuhnya. Pengurangan simptom tidak bererti penyakitnya sudah reda..

Diet untuk buasir

Tidak ada jadual perubatan khusus (diet) untuk buasir.

Pencetus utama (faktor yang memprovokasi) penyakit ini adalah fungsi usus yang tidak betul, pemakanan harus membantu mengembalikan fungsi saluran pencernaan.

  • Kemasukan makanan yang meningkatkan pergerakan dan meningkatkan pergerakan usus: sayur-sayuran, makanan bakar, minuman susu yang ditapai.
  • Makan makanan berserat tinggi setiap hari. Serat melembutkan najis, membantu mengelakkan ketegangan yang memburukkan lagi gejala buasir.
  • Buasir kronik boleh menyebabkan anemia. Diet termasuk makanan yang kaya dengan zat besi: daging lembu, tuna, kacang merah, bayam.
  • Kecualikan makanan berlemak, pedas, daging asap, coklat, keju.

Mereka sering makan (4-5 kali sehari) dalam bahagian kecil. Minum banyak air, sekurang-kurangnya 1.5 liter.

Ubat untuk kerucut hemoroid

Ubat diresepkan pada peringkat pertama patologi. Mereka membantu mengurangkan keparahan kesakitan, keradangan, pendarahan..

Petunjuk untuk terapi konservatif:

  • perubahan kecil dalam struktur nod;
  • gejala yang menyakitkan;
  • perkembangan buasir yang cepat;
  • persiapan untuk pembedahan dan tempoh pemulihan;
  • kontraindikasi untuk pembedahan.

Terapi ubat boleh merangkumi ubat berikut:

  • Angioprotectors. Mereka menghilangkan rasa sakit di kawasan dubur, mempromosikan pertumbuhan semula, dan mengurangkan keradangan. Mengurangkan keanjalan urat, meningkatkan peredaran darah dalam darah (Parembal, Venarus).
  • NSAID. Mereka mempunyai kesan analgesik, anti-radang, mencegah pembentukan gumpalan darah (Texared, Butadion).
  • Pencahar (Laxigal).
  • Ejen sclerosing. Urat cacat "parut" (Ethoxysclerol).

Suppositori, salap antihemoroid (Posterisan, Relief Advance), dalam kebanyakan kes, adalah anestetik tempatan. Penggunaan mereka sebagai alat bebas tidak berkesan..

Teknik invasif minimum untuk menghilangkan buasir

Radikal pemotongan buasir adalah kaedah klasik rawatan pembedahan buasir. Tetapi penggunaannya dikaitkan dengan komplikasi pasca operasi, termasuk rasa sakit, pendarahan, yang membawa kepada tempoh pemulihan yang berpanjangan. Ini mendorong pengembangan kaedah dengan kaedah yang kurang menyakitkan dan pemulihan yang lebih cepat..

Rawatan invasif minimum untuk buasir:

  • Ligation - penggunaan cincin lateks.
  • Sclerotherapy suntikan - suntikan ubat sclerosing ke dalam nod.
  • Elektrokoagulasi - kauterisasi pedikel vaskular nod dengan arus elektrik.
  • Cryosurgery - penyingkiran nod dengan nitrogen cair.

Kaedah optimum dipilih dengan mengambil kira perjalanan penyakit ini, adanya kontraindikasi.

Rawatan buasir lanjut

Buasir adalah masalah yang sukar, orang malu untuk memberitahu sesiapa tentangnya. Penyakit bermula, menjadi teruk. Pada peringkat terakhir, kaedah rawatan invasif minimum sama ada dikontraindikasikan atau mempunyai sedikit kesan.

Dengan pembesaran urat simpul yang diperbesar, tidak disetujui, hemorrhoidectomy ditunjukkan - penghapusan buasir dengan alat pemotong. Operasi dilakukan di hospital dan memerlukan rawatan di hospital sekurang-kurangnya 4 hari.

