Doktor mana yang harus dihubungi untuk buasir?

Doktor mana yang merawat buasir? Pada dasarnya, soalan-soalan ini dimulakan oleh orang-orang yang menghadapi gejala penyakit ini, yang tidak dapat mereka atasi sendiri. Anda tidak boleh menangguhkan perjalanan ke pakar, dalam keadaan apa pun, anda tidak boleh menyangka penyakit ini akan hilang sendiri. Ia tidak akan berlaku. Kegagalan bertindak akan memburukkan lagi gejala dan menghidap penyakit. Lama kelamaan, buasir masih akan berkembang menjadi tahap yang lebih akut..

Pakar membahagikan penyakit ini kepada 4 peringkat. Sekiranya anda mengetahui tepat pada masanya doktor mana yang merawat buasir pada wanita dan lelaki, segera mulakan terapi, maka pada dua peringkat pertama anda akan dapat mengalahkan penyakit ini dengan ubat-ubatan. Sekiranya anda menangguhkan lawatan ke pakar, maka buasir akan berlanjutan dan sangat sukar untuk menyembuhkannya pada 3 peringkat dengan tablet, supositoria dan salap, dan mustahil pada 4 tahap. Dalam kes lanjut, anda harus menyingkirkan penyakit ini dengan meminta bantuan pakar bedah.

Mengapa buasir muncul? Siapa yang berisiko?

Seperti banyak penyakit lain, buasir muncul kerana kecenderungan genetik. Selain itu, sejumlah faktor negatif boleh menjadi penyebab perkembangan penyakit ini. Khususnya, diet yang tidak sihat, penyalahgunaan alkohol, merokok, kerja pejabat yang tidak aktif, atau sebaliknya pekerjaan yang berkaitan dengan mengangkat berat badan. Semua ini memprovokasi perkembangan penyakit..

Apabila anda mengetahui doktor mana yang merawat buasir pada lelaki atau wanita, dan meminta pertolongan dari pakar, hampir pasti perkara pertama yang akan disarankannya untuk mempercepat proses penyembuhan adalah dengan mengkaji semula diet dan bermain sukan..

Pada prinsipnya, sesiapa sahaja boleh mendapat penyakit ini. Walau bagaimanapun, wanita yang mengandung anak berisiko. Sejak dalam tempoh kehamilan, rahim yang tumbuh mulai memberi tekanan pada pembuluh darah, masalah dengan najis (sembelit) sering timbul, dan sebagai akibatnya, buasir muncul. Walaupun buasir tidak muncul semasa kehamilan, ada kemungkinan penyakit ini akan bermula setelah melahirkan..

Siapa yang merawat buasir pada wanita, doktor mana? Sekiranya penyakit itu ringan, maka pakar yang memimpin kehamilan boleh merawat wanita hamil. Sebagai peraturan, pakar sakit puan mungkin mengesyorkan ubat-ubatan yang selamat untuk ibu dan janin yang hamil, dan akan memberitahu anda cara menyesuaikan diet. Sekiranya penyakit itu berlanjutan, maka wanita hamil akan diberikan rujukan kepada proctologist.

Sekiranya seorang wanita mempunyai risiko mendapat buasir semasa kehamilan, maka lelaki menderita buasir kerana profesionnya. Hampir semua pemandu profesional lambat laun menghadapi buasir.

Gejala penyakit. Bila hendak mula membunyikan penggera?

Gejala perkembangan penyakit yang paling jelas adalah penampilan darah di dalam najis atau di atas kertas tandas. Sekiranya anda tidak segera mengetahui siapa yang merawat buasir pada lelaki, doktor mana, dan tidak memulakan memerangi penyakit ini tepat pada masanya, gejala lain akan muncul. Kesakitan yang teruk, gatal-gatal di dubur, pembengkakan di dubur mungkin bermula, buasir luar akan muncul, buasir akan mulai gugur, pendarahan akan semakin meningkat dari masa ke masa dan anemia dapat berkembang. Gejala apa yang akan mengganggu anda bergantung pada jenis buasir yang bermula - dalaman atau luaran.

Semakin cepat anda mengetahui doktor mana yang merawat buasir pada wanita, lelaki, dan memulakan terapi, semakin cepat anda akan menyingkirkan penyakit ini..

Pakar mana yang menangani masalah halus ini?

Pakar yang merawat buasir dipanggil proctologist. Namun, tidak setiap poliklinik mempunyai doktor yang merawat buasir pada lelaki dan wanita. Kadang kala, untuk memulakan rawatan, anda mesti berjumpa dengan ahli terapi. Bergantung pada kerumitan penyakit ini, ahli terapi akan memulakan rawatan sendiri atau menulis rujukan kepada proctologist di klinik lain.

Kadang-kadang ke arah itu mungkin ada konsultasi bukan dengan proctologist, tetapi dengan koloproctologist. Sebenarnya, kelayakan kedua-dua pakar ini hampir sama, hanya yang dimiliki oleh pakar kolonoproctologi yang agak luas..

Sekarang sudah jelas doktor mana yang merawat buasir pada lelaki dan wanita, anda perlu memikirkan apa yang perlu anda persiapkan.

Apa yang diharapkan dari lawatan ke doktor?

Sekiranya anda memutuskan untuk membuat temu janji dengan pakar, anda mesti segera mempersiapkan diri secara psikologi untuk apa yang menanti anda.

  • Pada temu janji pertama, doktor yang merawat buasir pada lelaki dan wanita akan menemu ramah pesakit.
  • Berdasarkan data yang diperoleh, suatu rancangan tinjauan individu akan dibuat. Kemungkinan besar, arahan akan ditulis untuk penghantaran ujian - darah, air kencing, tinja, ECG, FGDS. Kolonoskopi juga perlu dilakukan. Ujian ini juga akan membantu menentukan sama ada pembedahan diperlukan..
  • Setelah mendapat maklumat terperinci mengenai pesakit dan keadaan kesihatannya, doktor yang merawat buasir pada lelaki dan wanita akan menuliskan rejimen rawatan..
  • Sekiranya operasi perlu dilakukan, pakar koloproktologi akan dapat melaksanakannya sendiri. Sekiranya, bagaimanapun, terdapat terapi ubat yang mencukupi, maka sepanjang kursus ini, pakar akan memerhatikan pesakit dan menyesuaikan rejimen rawatan jika perlu.

Semakin cepat anda mengetahui siapa yang merawat buasir pada wanita, doktor mana, dan lebih cepat anda mendapatkan pertolongan, semakin banyak peluang yang harus anda lakukan tanpa pembedahan dalam memerangi buasir..

Siapa yang perlu diperiksa terlebih dahulu?

Kategori warganegara berikut harus menghubungi doktor yang merawat buasir pada lelaki dan wanita terlebih dahulu:

  • Wanita semasa mengandung dan selepas melahirkan;
  • Wanita semasa menopaus;
  • Orang yang berlebihan berat badan;
  • Orang yang bekerja dalam masa yang lama tidak bekerja;
  • Lelaki berumur 40 tahun.

Walaupun anda tidak termasuk dalam kategori ini, pada manifestasi pertama penyakit ini, berjumpa pakar. Anda tidak perlu mengubati sendiri, kerana penyakit lain boleh mempunyai simptom yang serupa. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mendiagnosis dengan tepat, menentukan tahap perjalanan penyakit, dan menetapkan terapi yang paling berkesan dalam kes tertentu.

Doktor mana yang harus pergi ke wanita dengan buasir? Pakar apa yang merawat buasir pada wanita?

Dengan proses keradangan di kawasan rektum dan dubur, khususnya buasir, pesakit perlu mengetahui pakar mana yang harus dirujuk. Proktologis (atau ahli koloproktologi) menangani penyakit ini - ini adalah doktor pertama yang dihubungi, dan dia pertama sekali merawat buasir. Dalam patologi teruk pada orang dewasa, campur tangan pakar bedah mungkin diperlukan, dan pakar pediatrik atau pakar bedah pediatrik menangani masalah kanak-kanak.

Dengan proses keradangan di rektum dan dubur, khususnya, buasir, pesakit perlu mengetahui pakar mana yang harus dirujuk.

Akibatnya buasir berlaku pada wanita

Tidak seperti buasir lelaki, bentuk penyakit wanita dapat berkembang kerana keadaan yang tidak bergantung pada gaya hidup, misalnya, ketika seorang wanita hamil. Fenomena di mana buasir muncul pada wanita juga berbeza: jika kekurangan zat makanan dianggap sebagai faktor yang berlaku pada lelaki, maka pada wanita peranan ini dimainkan oleh peredaran darah yang tidak mencukupi kerana tekanan pada organ dalaman rahim yang tumbuh dan perubahan fisiologi lain yang berlaku semasa kehamilan.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kes-kes berlakunya penyakit pada seks yang lebih adil menjadi lebih kerap disebabkan oleh diet yang tidak betul dipilih. Oleh itu, pembersihan usus yang terlalu bersemangat dengan bantuan ubat-ubatan rakyat atau persediaan farmasi adalah sebab kedua paling umum mengapa buasir pada wanita berlaku. Dan ini tidak menghairankan, kerana dengan latar belakang membatasi jumlah nutrien dan unsur mikro yang menjaga pembuluh darah dalam keadaan baik, terdapat kerengsaan usus yang berterusan dengan pencahar.