Pencegahan buasir

Risiko pembentukan buasir dikurangkan dengan ketara sekiranya langkah pencegahan diambil:

  • Pemakanan yang betul, peningkatan diet serat, sayur-sayuran, buah-buahan.
  • Senaman sederhana: berjalan, bersenam.
  • Satu kali buang air besar - pergi ke tandas memerlukan sedikit masa.
  • Penjagaan kebersihan yang betul untuk kawasan dubur.
  • Mengelakkan senaman fizikal yang berlebihan, mengangkat beban.

Kemunculan buasir menunjukkan keadaan penyakit yang lanjut. Tetapi patologi dipelajari dengan baik dan dapat disembuhkan dengan berjaya di mana-mana peringkat. Perkara utama adalah jangan cuba merawat lebam sendiri, tetapi tetap berjumpa doktor.

Bagaimana dan apa yang hendak membuang nod dan buasir di rumah?

Kerucut hemoroid terbentuk kerana dua sebab utama: genangan aliran darah kawasan dubur, rektum, ditambah - degenerasi alat injap vena kawasan anorektal dengan perubahan patologi pada dinding vaskular korpora cavernosa rektum.

Penyebab kemunculan buasir

Setiap orang mempunyai rongga gua perianal sejak lahir, fungsi utama formasi adalah untuk mengatur aliran masuk dan aliran darah untuk membantu sfinkter dubur mengekalkan bahan dan gas tinja di rektum.

Lama kelamaan, faktor negatif mengubah kerja rongga, menyumbang kepada pembentukan buasir. Buasir boleh diprovokasi oleh:

  • usaha fizikal yang berlebihan, menyebabkan peningkatan tekanan intra-perut, aliran darah ke organ pelvis;
  • gaya hidup tidak aktif, ketidakaktifan fizikal, memprovokasi genangan dan keradangan rongga;
  • sembelit atau cirit-birit berterusan, menjengkelkan atau trauma mukosa rektum dengan najis padat;
  • diet tidak seimbang dengan dominasi pedas, berlemak, goreng, masin, yang memberi kesan negatif terhadap kerja mukosa usus;
  • kehamilan dalam 80% kes menjadi faktor yang memprovokasi buasir kerana tekanan berterusan oleh janin yang tumbuh pada saluran pelvis kecil dan pergerakan terhad ibu hamil (keadaan bertambah buruk dengan percubaan melahirkan anak).

Benjolan buasir dapat merangkak dengan penyalahgunaan alkohol, merokok berterusan, ketagihan kopi berlebihan, minuman tenaga yang merangsang peredaran darah di rongga.

Gejala ketika buasir keluar

Kerucut buasir yang terbentuk dapat dilokalisasi di dalam rektum atau di luar dubur, terdapat beberapa tahap perkembangan. Terdapat pembentukan nod laten, yang praktikalnya tidak simptomatik, tetapi walaupun pada peringkat penyakit ini, anda dapat memperhatikan gejala - perasaan tidak selesa di dubur, perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap, kehadiran badan asing di rektum, gatal berulang, pembakaran, jejak darah di atas kertas tandas.

  1. Tahap pertama dicirikan oleh palpasi node semasa pemeriksaan rektum pesakit, sedikit pemotongan tanpa rasa sakit;
  2. Ciri tahap kedua adalah prolaps buasir secara spontan pada masa buang air besar dengan pengurangan diri selepas pergerakan usus;
  3. Pada tahap ketiga, usaha sekecil mungkin (bersin, misalnya) cukup untuk simpul jatuh di luar dubur, dia sendiri tidak lagi dapat kembali ke tempatnya, pesakit menolongnya dengan tangannya;
  4. Pada peringkat keempat, node mengalir keluar dari rektum dalam kelompok, tidak terkawal, berdarah, mengancam dengan komplikasi serius (trombosis, pelanggaran, nekrosis, sepsis), memerlukan campur tangan perubatan segera.

Buasir luar mudah dilihat sekaligus, kerucut rektum memerlukan pemeriksaan tambahan. Kunci untuk terapi yang berjaya adalah lawatan tepat pada masanya ke proctologist.