Walau bagaimanapun, faktor terpenting yang mempengaruhi kemungkinan buasir pada wanita tetap menjadi kecenderungan keturunan terhadap kelemahan dinding vaskular. Permulaan perubahan negatif dapat diprovokasi oleh:

  • kehamilan dan kelahiran anak;
  • seks dubur;
  • pembersihan usus;
  • keadaan tertekan;
  • mengangkat berat;
  • kesalahan diet yang menyebabkan sembelit atau cirit-birit.

Hampir semua perkara ini berlaku dalam kehidupan seks yang lebih adil, dan oleh itu persoalan sama ada wanita mempunyai buasir sering menimbulkan senyuman di kalangan pakar. Sudah tentu, ia berlaku, tetapi tidak selalu penyakit ini pada seks yang lebih adil ternyata diabaikan, kerana wanita cenderung lebih membimbangkan kesihatan mereka daripada lelaki.

Kaedah rawatan

Setelah mendiagnosis buasir, doktor menetapkan rawatan. Bergantung pada tahap penyakit, ketepatan masa rawatan pesakit, buasir dirawat dengan beberapa kaedah:

  • Konservatif - dengan bantuan ubat;
  • Minimum invasif - terdapat kesan langsung pada nod;
  • Pembedahan - ditetapkan dalam kes yang melampau.

Sebilangan besar pesakit pergi ke doktor dengan penyakit pada peringkat terakhir dengan pemburukan. Sebaiknya mulakan rawatan dengan kaedah invasif minimum. Mereka tidak memerlukan anestesia; jika perlu, pesakit diberi ubat bius. Untuk buasir, kaedah invasif minimum termasuk:

  • Sclerotherapy - pengenalan secara langsung ke simpul bahan yang menyebabkan perekat saluran darah;
  • Photocoagulation - mengosongkan nod menggunakan tenaga terma;
  • Ligasi dengan cincin lateks - penghentian aliran darah dan pemakanan ke nod dengan mencubit di pangkal;
  • Cryotherapy - kesan pada nod dengan suhu rendah;
  • Pembuangan laser buasir.

Pemilihan kaedah untuk pesakit tertentu ditentukan oleh doktor. Mereka memberikan jaminan 90% untuk menyingkirkan penyakit ini. Pesakit mendapat rawatan pesakit luar yang selamat, trauma rendah, tanpa rasa sakit dan tidak memerlukan banyak masa. Luka mikro yang dihasilkan sembuh dengan cepat, tidak ada risiko jangkitan. Kelemahan prosedur adalah risiko kambuh dalam 3-5 tahun. Peratusan pesakit yang mengalami gejala berulang rendah.

Doktor mana yang merawat buasir

Apabila gejala yang tidak menyenangkan untuk buasir muncul, wanita cuba mendapatkan janji temu dengan doktor secepat mungkin. Sementara itu, sebilangan kecil dari mereka mengetahui dengan tepat doktor mana yang merawat buasir pada wanita. Sementara itu, patologi rektum, termasuk buasir, ditangani oleh cabang perubatan yang berasingan - proctology. Dan doktor yang harus pergi dengan aduan ketidakselesaan dan kesakitan di rektum dipanggil proctologist dan coloproctologists..

Kompetensi mereka merangkumi:

  • kemasukan awal kepada pesakit dengan aduan ketidakselesaan, kesakitan atau pendarahan di rektum;
  • pemeriksaan diagnostik;
  • menjalankan prosedur diagnostik menggunakan peralatan (anoskopi, sigmoidoskopi);
  • rawatan buasir menggunakan kaedah invasif atau pembedahan yang minimum.

Sebagai peraturan, ahli proktologi cuba membuktikan sebab-sebab mengapa buasir muncul pada wanita untuk membina taktik rawatan dengan betul, serta mengembangkan rancangan langkah-langkah pencegahan untuk memperlambat perkembangan penyakit dan mencegah pemburukan baru..

Apakah penyakitnya?

Sebelum anda mula mengetahui doktor mana yang menangani rawatan buasir pada wanita, kami sangat mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan maklumat teori asas mengenai apa yang menyebabkan penyakit ini. Sekiranya anda melakukan ini, maka persoalan pakar perubatan akan hilang dengan sendirinya. Di samping itu, pengetahuan sedemikian akan membantu mencegah berlakunya buasir di masa hadapan. Terutama jika anda mengikuti semua cadangan dari artikel kami.

Buasir adalah penyakit yang agak biasa di antara kedua-dua jantina, yang merupakan keradangan vena pada submukosa rektum. Juga, dengan latar belakang penyakit ini, kelemahan dinding vaskular sering diperhatikan. Di samping itu, buasir dicirikan oleh gejala tidak menyenangkan tertentu yang tidak dapat disedari oleh pesakit yang paling cuai. Lebih banyak maklumat boleh didapati dalam senarai di bawah:

  1. Tahap pertama adalah ketidakselesaan semasa buang air besar. Seseorang mengalami sensasi yang tidak menyenangkan ketika mengeluarkan najis. Lebih-lebih lagi, keadaan ini sama sekali tidak bergantung pada bentuk najis, oleh itu, walaupun dengan cirit-birit, perasaan tidak selesa tidak mereda.
  2. Tahap kedua adalah kesakitan dan pendarahan akut. Lama kelamaan, ketidakselesaan itu berubah menjadi sensasi yang menyakitkan, yang sering disertai dengan pembebasan sejumlah kecil darah.
  3. Tahap ketiga - nodus darah jatuh. Pada tahap ini dalam perkembangan penyakit seseorang merasakan betapa tidak menyenangkannya..

Untuk mengelakkan perkembangan penyakit ini, anda harus segera menghubungi pakar yang berpengalaman. Ini paling baik dilakukan sejak awal, apabila anda merasakan anus gatal atau benda asing di rektum anda. Sekiranya anda mengabaikan peraturan penting ini, maka menyembuhkan buasir agak sukar. Penyakit ini boleh memburuk ke tahap kronik, setelah itu ia akan muncul dengan gejala yang tidak menyenangkan dari semasa ke semasa.

Doktor apa yang boleh saya hubungi, kecuali proctologist

Soalan ini menarik minat banyak orang, kerana tidak semua orang berpeluang untuk membuat temu janji dengan proctologist yang berkelayakan. Agar tidak memulakan keadaan dengan penyakit ini, memikirkan doktor mana yang merawat buasir pada wanita, jika klinik tidak mempunyai proktologi, disarankan untuk mengunjungi doktor dengan kepakaran berikut untuk mendapatkan rawatan awal:

  • pakar sakit puan - nasihat ini sesuai untuk wanita hamil yang berdaftar di klinik antenatal;
  • ahli terapi - walaupun kekurangan pemeriksaan penuh, doktor ini dapat memberi nasihat mengenai rawatan simptomatik, dan juga memberi rujukan kepada janji temu dengan proctologist;
  • pakar bedah - pakar dalam bidang ini, ketika menguasai profesion, mengkaji penyakit usus besar dan rektum, dan oleh itu dapat melakukan pemeriksaan dan menetapkan rawatan awal.

Penting! Ingatlah bahawa sebarang masalah dapat ditangani dengan baik oleh pakar dan proctology tidak terkecuali. Hanya seorang proktologi yang dapat merancang dan menjalankan rawatan yang berkelayakan.

Apa yang perlu disediakan?


Siapkan semua dokumen dan sediakan sendiri, maka semuanya akan berjalan sebagaimana mestinya
Lelaki dan wanita telah mengetahui doktor mana yang harus pergi dengan buasir, sekarang anda perlu memutuskan bagaimana untuk mempersiapkan lawatan ini. Agar tidak membuang masa, lebih baik datang janji temu ketika perut kosong, kerana sangat mungkin doktor akan menghantar anda untuk menjalani ujian darah. Tidak perlu membersihkan usus secara semula jadi atau dengan memberi enema, kerana lebih banyak penyelidikan mungkin diperlukan. Anda mesti mempunyai dokumen (pasport, polisi insurans perubatan, SNILS). Di samping itu, jika anda mengesyaki penyakit ini berada pada tahap lanjut, maka bawa barang-barang yang mungkin anda perlukan sekiranya dimasukkan ke hospital. Anda tidak perlu mengambil banyak barang yang akan dibawa oleh orang yang anda sayangi nanti. Anda juga harus bersedia bahawa diagnosis buasir, yang mungkin sudah anda buat sendiri, tidak akan disahkan, kerana banyak penyakit lain mempunyai simptom yang serupa.

Apa yang tidak mengancam rawatan buasir?

Bagi pakar yang merawat buasir pada wanita, dinamik positif adalah penting. Walau bagaimanapun, sebilangan pesakit proctologist tidak selalu mengikuti taktik terapi yang disyorkan, atau bahkan lupa bahawa mereka memerlukan rawatan jangka panjang. Sikap mengecewakan terhadap kesihatan seseorang boleh mengakibatkan banyak komplikasi:

  • anemia kekurangan zat besi kerana kehilangan darah walaupun disebabkan oleh pendarahan kecil dari rektum;
  • trombophlebitis buasir (trombosis akut buasir);
  • paraproctitis purulen;
  • fisur dubur kronik.
  • inkontinensia dubur (inkontinensia fecal).

Akibat yang sama berbahaya untuk tidak merawat buasir adalah pembengkakan dubur yang teruk, akibatnya tidak mungkin buang air besar.

Prosedur apa yang boleh ditetapkan?

Persoalan mengenai nama doktor yang merawat buasir pada wanita jauh dari satu-satunya yang muncul di fikiran pesakit. Ramai orang juga berhati-hati dengan prosedur yang mungkin ditetapkan oleh profesional penjagaan kesihatan. Tetapi semuanya mengenai kejahilan. Oleh itu, kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan senarai prosedur utama yang menanti anda di pejabat proktologi, dan mengetahui apakah prosedurnya..

  1. Anoskopi. Proktologi "lengan" dengan alat khas yang disebut anoskop, selepas itu dia memasukkannya ke usus besar hingga kedalaman 10 hingga 12 sentimeter dari cincin dubur. Prosedur yang serupa membolehkan anda memeriksa selaput lendir organ untuk menetapkan rawatan yang lebih baik..
  2. Sigmoidoskopi. Teknik ini membolehkan anda mengkaji kawasan usus yang lebih jauh, kerana alat itu dimasukkan pada jarak 25 sentimeter dari cincin dubur. Teknik ini ditetapkan dalam kes yang jarang berlaku apabila penyebab buasir tidak difahami sepenuhnya..
  3. Kolonoskopi. Endoskopi lanjut, di mana pakar perubatan memeriksa bahagian bawah saluran pencernaan menggunakan probe khas yang dimasukkan melalui dubur. Prosedur ini dianggap agak mahal, jadi tidak semua hospital memilikinya..
  4. Irrigoskopi. Nah, versi sinar-X ini melibatkan penggunaan larutan kontras khas, yang membolehkan anda mendapatkan gambar tepat dari mukosa rektum. Teknik ini praktikal tidak menyakitkan dan salah satu yang paling moden.

Setiap prosedur di atas ditetapkan hanya setelah doktor bercakap dengan pesakit dan mendapat gambaran tertentu mengenai kes klinikal..

Pencegahan

Untuk mencegah perkembangan masalah dengan rektum, pencegahan buasir pada wanita sangat penting. Ia termasuk:

  • makan makanan sihat yang kaya dengan serat, vitamin dan mineral;
  • aktiviti fizikal dalam bentuk gimnastik, berjalan atau berbasikal;
  • kekurangan beban berat pada saluran darah - mengangkat berat atau berada dalam satu kedudukan untuk masa yang lama;
  • kebersihan perineum.

Untuk mengelakkan buasir pada wanita "bekerja" ke arah yang benar, disarankan untuk tidak terbawa dengan diet, dan juga untuk menormalkan najis sebanyak mungkin. Ini memerlukan minum lebih banyak cecair (sekurang-kurangnya 2 liter sehari, termasuk jus dan teh) dan makan secara berkala.

pakar proktologi pakar kami boleh berada dalam talian. Isi borang permohonan di bawah sepanduk dan ajukan soalan anda mengenai gejala, rawatan atau pencegahan buasir. Masukkan alamat e-mel anda untuk mendapatkan respons secepat mungkin.

Gejala

Buasir dalaman dan luaran.

Adalah sangat penting untuk memperhatikan gejala penyakit pada waktunya dan segera menghubungi pakar yang akan melakukan diagnosis penuh dan membuat diagnosis. Gejala utama buasir (dalaman dan luaran) termasuk:

  • Pelepasan berdarah, yang mungkin ringan atau teruk. Oleh itu, sebilangan pesakit menyedari bahawa mereka melihat setetes darah kecil di atas kertas tandas. Tetapi yang lain mengatakan bahawa darah mengalir dalam aliran nipis
  • Kekotoran darah pada tinja yang menunjukkan pendarahan dalaman
  • Kehilangan nod dari usus, dan gejala ini adalah ciri khas buasir luar
  • Perasaan berat dan kehadiran badan asing di dubur, yang semakin kuat setiap hari
  • Gatal dan terbakar, yang muncul akibat kerosakan pada dinding dalaman usus, serta kulit di bahagian luar. Kerana tekanan yang kuat, kulit diregangkan, dan mikrokrack (di dalam dan di luar) dapat terbentuk. Oleh itu, sensasi-sensasi ini timbul, yang diperburuk ketika pergi ke tandas.
  • Sensasi menyakitkan di kawasan dubur, yang muncul kerana tekanan pada ujung saraf.
  • Lebih-lebih lagi, kesakitannya boleh membosankan dan akut. Sebilangan pesakit menyatakan bahawa ia dapat ditoleransi, dan tidak menimbulkan banyak ketidakselesaan, tetapi yang lain menyatakan bahawa kerana kesakitan yang teruk tidak mungkin menjalani kehidupan yang normal.

Apabila gejala di atas muncul, anda harus segera menghubungi pakar yang pakar, kerana buasir berkembang dengan cukup cepat, dan jika tidak dirawat, ia akan menuju ke tahap yang lebih teruk lagi..

Pakar bedah koloproktologi

Ahli koloproktologi juga dapat menjalankan peranan sebagai pakar bedah.

Secara berasingan, anda perlu bercakap mengenai ahli koloproktologi, yang terutama menjalankan tugas sebagai pakar bedah. Pesakit dirujuk kepadanya hanya jika rawatan ubat tidak memberikan hasil dan kesejahteraan pesakit bertambah buruk setiap hari.

Dalam kes ini, pakar bedah bermain. Dia sudah melihat secara langsung keadaannya dan memilih kaedah rawatan yang paling berkesan dalam kes ini. Pakar bedah-koloproktologi melakukan perkara berikut:

  • Menerima pesakit untuk rawatan sama ada selepas rawatan pesakit luar atau semasa tinggal di hospital
  • Menjalankan campur tangan pembedahan dengan kerumitan secara rawat jalan, iaitu ketika pesakit datang ke prosedur dan pulang ke rumah
  • Menjalankan rawatan menggunakan kaedah invasif minimal di hospital sehari, apabila setelah prosedur seseorang perlu berbaring untuk beberapa waktu
  • Menetapkan rawatan perubatan dalam kepakarannya setelah campur tangan
  • Selalunya, pakar bedah koloproktologi bekerja terutamanya di hospital dan hospital harian. Dan di poliklinik, hanya doktor yang berlatih.

Penyakit yang diabaikan

Rawatan buasir yang betul pada peringkat 2 dan seterusnya tidak terhad hanya pada suppositori rektum. Sekiranya buasir melambung keluar dan jatuh, pembedahan ditetapkan. Petunjuk utama:

  1. Ligasi. Dengan bantuan cincin lateks, urat yang cacat ditekan sehingga bekalan darah ke nod terputus. Akibatnya, tisu mati dan ditolak. Seluruh proses memakan masa 2 hingga 3 minggu. Aliran darah diarahkan melalui saluran yang sihat.
  2. Skleroterapi. Penyumbatan urat cacat patologi dilakukan, darah diarahkan melalui saluran yang paling tidak rosak. Kaedah ini mempunyai kontraindikasi, sclerotherapy tidak digunakan untuk buasir yang rumit oleh jangkitan atau proses keradangan akut. Setiap buasir menjadi rumit dari masa ke masa oleh jangkitan, oleh itu, pada peringkat ke-4, kaedah lain dipilih.
  3. Photocoagulation. Buasir terdedah kepada radiasi inframerah untuk mengurangkan pendarahan, vasokonstriksi dan kesan anti-radang.
  4. Reseksi. Pembuangan mukosa rektum secara pembedahan yang terletak di atas nod. Oleh kerana itu, bekalan darah ke simpul dihentikan, simpul berhenti tumbuh, dan kemudian mati.
  5. Hemorrhoidektomi. Kaedah paling mudah dan berkesan. Biasanya digunakan pada buasir tahap 4. Semua nod dikeluarkan melalui pembedahan dengan jahitan. Operasi ini mempunyai kontraindikasi, jadi pemeriksaan awal dilakukan.

Buasir pada lelaki dalam kebanyakan kes disertai oleh vena varikos pada tali spermatik. Doktor mana yang harus saya hubungi dengan buasir dan varikokel? Anda akan memerlukan bantuan ahli urologi dan proctologist. Pada peringkat selanjutnya, kedua-dua penyakit ini dapat diatasi dengan segera, oleh itu, untuk mengelakkan pembedahan, anda harus menjaga kesihatan anda seawal mungkin..

Kajian semula ubat rakyat untuk buasir

  1. Ubat herba - Mandian herba Procto Herbs (minyak lavender, ek, kulit chamomile dan ekstrak kulit ekor kuda, minyak jarak adalah penolong yang baik dalam mengatasi masalah ini).
  2. Supositoria dengan minyak buckthorn laut (mempercepat penyembuhan tisu yang rosak, menguatkan membran sel, mempunyai kesan imunostimulasi, dll.).
  3. Kentang - Potongan silinder kecil daripadanya berfungsi dengan hebat (seperti lilin). Para saintis mendapati bahawa sejumlah besar vitamin C dan pati mempunyai sifat penguat dinding venotonik dan vaskular..