Diagnostik

Algoritma untuk mendiagnosis buasir adalah mudah, ia terdiri dalam pemeriksaan berurutan zon anorektal pesakit dengan cara yang sederhana, walaupun kadang-kadang tidak sangat menyenangkan. Walaupun terdapat hubungan intim dan ketidakselesaan tertentu, pemeriksaan harus dilakukan dengan serius, jika tidak, komplikasi serius mungkin timbul, jika tidak diperiksa, diagnosis yang salah, memperburuk penyakit bersamaan somatik.

Pemeriksaan dilakukan oleh seorang proktologis, sebagai peraturan, di kerusi ginekologi atau dalam posisi siku lutut di sofa. Urutan manipulasi adalah seperti berikut:

  • pengumpulan anamnesis, pemeriksaan fizikal;
  • UAC, OAM, biokimia - pemeriksaan kesihatan umum pesakit;
  • pemeriksaan luaran zon anorektal;
  • menguji bar dubur untuk refleks dubur yang diawetkan;
  • pengenalan fisur anorektal;
  • pemeriksaan jari;
  • anoskopi, yang membolehkan anda melihat hingga 12 cm rektum;
  • sigmoidoscopy memvisualisasikan rektum pada ketinggian hingga 25 cm;
  • kolonoskopi atau irrigoskopi dilakukan hanya mengikut petunjuk;
  • FGDS - jika terdapat kecurigaan penglibatan dalam proses patologi bahagian atas sistem pencernaan;
  • Ultrasound organ perut.

Dalam 30%, pemeriksaan klinikal dan makmal yang lengkap memungkinkan untuk mengenal pasti bukan sahaja penyakit rektum, dubur, tetapi juga untuk mendiagnosis sumber pendarahan laten, neoplasma jinak, malignan.

Ciri rawatan

Terdapat beberapa cara bagaimana merawat buasir yang terbentuk atau baru, tetapi yang utama adalah terapi patogenetik, yang dirancang untuk menghilangkan masalah dalam sistem pencernaan, dispepsia, dan sembelit. Ini termasuk terapi diet, persediaan enzim, sistemik, agen luaran untuk rawatan buasir.

  • Pada peringkat awal proses patologi, peningkatan nada (dengan ketahanan terhadap rawatan - gabungan) dapat digunakan sebagai monoterapi ubat;
  • Bermula dari peringkat kedua, rawatan simptomatik digunakan: analgesik, anti-radang;
  • Berisiko komplikasi, rawatan anti-trombotik ditetapkan: antikoagulan sistemik, salap.

Anda boleh menyembuhkan lebam dari buasir dengan bantuan latihan fizikal khas yang menguatkan otot rektum, dubur, zon anorektal: berenang, berjalan, berlari, bermain ski, yoga.

Terapi diet

Rawatan utama untuk mengembangkan, memburukkan atau terus berkembang buasir adalah diet. Anda perlu menyesuaikan diet supaya pergerakan usus tetap teratur, lembut. Untuk melakukan ini, menu harian merangkumi makanan yang mengandungi serat, serat makanan pukal: dedak gandum (2 sudu / hari), produk susu yang ditapai, wortel, buah ara, biji rami, prun, rumput laut, bit.

Dengan perkembangan buasir, yang berikut tidak termasuk dalam penggunaan: makanan goreng, asap, pedas, masin dan berlemak, daging berlemak, ikan, unggas, roti putih, roti bakar, gula-gula, pasta, keju keras, kubis putih, lobak, lobak, kacang merah, anggur - segala yang menimbulkan perut kembung, sembelit, pembentukan batu tinja.

Prinsip pemakanan adalah mudah:

  • pengambilan makanan pecahan (5-6 kali / hari), dalam bahagian kecil, hanya dalam bentuk suam;
  • puasa dilarang sama sekali;
  • keseimbangan minum yang dikira dengan betul (40 ml air tulen per kilogram berat badan);
  • melepaskan alkohol, merokok;
  • penggunaan sayur-sayuran, jus buah sebagai bahan tambahan air.