Ubat tradisional digabungkan dengan terapi konservatif.

Sekiranya anda berjaya menemui gejala buasir, doktor mana yang harus anda hubungi?

Sekiranya anda mengalami simptom buasir, anda tidak boleh bergantung pada rawatan diri, tetapi anda harus segera berjumpa doktor. Selalunya, manifestasi klinikal pengembangan buasir dikelirukan dengan patologi lain, dan oleh itu rawatan yang salah ditetapkan. Oleh itu, diagnosis yang betul penting untuk diagnosis..

Doktor mana yang harus dihubungi

Pertama sekali, adalah disyorkan untuk mengunjungi proctologist, yang akan menetapkan langkah-langkah diagnostik yang diperlukan dan, berdasarkan hasilnya, mengesahkan atau menolak kehadiran buasir yang membesar. Sekiranya rawatan konservatif yang dijalankan tidak memberikan hasil yang positif, orang tersebut dirujuk ke pakar bedah untuk terapi pembedahan.

Penting! Campur tangan pembedahan untuk mengeluarkan buasir yang diperbesar dilakukan di bilik pembedahan. Seseorang keluar dari hospital setelah beberapa hari, di mana keadaan kawasan yang dikendalikan dipantau untuk komplikasi.

Tidak selalu dapat mengunjungi doktor pakar yang pakar dalam keadaan sedemikian. Tidak setiap bandar dan tidak setiap poliklinik mempunyai proctologist. Dalam kes sedemikian, disarankan untuk berjumpa dengan ahli terapi yang akan mendiagnosis dan menetapkan ubat-ubatan yang sesuai. Anda boleh segera berjumpa pakar bedah yang lebih cekap dalam masalah ini.

Bagaimana doktor membuat diagnosis

Dalam kebanyakan kes, diagnosis yang tepat dapat dibuat setelah pemeriksaan pertama dubur. Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku untuk buasir luaran. Untuk pemeriksaan, seseorang mesti mengambil posisi siku lutut pada batang tubuh atau dia diminta untuk duduk di kerusi ginekologi (lebih kerap ini berlaku untuk wanita).

Semasa pemeriksaan visual, proctologist menganalisis keadaan dubur, memperhatikan kulit, mendedahkan adanya nod yang membesar, ukuran dan lokasinya. Untuk mengesahkan diagnosis, yang sukar ketika mengenal pasti buasir dalaman, langkah diagnostik tambahan ditetapkan.

Diagnosis jari mukosa rektum

Dengan bantuan jari, proctologist menentukan keadaan tisu dubur, membran mukus dalaman. Sekiranya terdapat kemungkinan buasir dalaman, periksa ukurannya, tahap kesakitan.

Untuk memeriksa rektum, seseorang diletakkan di sisinya, di punggungnya, atau dia mengambil posisi di semua empat. Sekiranya neoplasma dikesan, diperlukan anoskopi dan sigmoidoskopi tambahan.

Anoskopi

Ukuran diagnostik terdiri daripada pengenalan alat khas ke dalam dubur, dengan bantuan yang mana proktologi memeriksa rektum, selaput lendirnya untuk kehadiran pertumbuhan yang sesuai.

Kajian ini membolehkan anda menentukan lokasi tepat buasir, untuk mendedahkan kehadiran proses tumor dan penyakit radang. Semasa pemeriksaan, doktor mengambil sapu dari kawasan yang berkenaan dan melakukan biopsi.

Anoskopi sesuai untuk mana-mana orang, kerana ia tidak mempunyai batasan dalam perlakuannya. Satu-satunya kontraindikasi adalah penyakit radang pada rektum yang berlaku pada peringkat akut. Dalam kes ini, sebelum menjalankan anoskopi, diperlukan untuk menghentikan proses keradangan..

Walaupun terdapatnya kesediaan dan kesederhanaan kajian, perlu mempersiapkannya dengan betul. Tidak lebih awal dari 12 jam sebelum kajian, anda mesti menghabiskan makanan terakhir. Sejurus sebelum diagnosis, enema pembersihan dilakukan.

Rektoromanoskopi

Untuk mengecualikan perkembangan penyakit onkologi, sigmoidoskopi diresepkan, di mana sigmoid dan rektum diperiksa. Tidak seperti anoskopi, sigmoidoscopy melibatkan pemeriksaan usus yang lebih mendalam - hingga 25 cm.

Sekiranya terdapat sekatan dalam kajian (misalnya, dengan perkembangan penyakit radang di kawasan ini), kolonoskopi ditetapkan. Yang terakhir melibatkan kajian permukaan dalaman usus melalui endoskopi.

Kemungkinan komplikasi

Adalah disyorkan untuk memulakan rawatan yang sesuai pada peringkat awal perkembangan patologi. Jika tidak, jika preskripsi doktor terlewat, akibat berbahaya boleh berlaku yang memerlukan terapi khusus lain..

Salah satu komplikasi yang paling biasa adalah trombosis hemoroid. Semasa meneran, nod edematous jatuh, dan semasa pengecutan sfinkter rektum, pembengkakannya meningkat. Ini menyebabkan proses bertakung di saluran yang memastikan aliran darah ke dalam usus..

Dengan melambatkan aliran darah, simpul yang keluar dipenuhi dengan gumpalan darah. Seseorang bimbang tentang gejala kesakitan semasa buang air besar, peningkatan bengkak. Semasa pemeriksaan visual, neoplasma didapati mempunyai bentuk yang tidak teratur.

Komplikasi buasir lain adalah paraproctitis - proses keradangan yang mempunyai ciri purulen. Keradangan berkembang di tisu yang terletak berhampiran rektum, selalunya di tisu subkutan. Paraproctitis mempunyai kursus akut dan kronik.

Keradangan akut berkembang apabila kebersihan diri tidak diperhatikan dengan adanya mikrotrauma di kawasan dubur. Ia mendapat bentuk kronik sekiranya permulaan rawatan tidak tepat pada waktunya. Gejala khas termasuk malaise umum, demam, menggigil, sakit di kawasan yang terjejas.

Komplikasi lain adalah generalisasi proses purulen pada pelvis kecil, uretra (pada lelaki) dan vagina (pada wanita). Dalam kes ini, satu-satunya keselamatan adalah terapi antibakteria di dalam dan ubat anti-radang secara tempatan.

Pendarahan adalah komplikasi buasir yang biasa, yang boleh menyebabkan anemia - anemia. Dalam proses mengosongkan usus, dinding simpul cedera, yang menyumbang kepada pembebasan darah. Yang terakhir ini tidak mempunyai masa untuk pulih, yang menyebabkan anemia..

Kesimpulannya

Buasir adalah penyakit berbahaya yang, jika tidak ditangani dengan segera, menyebabkan akibat negatif. Kesakitan, kesukaran membuang air besar adalah sebahagian kecil daripada gejala yang tidak menyenangkan yang dihadapi oleh pesakit. Untuk mengurangkan risiko mengembangkan patologi dan komplikasinya, penting untuk memerhatikan kebersihan diri, merawat penyakit yang memprovokasi tepat pada masanya.

Doktor mana yang harus dihubungi untuk buasir?

Buasir pada peringkat awal ditunjukkan oleh gejala yang tidak menyenangkan (gatal di dubur, perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap). Penyakit ini biasa berlaku di kalangan orang dewasa. Terutama awal mempengaruhi lelaki dan wanita dengan profesi "tidak aktif", tidak aktif. Malu membuat sukar untuk menghubungi klinik, mencegah keinginan untuk mengetahui doktor mana yang merawat buasir, dan bagaimana membuat janji temu dengannya di luar waktu kerja.

Eksaserbasi dikaitkan dengan pelanggaran diet, mengangkat berat badan, kehamilan.

Tidak ada cara untuk mengelakkan masalah rawatan. Kursus patologi kronik akan memerlukan campur tangan pembedahan. Oleh itu, adalah mustahak untuk berjumpa pakar sekiranya terdapat masalah yang mencurigakan..

Doktor mana yang harus pergi dengan buasir?

Oleh kerana perubahan buasir berkaitan dengan bahagian yang paling akhir dari saluran pencernaan - rektum, proctologist atau, seperti yang disebut mengikut keadaan moden, koloproctologists wajib mendiagnosis dan merawat patologi. Ini adalah doktor yang bertanggungjawab terhadap sebarang penyakit usus besar, dubur, perineum.

Menurut statistik, 1/3 penduduk menderita penyakit penyetempatan ini. Penyakit yang paling berbahaya adalah barah, yang sukar dikesan pada peringkat awal. Ia "menyamar" sebagai penyakit lain atau tidak menampakkan diri dengan cara apa pun.

Peningkatan buasir akan diperhatikan semasa pemeriksaan oleh pakar sakit puan untuk kanak-kanak perempuan dan wanita, ahli urologi ketika memeriksa masalah lelaki. Remaja lelaki mesti diperiksa oleh pakar bedah ketika lulus komisen perubatan di pejabat pendaftaran tentera. Doktor merujuk pesakit kepada ahli koloproktologi, menjelaskan perlunya pendekatan profesional untuk terapi penyakit.

Ahli proctologi boleh didapati di hospital serantau. Sekiranya pakar seperti itu tidak ada dalam jadual temu janji, maka anda harus membuat temu janji dengan pakar bedah. Bagaimanapun, proctology adalah cabang operasi umum, oleh itu, doktor yang berkelayakan yang melakukan temu janji pesakit luar mempunyai pengetahuan dalam bidang ini (pembayaran dibuat oleh dana CHI).

Terdapat cukup koloproktologi di klinik swasta pusat-pusat wilayah. Sebelum memohon, lebih baik bertanya mengenai lesen, kategori doktor, tempoh perkhidmatan dalam bidang khas. Kos kemasukan mungkin merangkumi pemeriksaan instrumental (anoskopi, sigmoidoskopi). Perkara ini harus dijelaskan terlebih dahulu dan disiapkan bukan hanya dari segi kewangan.

Sekiranya terdapat pendarahan atau sakit akut di dubur, anda perlu menghubungi ambulans. Serangan itu mungkin dikaitkan dengan trombosis atau mencubit pada nod. Kelewatan memberi bantuan menyebabkan nekrosis tisu (nekrosis), keadaan septik.

Proctologist dan Coloproctologist

Dalam bidang perubatan, nama kepakaran doktor ditentukan oleh "Senarai" Kementerian Kesihatan yang diluluskan. Di institusi negeri, mereka secara ketat memantau pematuhan rekod dalam buku kerja dan arahan sebenar kerja. Sejak tahun 2014, penggantian nama "proctologist" dengan "coloproctologist", doktor yang biasa dengan bahasa Latin menjelaskan pengembangan sempadan kajian patologi dari rektum terpencil ke seluruh usus besar.

Dalam kehidupan seharian, baik yang lama maupun yang baru adalah sah, maknanya tidak berubah. Doktor dilatih berdasarkan pembedahan umum, pengkhususan memerlukan sekurang-kurangnya empat bulan.

Di tempat kerja, ahli koloproktologi dibahagikan secara bersyarat bergantung kepada profil perubatan:

  • pada ahli terapi - terlibat dalam rawatan ubat untuk buasir, penyakit parasit dan berjangkit usus besar, penyakit Crohn, pelbagai kolitis;
  • pada pakar bedah - profil menunjukkan penggunaan kaedah invasif minimum, operasi untuk tumor, buasir, penyingkiran polip dengan alat endoskopi.

Yang pertama adalah doktor yang merawat buasir dengan preskripsi tradisional diet, ubat-ubatan, menetapkan ubat untuk kesan tempatan dan umum. Mereka jarang bekerja di jabatan khas hospital. Anda boleh dirawat secara pesakit luar.

Yang kedua - tidak bertentangan dengan preskripsi ahli terapi, tetapi menerima pesakit setelah percubaan yang tidak berjaya dilakukan dengan kaedah rakyat yang membawa ke tahap lanjut, komplikasi dalam bentuk retakan di dinding usus, pendarahan kronik dengan anemia, prolaps yang sering menyakitkan dan pelanggaran urat simpul dalaman. Berlatih semasa operasi.

Kedua-dua jenis proktologi ini mempunyai pengetahuan yang cukup mengenai gejala buasir, tahap perkembangan, jenis taktik rawatan. Dalam perbualan dengan pesakit, mereka mengetahui jangka masa gejala, memahami perkaitan antara eksaserbasi dan alasan sebelum rawatan. Pastikan untuk memeriksa dubur dan palpasi rektum bawah, anoskopi, sigmoidoskopi. Sekiranya perlu, pemeriksaan komprehensif dengan irrigoskopi, kolonoskopi ditetapkan.

Doktor mengembangkan rejimen rawatan individu, dengan mempertimbangkan usia, penyakit bersamaan. Memantau dan menentukan keberkesanan langkah-langkah yang diambil. Dia mencadangkan menggunakan pembedahan mini pada peringkat II-III (pengenaan cincin lateks, skleroterapi untuk buasir luar, ligasi saluran bekalan arteri), memutuskan kemungkinan menggunakan penyinaran laser, cryotherapy, pembekuan terma.

Setelah menggunakan teknik tersebut, tugas ahli koloproktologi merangkumi isu-isu mencegah eksaserbasi, mengekalkan kejayaan yang dicapai. Untuk melakukan ini, doktor memperkenalkan pesakit kepada keperluan tetap untuk prosedur rejimen, pemakanan, kebersihan..

Biasanya, doktor profil terapi dan pembedahan berunding dengan pesakit dengan buasir sekunder, komplikasi pasca operasi.

Tugas seorang pakar bedah koloproktologi

Pakar bedah-koloproktologi bersedia untuk merawat bukan sahaja buasir, tetapi juga patologi kongenital usus besar pada kanak-kanak, kecederaan. Dia menyediakan rawatan rutin dan kecemasan untuk pesakit dengan penyakit berikut:

  • buasir yang rumit;
  • retakan di rektum;
  • paraproctitis;
  • polip;
  • pembentukan sista;
  • ketumbuhan.

Tujuan kemasukan pesakit adalah memilih cara yang optimum untuk menyembuhkan penyakit. Untuk ini, maklumat diagnostik dinilai, maklumat mengenai keadaan umum badan. Pemilihan pilihan campur tangan pembedahan melibatkan membandingkan tahap risiko pembedahan dan prognosis patologi.

Ahli koloproktologi menawarkan kaedah mempersiapkan pesakit untuk operasi yang dirancang, menghilangkan struktur patologi, memulihkan integriti dan kemampuan fungsional usus melalui pembedahan plastik. Pengurusan pasca operasi harus merangkumi rejimen, pemberian makanan, prosedur tempatan, dan umum, pembalut, dan ubat-ubatan yang betul..

Doktor harus mengambil kira tindak balas pesakit terhadap ubat-ubatan, menyediakan jangkitan pada luka pasca operasi. Dalam tempoh pemulihan, kepentingan besar diberikan pada peristaltik usus besar. Mencegah sembelit adalah salah satu tujuan untuk menghilangkan kambuh.

Seorang pakar bedah-koloproktologi, selain pesakit, terlibat dalam pengurusan dokumen, mengisi borang pelaporan dan statistik, menganalisis karyanya. Peningkatan pengetahuan dan kemahiran dilakukan sekurang-kurangnya 5 tahun sekali. Semasa kursus, doktor menerima maklumat baru mengenai teknik pembedahan, kaedah rawatan invasif dan endoskopi minimum, kemungkinan peralatan diagnostik moden.

Bagaimana persediaan untuk pemeriksaan doktor anda?

Lebih baik membuat janji temu dengan ahli koloproktologi pada hari cuti anda. Ini disebabkan oleh keperluan untuk membuat persiapan untuk pemeriksaan. Untuk pemeriksaan digital yang diterima umum, pembersihan usus awal adalah wajar..

Selama sehari, anda harus menolak produk yang mendorong penapaian (pembentukan gas), pengekalan najis. Ini termasuk:

  • susu;
  • kekacang;
  • kobis;
  • daging dan ikan berlemak;
  • makanan goreng;
  • gula-gula;
  • manisan;
  • kedai roti segar;
  • teh dan kopi yang kuat;
  • alkohol (termasuk bir);
  • acar;
  • air berkilau.

Merokok tidak digalakkan.

Pada waktu petang, anda harus melakukan pembersihan enema dua kali, pada awal pagi yang lain. Sekiranya keadaan tidak memungkinkan untuk menangguhkan prosedur, maka anda boleh menggunakan suppositori rektum dengan gliserin, microclysters standard "Microlax". Mereka menjengkelkan ujung saraf usus dan mendorong pengosongan selepas 20 minit.

Pembersih terbaik adalah julap yang dirumus khas untuk penyediaan usus (Duphalac, Fortrans, Lavacol). Mereka harus diambil mengikut skema sehari sebelum peperiksaan..

Jangan lupa bawa bersama:

  • pasport, polisi insurans, arahan;
  • lampin (bagaimana jika tidak ada helaian pakai buang di institusi);
  • penutup kasut atau kasut ganti;
  • tisu basah.

Untuk orang yang pemalu, kami menasihatkan anda untuk membeli seluar dalam terlebih dahulu di farmasi. Mereka mempunyai celah di dubur.

Sekiranya doktor memerlukan ujian darah tambahan, lebih baik anda berjumpa dengan perut kosong..

Pemeriksaan oleh pakar koloproktologi selalu menyakitkan?

Doktor, yang melakukan pemeriksaan, mengambil kira kemungkinan reaksi pesakit yang menyakitkan, keadaan tegang, kegembiraan. Oleh itu, dia cuba bertindak perlahan, mengekalkan hubungan secara lisan. Prosedur palpasi biasanya tidak menyakitkan tetapi tidak menyenangkan.

Untuk kesakitan, tampon dengan salap dicaine dimasukkan ke dalam dubur, di luar sfinkter dilincirkan dengan gel lidocaine. Melegakan kesakitan berlaku selepas 20 minit. Hanya dengan itu doktor memasukkan jari.