Untuk kemudahan pesakit, persiapan telah dikembangkan yang dapat menggantikan produk semula jadi dengan mekanisme tindakannya, memelihara mikroflora usus normal: laktulosa, Agiolax atau Fiberlax.

Ubat sistemik

Hari ini, dalam proktologi, terdapat banyak kaedah bagaimana menghilangkan benjolan yang terbentuk dengan buasir dengan bantuan ubat. Hanya ada satu prinsip - rawatan harus menyeluruh, menggunakan kaedah luaran dan dalaman.

Tujuan ubat sistemik adalah untuk meningkatkan peredaran mikro, melegakan dan menguatkan dinding vaskular. Rejimen rawatan adalah secara individu, tetapi tidak ada perbezaan mendasar dalam rawatan kerucut buasir pada lelaki dan wanita. Tablet dari kumpulan yang berbeza digunakan. Tablet menunjukkan keberkesanan maksimum pada peringkat awal penyakit hemoroid..

Venotonik

Tujuan menetapkan venotonik adalah untuk mengimbangi aliran masuk dan aliran darah ke dalam badan rektum dengan meningkatkan nada kapilari. Yang paling popular adalah:

  • Detralex (analog domestik Venarus). Persediaan berdasarkan bioflavonoid diosmin dan hesperidin menunjukkan keupayaan untuk menghilangkan rasa sakit, keradangan, kegatalan tisu anorektal, meningkatkan kebolehtelapan vaskular, memulihkan struktur saluran darah.
  • Phlebodia 600 - ubat dari kumpulan diosmin dengan kesan tonik dan anti-radang yang ketara;
  • Vasoket - ubat dengan sifat anti-radang, melegakan genangan kawasan anorektal, meningkatkan peredaran mikro, mengurangkan kebolehtelapan vaskular.

Angioprotectors

Di antara ubat-ubatan yang mempunyai sifat angioprotectors yang memulihkan dinding vaskular, aliran darah serantau, peredaran mikro, merangsang pertumbuhan semula selaput lendir yang rosak, dalam rawatan kerucut dengan buasir, yang paling berkesan diakui:

  • Troxevasin adalah ubat dari kumpulan rutin dengan sifat antioksidan, venoprotector, mampu menghentikan keradangan, sakit, mengembalikan keanjalan dinding vaskular, dan meningkatkan peredaran mikro kawasan anorektal. Begitu juga, Troxerutin, Askorutin, Venoruton bertindak.
  • Vasonite adalah angioprotector dari kumpulan pentoxifylline: ia menghidupkan semula buasir, mengembang kapilari, meningkatkan nutrien dan bekalan oksigen ke tisu, membetulkan kelikatan darah;
  • Normoven adalah angioprotector multivitamin semula jadi dengan sifat antioksidan, pembetulan dinding vaskular, kelikatan darah, regenerasi.

Hemostatik

Hemostatics - sekumpulan pil anti-hemorrhoidal yang mampu menghentikan urat simpul dengan keparahan yang berbeza-beza, mencegah perkembangan anemia. Ia:

  • Dicinon - ubat berdasarkan etamsylate, menunjukkan keupayaan untuk membetulkan pembekuan darah dengan buasir pendarahan, menormalkan peredaran mikro zon anorektal dan kebolehtelapan dinding vaskular;
  • Litovit B - suplemen makanan hemostatik berdasarkan zeolit, mempunyai sifat hemostatik, astringen, antiseptik, disinfektan, anti-radang, menormalkan pencernaan, rektum mikroflora, memulihkan struktur urat;
  • Proctonis adalah hemostatik semula jadi dengan tindakan anti-radang, regenerasi, melegakan kekejangan dubur, menentang jangkitan sekunder, menormalkan sistem pencernaan.