Sekiranya simpul biru-hitam kelihatan dari luar, maka pemeriksaan tidak dijalankan. Pesakit memerlukan pembuangan tisu mati dengan segera.

Mengapa anda perlu berjumpa doktor?

Gejala buasir menyukarkan kehidupan seseorang dengan ketara, mengubah wataknya. Tanda-tanda penyakit termasuk:

  • pergerakan usus yang menyakitkan;
  • pendarahan dari nod yang rosak;
  • keluarnya kulit di sekitar dubur dengan kerengsaan, gatal-gatal, hakisan;
  • sensasi "lebam di bawah kulit" luaran atau badan asing di saluran dubur.

Kurangnya rawatan kekal mewujudkan keadaan untuk munculnya retakan, pecah dan suppuration. Darah vena yang tersekat di nod membentuk gumpalan, trombosis lumen kapal. Trombosis akut mengganggu pemakanan tisu, menyebabkan iskemia dan nekrosis. Keadaan pesakit disertai dengan kesakitan yang teruk, mabuk.

Sekiranya gumpalan tidak dikeluarkan tepat pada masanya bersama dengan simpul, maka pembusukan, pendarahan berlaku. Jangkitan fisura bakteria cepat ditambahkan dari usus. Difusi berlaku pada tisu di sekitar rektum. Terdapat ancaman pembentukan abses, sepsis, fistula pada organ tetangga.

Kes yang diabaikan memerlukan lebih banyak usaha dalam rawatan, campur tangan pembedahan yang lebih lama. Oleh itu, lebih baik mengambil langkah-langkah yang disarankan oleh doktor terhadap buasir pada peringkat awal, tanpa menunggu perkembangan prosesnya..

Apa doktor lain di klinik yang boleh menyembuhkan buasir?

Sekiranya tidak ada ahli koloproktologi di klinik, pesakit diterima oleh:

  1. Ahli terapi tempatan - akan mengesyaki penyakit dengan gejala, menetapkan ubat, supositoria rektum tempatan untuk melegakan kesakitan dan keradangan. Dia tidak akan dapat melakukan pemeriksaan digital secara menyeluruh, anoskopi. Akan memberi rujukan ke klinik terdekat di mana terdapat pakar.
  2. Pakar Obstetrik-ginekologi - melihat buasir luar pada pesakit semasa kehamilan dan pemeriksaan dalam tempoh selepas bersalin. Meresepkan ubat-ubatan yang tidak mempunyai kontraindikasi untuk ibu dan janin semasa menyusui. Selepas melahirkan, dia akan merujuk wanita itu kepada ahli proktologi.
  3. Pakar Bedah - boleh menggantikan sementara proctologist, melakukan pemeriksaan digital, menetapkan ubat yang diperlukan. Bergantung pada tahap penyakit, dia akan mengesyorkan klinik di mana lebih baik untuk beroperasi.

Dalam diagnosis dan rawatan buasir, rasa malu menyebabkan proses berjalan yang tidak terkawal di sistem vena pelvis. Semakin lama pesakit mengalami kesakitan, semakin sukar untuk menstabilkan penyakit. Risiko komplikasi dan pembedahan segera meningkat. Akses tepat pada masanya ke doktor, pilihan kaedah terapi dapat mencegah tanda-tanda menyakitkan pada tahap keempat buasir.

Doktor apa yang merawat buasir: bagaimana untuk bersiap sedia untuk berunding, bagaimana janji temu

Keradangan rektum sangat menyusahkan. Ini gatal, terbakar, lendir dan darah dari saluran dubur. Apakah nama doktor yang merawat buasir ?

Temujanji segera dengan proctologist +7 (499) 519-35-53

Penyakit proktologi pada wanita dan lelaki mempengaruhi keseluruhan populasi setiap tahun. Yang paling biasa adalah buasir. Keradangan buasir berlaku lebih kerap pada orang muda.

Sebab utama terletak pada gaya hidup orang moden, aktiviti profesionalnya dan diet yang tidak betul. Keradangan buasir sering berlaku semasa kehamilan atau sejurus selepas melahirkan anak. Lebih kerap, buasir berlaku pada atlet, penggerak, pemandu.

Doktor profil ini bekerja di klinik proktologi perubatan moden. Di klinik, doktor yang mesti menolong penyakit rektum dipanggil pakar bedah.

Ubat-ubatan sendiri untuk penyakit buasir boleh mengakibatkan akibat yang serius. Apabila penyakit ini mencapai tahap kritikal, rawatan hanya boleh dilakukan secara radikal - pembedahan.

Petua sebelum berjumpa dengan proctologist

Dengan gejala yang menyakitkan, lebih baik tidak meletakkan enema

Untuk kesan terbaik, anda perlu memberi enema. Lebih baik pada waktu petang sebelum kenaikan dan pada waktu pagi. Anda boleh menggunakan enema mikro Mikrolax. Cukup untuk melakukannya hanya pada pagi hari melawat institusi perubatan..

Untuk pembersihan usus yang berkesan, cukup dengan pengambilan garam "Fortrans".

Sekiranya buasir adalah akut, disertai dengan rasa sakit yang tajam, maka lebih baik tidak meletakkan enema. Tidak perlu mencederakan kawasan yang rosak. Dengan buasir yang meradang, doktor akan melakukan anoskopi, tetapi boleh dilakukan tanpa membersihkan usus. Pengosongan usus diperlukan untuk sigmoidoscopy, irrigoscopy, kolonoskopi.

Tidak ada sekatan pengambilan makanan sebelum pergi ke pakar proktologi. Lebih baik membuang makanan yang menimbulkan perut kembung dari diet. Sekiranya rakaman dijadualkan pada waktu petang, dan tidak ada cara untuk mempersiapkannya, maka enema dapat dilakukan pada waktu pagi, setelah buang air besar..

Pada doktor

Temujanji dan rundingan doktor akan membantu anda dengan cepat mencari penyelesaian yang berkesan untuk diagnosis atau rawatan

Pemeriksaan pesakit dimulakan dengan penjelasan gejala dan aduan. Wanita boleh ditanya mengenai sejarah kehamilan. Lelaki mengenai keterukan kerja fizikal.

Sejarah buasir dibuat dengan mengambil kira gejala klinikal. Contohnya, rasa berat di perut, sakit di perineum, gatal di rektum dan dubur. Perhatian khusus diberikan terus kepada perbuatan buang air besar: kekerapan, sifat tinja, ciri.

Pemeriksaan jari

Hari ini, terdapat kaedah yang cukup untuk mendiagnosis buasir menggunakan peralatan inovatif. Walau bagaimanapun, mana-mana kaedah ini akan didahului dengan pemeriksaan jari pesakit..
Tugas utama adalah memeriksa usus bawah secara menyeluruh. Dengan bantuan pemeriksaan ini, pembentukan patologi, perubahan kulit, pembengkakan dikesan.

Penyelidikan akan membantu membuat atau mengecualikan diagnosis

Dengan pemeriksaan digital, doktor memperhatikan nada umum sfinkter, keadaan membran mukus.

Pada lelaki, perhatian diberikan kepada keadaan prostat. Selepas pemeriksaan yang akan membantu mengenal pasti polip rektum, kekejangan dan penyumbatan, anoskopi atau sigmoidoskopi mungkin ditetapkan. Sigmoidoscopy dilakukan sebelum irrigoscopy dan kolonoskopi.

Kolonoskopi adalah salah satu kaedah maklumat terbaik untuk mendiagnosis penyakit proktologi. Kaedah ini memungkinkan bukan sahaja untuk mendiagnosis penyakit rektum secara tepat, tetapi juga dapat dijalankan pada penyingkiran polip. Sebagai tambahan, semasa kolonoskopi, adalah mungkin untuk mengairi kawasan usus yang rosak dengan penyelesaian penyembuhan..

Irrigoskopi - Kaedah ini sering melengkapkan kolonoskopi. Ini membolehkan anda menentukan penyetempatan proses patologi dengan lebih tepat, untuk menjalin hubungannya dengan organ lain.

Laporoskopi digunakan untuk mengesan neoplasma ganas dalam usus, untuk mengenal pasti kontraindikasi untuk operasi tumor tersebut. Juga, kajian ini ditunjukkan sebelum pembedahan usus rekonstruktif..

Sphincterometry dengan regangan pengukur membolehkan anda menentukan nada sfinkter. Elektromiografi dan spektrum spektrum menentukan kontraktiliti sfinkter.

Biopsi diperlukan untuk analisis morfologi proses patologi.

Petua pencegahan dari proctologist

Latihan untuk otot-otot pelvis dan punggung sangat berguna

Mematuhi peraturan kebersihan asas adalah peraturan lain yang memerlukan pematuhan ketat. Sekiranya buasir meradang, anda tidak boleh menggunakan kertas tandas, agar tidak mengganggu kawasan yang terjejas sekali lagi. Pilihan terbaik ialah mencuci dengan air sejuk dan sabun. Sekiranya tidak ada cara mencuci, maka anda boleh menggunakan kain lembap.