Selain itu, NSAID (Nimesil, Ibuprofen, Voltaren), julap (Senade, Guttalax, Duphalac), dan ubat simtomatik lain digunakan sebagai terapi sistemik yang berkaitan dengan kerucut hemoroid. Di antara kontraindikasi, perhatian diberikan kepada fungsi ginjal dan hati yang teruk, diabetes mellitus, intoleransi individu terhadap komponen.

Senarai salap dan supositoria yang berkesan

Dalam terapi kompleks penyakit hemoroid, salap dan supositoria dalam rawatan kerucut hemoroid dirancang untuk melegakan manifestasi keradangan tempatan, menghentikan gatal-gatal, pembakaran, sakit, pendarahan. Pada masa yang sama, agen luaran bertindak melalui sentuhan, oleh itu mereka mencapai kesan cepat. Keadaan yang sangat diperlukan untuk penggunaan agen luaran mestilah permukaan yang bersih untuk menggunakan ubat, anda tidak boleh melincirkan benjolan buasir, jika basah, musim panas, berdarah dengan teruk.

Suppositori berikut dianggap paling berkesan:

  • Line Relief (Relief, Relief Advance, Relief Ultra, Relief Pro) - persediaan berdasarkan minyak hati hiu atau mentega koko bertindak sebagai hemostatics, anti-inflamasi, analgesik, dinding kapilari tonik, astringen, agen regenerasi;
  • Procto-Glivenol - venotonik untuk melegakan kesakitan, peningkatan aliran keluar limfa, melegakan keradangan, pendarahan, menghilangkan bengkak;
  • Hepatrombin dan Hepatrombin G - ubat yang memulihkan darah dan saluran darah, menormalkan sintesis platelet, mengurangkan kelikatan darah, menyeimbangkan aliran keluarnya dari gua;
  • Ultraproct dengan cepat melegakan keradangan kerana adanya hormon dalam dua bentuk, melegakan kegatalan, sakit, reaksi alahan;
  • Proctosan adalah ubat bius dari kumpulan NSAID dengan sifat regeneratif kerana agen astringen;
  • Natalsid - hemostatik dengan kesan analgesik.

Garam, salap, krim, gel berikut sangat diminati dalam rawatan kerucut hemoroid:

  • Salap Heparin - antikoagulan dengan sifat antipiretik, analgesik, anti-radang, yang meningkatkan saliran limfa dari zon anorektal, mengurangkan jumlah nod;
  • Bezornil - penghilang rasa sakit antiseptik;
  • Posterisan forte adalah imunomodulator dengan sifat regeneratif, menekan keradangan, menghentikan perkembangan patologi;
  • Aurobin adalah salap hormon dengan kesan anti-radang dan analgesik yang kuat, merangsang pertumbuhan semula buasir yang rosak, mencegah alahan;
  • Melegakan dalam bentuk salap - mempercepat pertumbuhan semula, menghentikan pendarahan dari nod, meningkatkan imuniti tempatan.

Kaedah operasi

Teknik invasif minimal atau pembedahan radikal digunakan dalam dua kes: dengan tidak berkesannya terapi konservatif pada tahap awal perkembangan penyakit hemoroid atau dengan buasir lanjut.

Teknik invasif yang minimum membolehkan penyingkiran kerucut hemoroid tanpa anestesia umum, tidak memerlukan pemulihan jangka panjang, dapat diterima dengan baik oleh pesakit, kerana praktikalnya tidak menyakitkan, tidak menyebabkan komplikasi serius, tetapi tidak menjamin terhadap kambuh..

Pembuangan buasir klasik adalah operasi traumatik yang dilakukan di bawah anestesia umum, memerlukan pemulihan jangka panjang, tetapi secara praktikalnya tidak berulang. Inti dari sebarang campur tangan pembedahan adalah pemotongan lengkap benjolan hemoroid atau penyumbatan bekalan kuasa rongga, diikuti dengan kematian nod, penyingkiran sisa di luar dengan cara semula jadi.

Terdapat beberapa jenis operasi:

  • lateks ligation - membalut pangkal simpul dengan cincin lateks untuk mengeluarkannya dari aliran darah normal;
  • skleroterapi - pengenalan sklerosant ke dalam kapal yang memberi makan benjolan, yang menempel pada dinding arteri, diikuti oleh kehancuran akibat penyumbatan daya;
  • pembekuan inframerah - pembasmian saluran darah dengan pembekuan protein dinding vaskular, menghentikan pendarahan, menyekat pemakanan;
  • laser moxibustion - analog inframerah menggunakan pancaran cahaya dari laser;
  • dearterisasi - ligasi berurutan semua kapal yang memberi makan rongga, kaedah yang boleh dipercayai, praktikalnya tidak memberikan kambuh, tetapi memerlukan peralatan mahal, kelayakan tinggi pakar bedah;
  • hemorrhoidectomy - pemotongan simpul klasik mengikut Milligan-Morgan atau Longo, tanpa kambuh, tetapi dengan tempoh pemulihan yang panjang (sehingga 1.5 bulan).

Resipi rakyat

Di rumah, benjolan buasir yang meradang boleh

dikeluarkan dengan bantuan ubat-ubatan rakyat, yang merangkumi: decoctions untuk pentadbiran oral, mandi sitz dengan ramuan perubatan, salap dan supositoria buatan sendiri, kompres losyen, mikrokliser.

Merebus

Hari ini teh herba boleh dibeli di mana-mana farmasi. Murah dan berkesan, mereka menyelesaikan dua masalah: mereka menghentikan gejala negatif buasir, menormalkan rongga hemoroid. Satu ciri adalah penggunaan ramuan yang sama untuk rawatan luaran (mandi, losyen, mikrokliser) dan dalaman. Paling popular: burung, lada atau ular knotweed, dogwood, chamomile, aloe, burdock, mullein, yarrow, eucalyptus.

Decoctions disiapkan dengan satu cara: bahan mentah diseduh dengan air mendidih, ditekankan, disaring dan digunakan sebagaimana mestinya. Berikut adalah beberapa contoh:

  • Merebus mullein digunakan untuk merawat gumpalan buasir dengan rasa sakit, sembelit, dan pendarahan. Infus mudah disediakan, tetapi langkah berjaga-jaga harus diambil kerana biji herba beracun. Ambil 1 sudu besar bunga kering dan tuangkan segelas air mendidih di atasnya. Tahan beberapa jam. Mereka minum beberapa bahagian, dan ketika digunakan untuk mandi sitz, keseluruhan penyelesaian diperlukan sekaligus.
  • Menghentikan pendarahan yarrow. Anda memerlukan 2 sudu besar herba dan satu liter air. Penyelesaiannya direbus selama 10 minit, disejukkan, ditapis. Untuk pemberian oral, mereka minum hingga 400 ml setiap hari, menggunakan segelas untuk mandi - di lembangan air sejuk, tempoh duduk dengan dubur yang ditutup sepenuhnya dengan air tidak lebih dari 20 minit.
  • Akarnya digunakan dalam burdock. Merebus daripadanya melegakan keradangan dan kesakitan di kawasan anorektal, mendorong penyembuhan retakan di dubur. Akar dibasuh, dikupas, dihancurkan, direbus dalam satu liter air hingga keperangan. Sejukkan, tapis, minum setengah gelas dua kali sehari. Segelas ditambahkan ke dalam air untuk kompres, mandi, tapal.

Kompres Aloe

Jus lidah buaya sangat popular: menyembuhkan luka, melegakan keradangan, menghentikan pendarahan, dan mencegah penambahan jangkitan sekunder apabila digunakan secara luaran. Daun tanaman berusia tiga tahun berkesan, mereka dihaluskan, bubur yang dihasilkan disebarkan pada serbet dan disapukan pada simpul yang meradang dalam bentuk kompres. Gunakan jus tanaman yang baru diperah, pelincir buasir dengannya.

Lilin rumah

Supositoria dipotong dari ubi kentang, bit, yang disediakan dari propolis, madu, kaldu chamomile, kayu cacing, kulit kayu oak, yang dibekukan. Gunakan daun lidah buaya yang dimasukkan ke dalam dubur pada waktu malam.