Cirit-birit, seperti sembelit, boleh mencetuskan buasir. Oleh itu, jika sakit perut diperhatikan secara berkala, makanan pencahar harus dikeluarkan dari diet. Ini adalah prun, bit, produk tenusu.

Anda boleh mencegah penyakit ini sendiri dengan bantuan suppositori rektum semula jadi. Kentang, sejuk dengan ramuan herba, madu - semua ini hanya akan bermanfaat. Sekiranya gejala buasir muncul, maka mandi sitz, losyen dan kompres berdasarkan ramuan perubatan akan membantu memperbaiki keadaan.

Selepas perbuatan buang air besar dan mencuci, dubur mesti dilumasi dengan petroleum jelly atau minyak buckthorn laut.

Jangan mulakan penyakit! Sekiranya tidak ada proctologist di bandar, maka pakar bedah yang baik akan membantu.

ADA KONTRAINDIKASI
MEMERLUKAN PERUNDINGAN DOKTOR KEHADIRAN

Pengarang artikel Egorov Alexey Alexandrovich, proctologist

Pakar mana yang akan membantu dalam diagnosis dan rawatan buasir?

Buasir dirawat oleh koloproctologist atau proctologist. Terdapat penyakit yang diketahui di mana pesakit tidak tergesa-gesa untuk pergi ke institusi perubatan. Buasir ada di antaranya. Sebab biasa untuk tidak meminta pertolongan adalah rasa malu. Saya tidak mahu membincangkan masalah halus kepada orang asing. Ramai yang tidak tahu siapa yang harus dihubungi dengan buasir, cuba menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dengan sendirinya. Hasil "kesopanan palsu" - rawatan di hospital, pembedahan.

Buasir adalah penyakit biasa yang dicirikan oleh urat varikos di rektum dan pembentukan buasir. Buasir adalah perkara biasa pada orang muda, kanak-kanak. Penyebab utama perkembangan penyakit ini:

  • Gaya hidup tidak aktif, kerja tidak aktif;
  • Tabiat buruk - merokok, penyalahgunaan alkohol;
  • Hobi untuk diet, membawa kepada masalah dengan peristalsis;
  • Pemakanan yang tidak betul. Penerimaan makanan berlemak, goreng, pedas. Makan makanan yang mengandungi serat kasar;
  • Beberapa sukan, aktiviti profesional yang berkaitan dengan mengangkat berat;
  • Kecenderungan genetik.

Sebab untuk berjumpa doktor:

  • Kemunculan pelepasan berdarah dari dubur;
  • Gatal, terbakar di rektum, berhampiran dubur;
  • Sensasi menyakitkan;
  • Kehilangan nod dari rektum;
  • Rasa tidak selesa ketika berjalan, berat, kehadiran badan asing di rektum.

Sekiranya anda menemui gejala ini, hubungi pusat perubatan. Buasir berkembang dengan cepat: dari peringkat pertama, sesuai dengan rawatan ubat, masuk ke tahap kedua dan ketiga, di mana campur tangan pembedahan sangat diperlukan. Gejala yang disebut adalah tanda-tanda buasir dan patologi lain. Nyatakan proctitis (keradangan rektum), polip, barah.

Doktor yang merawat buasir dan bagaimana pemeriksaannya

Setelah pesakit memutuskan untuk pergi ke doktor dengan buasir, dia harus membuat temu janji di klinik. Sebagai peraturan, rektum dan dubur didiagnosis pada temujanji proctologist. Sebelum pemeriksaan awal, pakar perubatan membersihkan usus pesakit dengan enema. Pencahar boleh menjadi alternatif untuk enema.

Ahli proktologi berminat dengan sejarah pesakit, mengemukakan soalan mengenai intensiti, kekerapan dan sifat kesakitan. Doktor kemudian melihat rekod perubatan untuk mendapatkan maklumat mengenai keadaan perubatan yang mendasari. Pesakit diletakkan di sofa dalam keadaan terlentang, menekan kakinya ke perutnya, membengkokkannya ke lutut. Seorang pakar perubatan membasmi kuman kawasan yang terkena dengan ubat antiseptik dan memasukkan anoskop ke dubur. Dengan alat ini, proctologist menentukan ukuran kerucut hemoroid, mendiagnosis keadaan membran mukus. Seperti yang ditunjukkan oleh praktik, setelah pemeriksaan awal, hampir mustahil untuk membuat diagnosis dalaman..

Setelah berunding, proctologist mengarahkan pesakit untuk menjalani ujian dan menjalani ujian diagnostik. Perlu dilakukan analisis umum darah, tinja, air kencing untuk mendapatkan maklumat mengenai parameter dalaman badan. Sekiranya terdapat risiko penyakit berjangkit, pesakit diuji untuk mengetahui adanya jangkitan virus, termasuk virus imunodefisiensi, hepatitis B, C dan lain-lain.

Setelah lulus ujian, pesakit dihantar untuk diagnostik ultrasound organ perut, sinar-X, tomografi yang dikira. Proktologi menentukan diagnosis, tahap penyakit. Selepas itu, pesakit diberi rawatan individu. Pada peringkat awal penyakit, lilin, salap dan gel, dan prosedur digunakan. Sekiranya kita bercakap mengenai tahap ketiga dan keempat buasir, maka campur tangan pembedahan dilakukan.

Bila hendak membunyikan penggera?

Anda mungkin mengesyaki anda mempunyai buasir jika:

  • anda bimbang tentang gatal-gatal, ketidakselesaan umum, perasaan benda asing di dubur;
  • pelepasan dengan sifat yang berbeza muncul - bernanah, berdarah, lendir;
  • anda mendapati ketulan atau tumor menonjol dari dubur;
  • selalunya terdapat dorongan untuk membuang air besar, yang pada akhirnya berubah menjadi "palsu";
  • anda mengalami cirit-birit atau sembelit yang kerap (terutamanya jika mereka tidak ada kaitan dengan tabiat pemakanan);
  • terdapat darah gelap di dalam najis.

Pada prinsipnya, kehadiran satu atau dua gejala yang disenaraikan adalah sebab penting untuk menghubungi doktor pakar..

Doktor mana yang merawat buasir pada wanita

Menurut statistik, wanita lebih mudah terkena penyakit proktologi berbanding lelaki. Setiap wanita kedua mempunyai urat varikos di dubur, yang disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan. Fisiologi wanita dan lelaki sama sekali berbeza antara satu sama lain, yang meningkatkan risiko terkena buasir pada wanita..

Selalunya, penyakit proktologi didiagnosis pada wanita berumur lebih dari tiga puluh tahun. Keradangan plexus vena di rektum berkembang. Dinding vaskular organ dalaman melemah.

Terdapat gejala seperti buasir pada wanita:

Masalah dengan pergerakan ususPesakit mengalami sembelit. Kotoran mengeras, mengeras dan bertakung di rektum, yang menyebabkan banyak sensasi yang tidak menyenangkan. Cirit-birit adalah gejala biasa buasir. Terlepas dari diet, pesakit bimbang akan gangguan saluran gastrousus.
Perut kembungSelepas makan, perut kembung, kembung, sakit kram di usus bermula, yang tidak hilang walaupun mengambil ubat penahan sakit.
BerdarahPendarahan terbuka sebelum dan selepas perbuatan buang air besar. Pada peringkat awal buasir, darah meninggalkan badan melalui titisan. Pada tahap ketiga dan keempat buasir, jet pendarahan besar terbuka.
Buasir yang berlarutanDengan buasir, buasir terbentuk di dubur. Mereka mula tersungkur sebelum dan selepas perbuatan buang air besar. Pada peringkat awal penyakit proktologi, urat simpul dapat diselaraskan secara bebas tanpa bantuan ahli proktologi. Pada peringkat keempat, simpul jatuh walaupun dengan batuk yang kuat, ketika bergerak, ukurannya tumbuh dengan cepat.
Kurang selera makanDengan buasir, wanita sering melihat kekurangan selera makan, loya dan muntah selepas makan.
Kelemahan umum badanPesakit merasakan kelemahan yang teruk, kekurangan tenaga.
Gatal dan terbakar di duburWalaupun dalam keadaan terlentang, seorang wanita merasa gatal dan terbakar yang teruk, yang semakin meningkat ketika berjalan.

Doktor mana yang harus dihubungi oleh wanita dengan buasir? Tidak semua orang dapat membuat temu janji dengan proctologist yang berkelayakan tinggi. Di beberapa institusi perubatan sama sekali tidak ada pakar seperti itu. Namun, agar tidak memulakan penyakit ini, seorang wanita boleh meminta pertolongan dari pakar perubatan lain. Antaranya:

Pakar ini juga melakukan pemeriksaan awal dubur, dapat menentukan ukuran buasir. Di samping itu, pakar sakit puan memeriksa wanita hamil yang berisiko mengalami buasir.

Ahli terapi tidak akan dapat melakukan pemeriksaan pencegahan penuh terhadap pesakit, tetapi dia akan mendengar keluhan, gejala dan memberi nasihat mengenai ubat apa yang boleh digunakan untuk buasir sebelum rawatan awal. Juga, pakar ini mengarahkan pesakit untuk berjumpa dengan pakar yang sempit.