Suppositori rektal menghentikan pendarahan dari dubur, melegakan kesakitan, keradangan, gatal-gatal, dan kegatalan. Buasir dalaman dapat dihentikan dengan supositoria yang terbuat dari kapur kering atau madu soba.

Salap buatan sendiri

Salap di rumah disediakan berdasarkan lilin lebah, lemak babi, minyak sayuran, decoctions herba perubatan. Berikut adalah beberapa contoh:

  • Adalah mungkin untuk menghentikan keradangan buasir dengan bantuan liniment berdasarkan 100 g minyak zaitun, 25 g madu, jumlah lilin lebah yang sama, dua sachet streptocide. Setelah mencampurkan bahan-bahan tersebut, mereka dipanaskan dalam mandi air, disejukkan dan disapukan ke kawasan yang terkena..
  • Madu tulen secara bebas menghilangkan gatal-gatal, rasa terbakar, rasa tidak selesa di dubur, dengan penambahan buckthorn laut, sifat semula jadi komposisi dipertingkatkan.
  • Untuk melegakan kesakitan, menjana semula selaput lendir, gunakan salap propolis: 15 g produk per 100 g minyak zaitun. Campuran dipanaskan dalam mandi air hingga konsistensi homogen, berkeras selama kira-kira dua jam, melumasi kawasan yang meradang hingga 8 kali / hari.

Kaedah yang terbukti bagaimana dengan mudah dan cepat menghilangkan benjolan buasir yang meradang di rumah - tampon dengan propolis, yang diresapi dengan komposisi propolis, madu, minyak sayuran, lilin, dimasukkan ke dalam dubur sebelum tidur.

Cara membetulkan buasir?

Adalah mungkin untuk membetulkan urat simpul hingga tahap 4 penyakit ini. Terdapat beberapa cadangan mudah mengenai cara menghilangkan buasir tahap 2-3 menggunakan pengurangan jari:

  • basuh tangan anda dengan bersih, rawat dengan antiseptik, pakai sarung tangan steril;
  • pelincirkan kawasan yang terkena dengan salap troxevasin atau heparin untuk mengurangkan kesakitan;
  • berlutut, bengkok ke hadapan;
  • simpul yang dijatuhkan dengan jari yang dilumurkan dengan jeli petroleum, tekan ke dubur, tekan punggung dengan erat, dan lepaskan jari
  • berbaring di belakang anda, berbaring di sana selama setengah jam;
  • basuh diri anda dengan air sejuk atau mandi dengan air suhu bilik, yang dapat mengurangkan kesakitan dan mencegah kemungkinan jangkitan;

Anda boleh memberi enema untuk mengosongkan usus jika perlu..

Buasir pada wanita hamil

Dalam 80% kes, kehamilan menimbulkan buasir, tetapi kebanyakan ubat tidak sesuai untuk ibu hamil dan menyusui. Oleh itu, adalah mustahak untuk menormalkan mood, jangan bimbang, betul pemakanan, keteraturan pergerakan usus, dan hanya dengan izin doktor, gunakan agen luaran yang tidak berbahaya bagi ibu dan janin: Troxevasin, Bezornil, Fleming, Ichthyol, Levomekol, Sea buckthorn oil.

Pencegahan

Buasir dapat dicegah dengan berbagai langkah, termasuk:

  • pematuhan diet;
  • diet minum yang betul;
  • keteraturan pergerakan usus, kekurangan sembelit;
  • gaya hidup aktif, memerangi hypodynamia;
  • penolakan tabiat buruk;
  • pematuhan dengan peraturan kebersihan intim;
  • pemeriksaan perubatan tahunan.

Mengikuti peraturan kerja dan kehidupan yang sederhana akan membantu mencegah perkembangan buasir, pemburukannya, kambuh.

Labah-labah vaskular pada wajah pada kanak-kanak

Apa yang lebih baik Antistax atau Detralex?