  1. pakar bedah;

Pakar bedah pakar dalam rawatan penyakit usus besar dan rektum, melakukan pemeriksaan penuh dan menetapkan rawatan yang berkesan.

Perlu diingat bahawa hanya pakar khusus yang pakar secara langsung dalam proktologi yang dapat menyembuhkan penyakit ini sepenuhnya. Kami bercakap mengenai proctologist dan koloproctologist.

Mengenai bahaya rawatan diri

Orang lebih suka dirawat sendiri, tanpa tergesa-gesa berjumpa doktor. Mereka menggunakan ubat-ubatan rakyat, membeli ubat-ubatan yang diiklankan, dan penyakit itu berlanjutan. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa ubat dimaksudkan untuk merawat tahap penyakit yang berbeza daripada yang dibentuk pada pesakit. Akibatnya, dana dibelanjakan, tidak ada hasil. Keradangan urat simpul, trombosis, pendarahan, anemia - senarai masalah yang tidak lengkap yang dihadapi pesakit ketika mereka enggan mendapatkan ubat. Pada peringkat kemudian, rawatan dipindahkan ke pakar bedah proktologi - dengan kelewatan, keracunan darah bermula, komplikasi lain muncul, hingga hasil mematikan.

Tinggalkan keraguan, rasa malu, malu - pada tanda pertama, hubungi doktor anda: proctologist, coloproctologist, pakar bedah atau ahli terapi. Mereka akan melegakan anda dari penyakit yang tidak menyenangkan, mengesyorkan pemakanan diet, aktiviti fizikal.

Sebab-sebab perkembangan buasir pada wanita

Terdapat banyak sebab yang boleh mempengaruhi perkembangan buasir pada wanita, termasuk:

  • kehamilan dan kelahiran anak;

Semasa mengandung, ukuran janin sentiasa meningkat. Terdapat tekanan kuat pada organ dalaman. Fungsi saluran pencernaan terganggu, yang berkaitan dengan buasir dan penyakit proktologi lain. Semasa bersalin, penyakit ini diperhatikan dalam kebanyakan kes. Percubaan menyebabkan kerengsaan mukosa rektum, integriti tisu lembut terganggu, yang menyebabkan pembentukan fisur dubur.

  • seks dubur;

Seks dubur berterusan memberi kesan negatif kepada keadaan dubur. Risiko jangkitan dan perkembangan proses keradangan meningkat. Gatal dan terbakar muncul di dubur, buasir terbentuk. Sekiranya neoplasma diperhatikan lebih awal, maka ukurannya tumbuh dengan cepat.

  • pemakanan yang tidak betul;

Diet yang terganggu mempengaruhi fungsi saluran gastrousus. Mikroflora usus terganggu, tisu lembut cedera, saluran darah terjejas. Pesakit mula mengalami masalah dengan saluran gastrointestinal, yang menyebabkan buasir. Sembelit biasa dianggap sangat berbahaya, kerana retakan dubur terbentuk..

  • alkoholisme;

Pengambilan minuman beralkohol secara berlebihan mempengaruhi fungsi perut dan usus. Tekanan intra-perut meningkat, yang mempengaruhi keadaan wanita. Vena dan pembuluh darah terjejas, pendarahan terbuka.

  • aktiviti fizikal yang berlebihan;

Dengan peningkatan tenaga fizikal, fisur dubur terbentuk, membran mukus dubur menjadi meradang. Pesakit merasakan kesakitan secara berterusan. Sindrom nyeri terutama diperburuk dengan mengangkat berat dan bergerak. Kumpulan risiko termasuk guru, konduktor dalam pengangkutan awam, gimnastik dan atlet.

Buasir juga muncul pada orang yang cenderung genetik. Tubuh mereka lemah sejak lahir, jadi pelanggaran fungsi organ dalaman dapat mempengaruhi perkembangan penyakit proktologi.

Doktor apa yang merawat buasir pada lelaki

Pada lelaki, buasir berkembang lebih jarang daripada pada wanita. Kumpulan risiko, sebagai peraturan, merangkumi orang yang bekerja secara fizikal. Antaranya ialah pembina, pengawal, pembersih. Individu yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif juga rentan terhadap perkembangan penyakit proktologi..

Doktor mana yang harus saya pergi untuk lelaki yang mempunyai buasir? Pakar sempit dalam bidang ini adalah proctologist dan koloproctologist. Walau bagaimanapun, jika anda tidak berpeluang membuat temu janji dengan pakar perubatan tertentu, buat janji temu dengan pakar bedah. Pakar bedah akan melakukan pemeriksaan awal dan bahkan merujuk anda ke operasi, jika perlu.

Anda boleh mendapatkan pertolongan daripada pakar urologi yang akan memberi nasihat kepada pesakit, tetapi tidak dapat memberikan ubat kepada pesakit. Ahli terapi juga boleh berunding.

Hanya seorang proktologi yang terlibat dalam diagnosis dan terapi penyakit proktologi, dapat menentukan diagnosis dengan tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan. Berurusan dengan rawatan penyakit usus besar dan saluran dubur.

Ringkasan ringkas pakar

Doktor mana yang merawat:

  1. Proctologist (koloproctologist) - doktor yang merawat buasir dan patologi lain dari usus besar.
  2. Ahli gastroenterologi - doktor yang merawat usus.
  3. Pakar Bedah - doktor yang merawat buasir dengan pembedahan.
  4. Terapis - doktor yang memberikan rujukan kepada doktor lain dan menetapkan rawatan berdasarkan nasihat pakar lain.
  5. Infeksiis - doktor yang merawat penyakit usus berjangkit.
  6. Ahli hepatologi - doktor yang merawat hati dan pundi hempedu (pundi hempedu adalah salah satu organ pencernaan, tanpa cairan yang dikeluarkan menjadi rumit).

Rawatan buasir

Terdapat beberapa cara untuk merawat buasir. Ini termasuk:

Kaedah rawatan konservatifPada peringkat pertama dan kedua buasir, rawatan konservatif digunakan dengan bantuan ubat-ubatan. Supositoria dan salap juga berkesan, yang menyebabkan nekrosis buasir dan menyumbang kepada kematiannya..
Rawatan konservatif menyiratkan rawatan penyakit tanpa pembedahan.

Kaedah rawatan ini juga merangkumi perubatan tradisional. Dengan buasir, pesakit diberi losyen, mandi, mencuci muka menggunakan persediaan herba.

Ubat-ubatan menormalkan peredaran darah, mengembalikan aliran darah di dubur, memberi kesan positif pada dinding usus.

Rawatan invasif minimumDengan kaedah invasif minimum, kita bermaksud campur tangan perubatan sederhana dengan cara lembut. Untuk rawatan buasir, radiasi gelombang radio, suhu tinggi, kesan cahaya, ligasi lateks dengan cincin digunakan. Sekiranya kita bercakap mengenai pembentukan gumpalan darah, maka sclerotherapy dilakukan dengan menggunakan ubat sclerosing.
Campur tangan pembedahanIa dilakukan pada tahap lanjut, ketika terapi ubat tidak masuk akal. Prosedur yang paling popular dipanggil hemorrhoidectomy, operasi mengikut kaedah Longo. Ia dilakukan di bawah anestesia tempatan, sehingga pesakit tidak merasa sakit, tidak selesa.
Sejurus selepas prosedur, pesakit boleh pulang dan kembali ke gaya hidup biasa. Dalam beberapa kes, jahitan digunakan pada luka, yang meningkatkan masa pemulihan. Namun, tidak perlu tinggal di hospital. Pesakit meneruskan rawatan di rumah.

Ingat bahawa untuk mana-mana pesakit, rawatan dipilih secara individu. Dalam beberapa kes, buasir dapat disembuhkan dengan bantuan ubat-ubatan, bahkan pada tahap lanjut..

Petua sebelum berjumpa dengan proctologist

Dengan gejala yang menyakitkan, lebih baik tidak meletakkan enema
Lawatan ke proctologist memerlukan beberapa langkah persediaan dari pesakit. Pertama sekali, anda perlu membersihkan usus.
Untuk kesan terbaik, anda perlu memberi enema. Lebih baik pada waktu petang sebelum kenaikan dan pada waktu pagi. Anda boleh menggunakan enema mikro Mikrolax. Cukup untuk melakukannya hanya pada pagi hari melawat institusi perubatan..

Untuk pembersihan usus yang berkesan, cukup dengan pengambilan garam "Fortrans".

Sekiranya buasir adalah akut, disertai dengan rasa sakit yang tajam, maka lebih baik tidak meletakkan enema. Tidak perlu mencederakan kawasan yang rosak. Dengan buasir yang meradang, doktor akan melakukan anoskopi, tetapi boleh dilakukan tanpa membersihkan usus. Pengosongan usus diperlukan untuk sigmoidoscopy, irrigoscopy, kolonoskopi.

Tidak ada sekatan pengambilan makanan sebelum pergi ke pakar proktologi. Lebih baik membuang makanan yang menimbulkan perut kembung dari diet. Sekiranya rakaman dijadualkan pada waktu petang, dan tidak ada cara untuk mempersiapkannya, maka enema dapat dilakukan pada waktu pagi, setelah buang air besar..

Pembedahan pintasan jantung

Berkongsi ini